جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند حذف 3 صفر از پول ملی می‌تواند اثر روانی مطلوبی بر بازار سهام داشته باشد.

بورس

به گزارش همشهری، قائم‌مقام بانک مرکزی از آغاز ارائه بسته سال 90 بانک مرکزی در جلسه آینده شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی و برنامه حذف صفرها از پول ملی آماده شده است. سیدحمید پورمحمدی افزود: یکی از محورهای طرح تحول نظام بانکی موضوع اصلاح نظام پولی یا حذف صفرهاست که همه مطالعات و برنامه‌های آن آماده شده است.

بر همین اساس، به‌نظر می‌رسد حذف 3 صفر از پول ملی اثرات مختلفی بر بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد داشت. در این زمینه کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اجرای این طرح، اثر روانی مطلوبی بر بازار سهام دارد. در همین رابطه، هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس و کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به همشهری گفت: به اعتقاد من، حذف 3 صفر از پول ملی می‌تواند باعث افزایش تقاضا در بازار سهام بشود چراکه اجرای این طرح بیشتر از آنکه تاثیرات مستقیم اقتصادی در بورس داشته باشد، تاثیرات روانی خواهد داشت.

وی افزود: اجرای این طرح از دوجنبه در بورس قابل بررسی است؛ یکی از بعد قوانین و مقررات که با حذف 3 صفر این قوانین باید تغییر کند و یکی دیگر از بعد ذهنی و روانی. بیدختی تاکید کرد: براساس قوانین، قیمت اسمی سهام در بورس باید 1000 ریال باشد که با حذف 3 صفر این میزان به یک تومان خواهد رسید اما از این منظر بازار سهام مشکل خاصی ندارد چرا که این قوانین در حیطه اختیارات شورای بورس است و با یک مصوبه قابل حل است.

وی در ادامه توضیح داد: اما از دید کلی می‌توان گفت اثرات اجرای این طرح بر بازار سرمایه مطلوب است چرا که نوعی اثر ذهنی در بازار ایجاد خواهد شد که نسبت قیمت‌ها در مقایسه با گذشته کمتر است؛ هرچند در عمل چیزی تغییر نکرده است اما سابقه نشان داده است که هرچه قیمت سهام در بورس تهران کمتر می‌شود متقاضی خرید سهام و حجم تقاضا افزایش می‌یابد و همین موضوع منجر به رونق معاملات بورس می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی صفرهای پول ملی حذف شود جایگاه مقایسه‌ای افزایش نرخ پول با سال گذشته از بین می‌رود و این موضوع شاید تاثیر مثبتی در اقتصاد و همچنین بازار سهام داشته باشد؛ ضمن اینکه بازار سهام خیلی خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد و مشکل خاصی برای بازار با حذف 3 صفر ایجاد نخواهد شد.

در همین رابطه سعید علیشاهی، کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این باره گفت: نمی‌توان گفت اجرای این طرح به‌صورت مستقیم بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد اما حذف صفر‌های پول ملی می‌تواند به‌صورت روانی بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد. اما این تاثیر کوتاه مدت خواهد بود و بازار سهام خیلی زود خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد. به گفته وی، در شرایط فعلی حذف صفر‌های پول ملی به صلاح اقتصاد نیست.

کد خبر 127934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز