گروه بورس: معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از حذف کاغذ سهام و جایگزینی آن با یک کارت اعتباری خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، یکی از مشکلات بازار سهام در گذشته جعل برگه‌های سهام توسط برخی افراد سودجو بود که می‌توانست نشان‌دهنده یک دارایی مشخص در بازا رسهام باشد. با تدبیری که به تازگی اندیشیده شده قرار است برگه‌های سهام جمع‌آوری شده و به جای آنها تراشه‌هایی که بیانگر هویت فردی سهامدار و میزان سهام وی است منتشر شود.

حسین فهیمی معاون حقوقی و سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره به همشهری گفت: جعل گواهینامه سهام از مهم‌ترین جرایم بازار در گذشته بود که یک فرد می‌توانست در کنار جعل یک کارت شناسایی شروع به انجام معامله در بورس تهران کند.
وی افزود: این رویه در طول چند سال گذشته با استفاده از کد ملی افراد و واریز وجه به حساب افراد تا حد زیادی اصلاح شد و منجر به جلوگیری از جعل برگ سهم یا گواهینامه سهام شد اما قرار است در آینده با تولید کارت یا تراشه‌های الکترونیک برگه‌های سهام حذف شود و اطلاعات مربوط به هر سهامدار از این طریق شناسایی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است امکان جعل این تراشه نیز وجود داشته باشد، گفت: این تراشه تنها دلیل سهامداری یک فرد نیست بلکه زمانی که اطلاعات این تراشه با اطلاعات موجود در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مطابقت کند در آن صورت هویت سهامداری فرد مورد تایید قرار می‌گیردوی افزود: برنامه حذف برگه سهام و تولید این تراشه‌ها از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دنبال می‌شود و تراشه همچنین مبین میزان سهام یک فرد است.

کد خبر 127773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز