جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حملات گروهی با عنوان طرفداران مبارک در روزهای گذشته به حاضران در میدان تحریر قاهره هم نتوانست باعث ترس مردم این کشور شود و روز گذشته در یازدهمین روز متوالی، صدها هزار نفر در این میدان برای سرنگونی حکومت مبارک تجمع کردند.

نماز جمعه مصر

جمعه درحالی‌که حضور نیروهای ارتش در میدان تحریر (آزادی) قاهره بیش از گذشته بود، جمعیت زیادی از مردم در روز موسوم به «جمعه رفتن مبارک» بار دیگر بر خواست خود برای کناره‌گیری مبارک تاکید کردند. در همین حال سنای آمریکا دیروز با تصویب قطعنامه‌ای از حسنی مبارک خواست هرچه زودتر قدرت را به یک دولت انتقالی واگذار کند. متن این قطعنامه به وسیله جان مک کین و جان کری تهیه شده است.واشنگتن که به نظر می‌رسد از تحولات هفته‌های اخیر در کشورهای مورد حمایتش در جهان عرب غافلگیر شده است، این روزها تلاش می‌کند سوار بر موج تحولات شود و خود را مسلط به اوضاع نشان دهد.

قطعنامه سنا از حکومت آینده مصر می‌خواهد به معاهده صلح با اسرائیل پایبند باشد و کشتیرانی آزاد را در آبراه سوئز تضمین کند.در این قطعنامه همچنین از فعالیت گروه‌هایی مانند اخوان‌المسلمین ابراز نگرانی شده‌است. در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از برنامه دولت اوباما برای کناره‌گیری حسنی مبارک و انتقال قدرت در این کشور خبر داد. گفته می‌شود مذاکراتی با مقام‌های مصری در حال انجام است که حسنی مبارک به‌سرعت از مقام خود استعفا داده و قدرت در این کشور در اختیار دولتی موقت به ریاست عمر سلیمان با حمایت ارتش قرار بگیرد. این در حالی است که سلیمان از افراد بسیار نزدیک به مبارک به حساب می‌آید و به همین خاطر جایگزینی وی به هیچ عنوان مورد قبول مخالفان نیست. همچنین گفته می‌شود گزینه دیگر، واگذاری قدرت به یک هیأت 3نفره قانون اساسی است.

دیروز مردم مصر پس از مراسم نماز جمعه از نقاط مختلف این شهر به سمت میدان تحریر حرکت کردند و با شعارهای خود بار دیگر خواستار ترک سریع قدرت از سوی مبارک شدند. حضور جمعیتی حداقل برابر با تظاهرات میلیونی روز سه‌شنبه، نشان داد که حملات کسانی که گفته می‌شود بسیاری از آنها نیروهای امنیتی مبارک بوده‌اند به جای ترس مردم باعث حضور گسترده‌تر و همبستگی آنها شده است. آخرین آمارها از درگیری‌های روزهای گذشته در میدان تحریر و مناطق اطراف آن از کشته شدن حداقل 13 نفر و زخمی شدن بیش از 900 نفر دیگر خبر می‌دهد. این در حالی است که روز گذشته سربازان با کلاهخود و پوشش ضد‌گلوله به‌طور گسترده‌تری در میدان حاضر شدند و نیروهای ارتش با سیم خاردار میدان تحریر را محصور کردند.

نیروهای نظامی از نیمه شب در اطراف میدان تحریر قاهره حضور یافتند و در ساعت‌های اول صبح موانع فلزی را که معترضان، در ورودی‌های این میدان قرار داده بودند، برداشتند و برای کنترل حضور طرفداران دولت و جلوگیری از بروز خشونت احتمالی در اطراف میدان، با سیم‌های خاردار، مانع ایجاد کردند.

احمد شفیق، نخست‌وزیر جدید مصر روز پنجشنبه در نشستی خبری با ابراز بی‌اطلاعی از نحوه ورود طرفداران مبارک با سلاح سرد به میدان تحریر تنها به ابراز تأسف در این رابطه بسنده کرد. وی اعلام کرد که تظاهرات روز جمعه باید به‌صورت صلح‌آمیز برگزار شود. روز گذشته به همین خاطر محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر در میدان تحریر حاضر شد و از نیروهای نظامی در این میدان بازدید کرد. درحالی‌که مردم مصر خواهان سرنگونی مبارک هستند وی روز پنجشنبه در نخستین گفت‌وگوی خود پس از ناآرامی‌های این کشور اعلام کرد که از قدرت خسته شده اما اگر فورا کناره‌گیری کند

هرج‌و مرج، کشورش را فرا خواهد گرفت!

مبارک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌اس درحالی‌که مقام‌های کشورهای غربی ازجمله آمریکا هم خواستار انتقال قدرت فوری در این کشور شده‌اند، خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: شما مصر و فرهنگ آن را نمی‌شناسید و نمی‌دانید در پی کناره‌گیری من چه رخ خواهد داد.درحالی‌که کارت‌های شناسایی تعدادی از حمله‌کنندگان به مردم، عضویت آنها در نیروهای امنیتی مصر را نشان می‌دهد، مبارک در این گفت‌وگو، سازماندهی حملات مرگبار به مردم معترض در میدان تحریر را رد کرد.

عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب هم که پیش از این آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر و فعالیت به‌جای مبارک اعلام کرده بود روز گذشته به تظاهرات معترضان در میدان تحریر پیوست. عمرو موسی روز پنجشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که پس از انقلاب تونس به رهبران کشورهای عربی درباره خشم مردم هشدار داده بود. وی گفت: من آماده خدمت به مردم مصر در هر جایگاه و پستی هستم. نمی‌توانم ادعای رهبری کنم بلکه شهروندی هستم که می‌خواهم به این کشور خدمت کنم.

درحالی‌که مبارک اعلام کرده است که قصد کناره‌گیری از قدرت تا زمان برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر را ندارد کشورهای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در پایان نشست خود در بروکسل با محکوم کردن شدید خشونت‌ها در مصر، خواستار انتقال سریع و برنامه‌ریزی شده قدرت در این کشور شدند.

عمر سلیمان، معاون مبارک هم روز پنجشنبه اعلام کرد که می‌خواهد واکنش مثبتی به اعتراض‌های اخیر در این کشور نشان دهد و گروه‌های مخالف این کشور را به گفت‌وگو دعوت کرد. گروه‌های سیاسی مصر ازجمله اخوان‌المسلمین اما تاکید کرده‌اند که تا زمانی که مبارک از قدرت برکنار نشود مذاکره نخواهند کرد.

کد خبر 127325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز