همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید با حرف‌ها و سخنان و بحث‌های حاشیه‌یی ذهن جامعه را به سمت مسائل فرعی برد و در شرایط امروز کشور ثبات و وحدت بسیار حائز اهمیت است.

علی لاریجانی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در سخنانی در یادواره سرداران، فرماند‌هان و 542 شهید شهرستان بابلسر با تاکید بر ضرورت وحدت بین مردم، وحدت بین مسوولان و وحدت بین مردم و مسوولان خاطرنشان کرد:‌ البته در کشوری که دموکراسی وجود دارد زدن حرف‌های مختلف اشکالی ندارد اما این قضیه نباید باعث مشاجره و جنگ و نفاق شود.

لاریجانی با تاکید بر این که در این شرایط هم مسوولان و هم دستگاه‌های حکومتی و غیرحکومتی و علما و دانشمندان باید به مساله ثبات در ایران اهتمام ویژه‌یی داشته باشند خاطرنشان کرد: امروز خیلی‌ها دوست دارند که در کشور ما ناآرامی و بی‌نظمی به وجود بیاید؛ و بنابراین وحدت و گذشت در شرایط فعلی برای عزت ایران امری بسیار ارزشمند است و حتی اگر طرح مباحثی از سوی یک نفر حق باشد، باید از آن گذشت که به درگیری نینجامد.

به گفته رییس قوه مقننه در صحنه بین‌المللی امروز شیادان بسیاری مترصد هستند که در داخل کشور ما به نزاع‌ها و مشاجرات دامن بزنند و بگویند ناآرامی وجود دارد. بنابراین بر این اساس امروز باید به این مساله توجه ویژه داشت.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت داشتن روحیه جهادی خاطرنشان کرد: اگر امروز در خاورمیانه غوغایی به پا شده است و شرایط آن به کلی تغییر یافته است، و البته هرچند که عده‌ای قلدرهای دنیا به دنبال این هستند که در چشم مردم خاورمیانه خاک بپاشند اما همین روحیه جهادی موجب شده است که اینان به هدف خود نرسند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها و دشمنان بدانند که ملت‌های خاورمیانه امروز بیدار شده‌اند و زیر بار زور آن‌ها نمی‌روند.

وی خطاب به غرب و آمریکا و صهیونیست‌ها گفت: شما 32 سال حکومت ایران را دیدید، زمانی گروه‌های تجزیه طلب آمدند، زمانی به دنبال کودتا بودید و زمانی جنگ را به ما تحمیل کردید اما هیچ توفیقی پیدا نکردید. ملت ایران پس از انقلاب پای آرما‌ن‌های آن ایستاد و به هیچ عنوان این آرمان‌ها را معامله نکرد و افرادی هم که اهل معامله بودند از سر راه کنار زد.

لاریجانی گفت: از همان ابتدا عده‌ای همانند بنی‌صدری‌ها و منافقین و گروه‌های لیبرال جبهه ملی و نهضت آزادی قصد داشتند که جلوی حرکت امام (ره) بایستند اما شاهد بودیم که به هیچ کدام از این اهداف‌شان نرسیدند.

رییس مجلس با اشاره به نقش حضرت امام خمینی (ره) در هدایت این انقلاب گفت: مشاهده کردید که این مرد الهی چگونه روح این ملت را توانست به سمتی ببرد که امروز ایران عزتمندانه دردانه منطقه باشد.

او با بیان این که امروز ملت ایران، ملت سرافرازی است که مستقل است و از نهیب‌های آمریکا و غرب نمی‌هراسد، ادامه داد: در این چند سال حرف‌های بزرگ از حنجره آمریکا زیاد شنیده‌ایم. در مساله هسته‌یی ایران گاهی آن‌قدر تهدید می‌کردند و افرادی را واسطه می‌فرستادند که اگر فلان کار را انجام ندهید به نقطه آخر می‌رسید. البته برخی افراد ضعیف هم شاید دل‌های لرزانی داشتند اما چون سکاندار کشور ولی فقیه است، این لنگرگاه مهم انقلاب توانست جریان‌های زورگو را به عقب براند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش ارتباط قلبی بین امت و امام (ره) را یکی دیگر از دلایل سربلندی این نظام عنوان کرد و گفت: مردم با همه هستی خود تاکنون پای آرمان‌های انقلاب و شهدا ایستاده‌اند و امروز دیگر دوره حرف‌های ناسیونالیستی گذشته است.

لاریجانی ادامه داد: زمانی در ایران گرایش‌های ناسیونالیستی وجود داشت اما امروز حتی در دنیای عرب هم این حرف‌ها جایگاهی ندارد. البته فکرهای ناسیونالیستی برای براندازی جوامع بعضا وجود دارد. گاهی در کشور خودمان حرف‌های دهاتی‌وار ناسیونالیستی مطرح می‌شود اما باید گفت که زمانه حرف‌های ناسیونالیستی و البته حرف‌های مارکسیستی گذشته است.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی زمانی مساله مارکسیست موضوع مسلط بود و بسیاری از روشنفکران اگر می‌خواستند خود را مطرح کنند، از واژه‌های مارکسیستی استفاده می‌کردند اما امروز این طور نیست.

رییس قوه مقننه با تاکید بر این که حتی در سازمان آزادی‌بخش فلسطین زمانی جریان‌های مارکسیستی فعال بودند، در عین حال جریان پیشرو در فلسطین امروز را حماس و جهاد اسلامی معرفی کرد و گفت: این جریان‌ها امروز به دنبال فکر اسلامی هستند بنابراین باید تاکید کرد که دوره حرف‌های ناسیونالیستی و مارکسیستی گذشته است.

لاریجانی با تاکید بر این نکته که امروز آن چه در خاورمیانه می‌گذرد جریان اسلامی ادامه داد: البته تاسف می‌خورم که برخی تحلیل‌گران محاسبه‌های مادی چشم‌های‌شان را گرفته است و متوجه نیستند که امروز خلائی به عنوان خلاء معنویت‌گرایی و پوچی در خاورمیانه وجود دارد.

او گفت: آن چه امروز در ایام دهه فجر و با یک تداخل جالبی در مصر و تونس شاهدیم یک نوع بیداری اسلامی است. البته برخی رسانه‌های خارجی برای آن که جریان بیداری در منطقه را متهم به گرایش‌های مارکسیستی کنند، برخی نمادهای مارکسیستی کهنه را جا انداخته‌اند اما باید توجه کنند که شعار امروز در منطقه شعارهایی همچون الله اکبر، بازگشت حجاب و آزادی است.

وی اظهار کرد: جالب است در این شرایط آمریکایی‌ها جدا از آن که هر روز یک حرف می‌زنند، امر و نهی می‌کنند. باید به آن‌ها گفت به شما چه مربوط است که در مصر چه می‌گذرد؟ می‌گویند ما باید مدیریت کنیم و بر این اساس هر روز حرف جدیدی می‌زنند. باید از آن‌ها پرسید چرا که چنین جایگاهی برای خود قائلید؟ مگر فراموش کردید که در عراق شکست خورده‌اید؟ شما در عراق می‌خواستید که برج دموکراسی درست کنید. مگر فراموش کرده‌اید که زمانی دیگر در باتلاق افغانستان گیر کردید؟ مگر از یاد برده‌اید که حرف از درست کردن خاورمیانه جدید می‌زدید اما پس از 33 روز که دیدید اسراییل دارد شکست می‌خورد، دستپاچه شدید؟ چرا برای خود چنین مدیریتی قائلید که فکر می‌کنید می‌توانید دستور دهید؟ ملت مصر امروز قطعا پاسخ شما را واقعی خواهد داد.

وی با اشاره به گفته یکی از شخصیت‌های آمریکایی مبنی بر این که ما در مصر به دنبال دموکراسی واقعی هستیم البته نه از جنس دموکراسی‌ای که در ایران است گفت: معلوم است که شما به دنبال یک دموکراسی آمریکایی در منطقه هستید. اگر می‌خواهید حالت خشونت خود را در منطقه کم کنید چطور است که دستور می‌دهید با اسب و شتر به تظاهرکنندگان حمله کنند. این تنها یک دموکراسی شتری است. دست از این کارها بردارید. مشخص خواهد شد که مردم چطور نفرت خود را از آمریکا نشان می‌دهند.

لاریجانی ادامه داد: این جوهره حرکت اسلامی در منطقه راه خود را پیدا کرده است. شما روی لبه تیغ راه می‌روید که آخر هم گرفتار خواهید شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: جوانان امروز از مسائل سیاسی مطلعند و بنابراین با قطع شبکه‌ها و اینترنت دردی دوا نمی‌شود. پختگی در بین ملت‌های مسلمان امروز به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت پاسخگویی دولت‌ها به ملت‌های‌شان گفت: این مهم ثمره انقلاب امام خمینی (ره) بود که جرقه آن را در منطقه زد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ایجاد فضای کسب و کار معقول در کشور تاکید کرد و گفت: امروز در کشور ما سرمایه‌های انسانی تحصیل‌کرده‌ای وجود دارد و از امکانات طبیعی زیادی هم برخوردار هستند و بنابراین آن چه که باعث می‌شود ما از اقتصادمان درست استفاده کرده و از منابع کشورمان بهره‌مند شویم، وجود فضای کسب و کار ساده در کشور است تا بیکاران به اشتغال برسند.

او با تاکید بر ضرورت تولیدمحور بودن اقتصاد کشور گفت: کارهای مسکنی، مساله اشتغال کشور ما را حل نمی‌کند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر این که البته در برنامه 5 ساله به این مساله توجه جدی شده است، خاطرنشان کرد: باید شرایط دست و پا گیر امروز برای تولید اصلاح شود که جوانان جویای کار به سادگی سرمایه‌گذاری کنند و برای یک کار کوچک مجبور نشوند که ده‌ها جا با کفش‌های آهنی بدوند تا موفقیت کسب کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر مقام معظم رهبری به سیاست‌های اصل 44 اهتمام ویژه نشان می‌دهند به این دلیل است که مسابقه تولید ایجاد شود و با ایجاد رقابت مشکل اشتغال در کشور حل شود و بنابراین باید از این فضای وحدت‌آمیز که با همت مردم باید به وجود آید، شرایط اقتصادی کشور را نیز پایدار کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با تاکید به این که باید از دعواهای سیاسی به شدت پرهیز کرد، گفت: باید روحیه خدمت داشت و مسوولان برای ایجاد شرایط ایجاد کار تلاش کنند.

 

کد خبر 127274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز