شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آن‌لاین - محمد رسولی: حتما با DVD آشنا شده‌اید و می دانید در آینده نه چندان دورDVD ‌ها به دلیل کیفیت بالاتر، دیجیتال بودن (که باعث ذخیره اطلاعات فیلم ها می‌شود) و ظرفیت بیشتر جایگزین CD ‌ خواهند شد.

DVD  و پلیر آن از  روز اول بر دو فرمت و معماری بنا نهاده شد که همین موضوع باعث بروز مشکلات بسیار به خصوص برای کاربران شده و آنها را هنگام خرید و انتخاب بر سر دو راهی قرار داده است. این موضوع حتی باعث توقف در روند رو به رشد DVD‌ ها شده و بسیاری از کاربران به همین دلیل از خرید دستگاه‌های جدید منصرف شده‌اند و به نحوی منتظر نتیجه رقابت این دو فرمت DVD یا به عبارت بهتر رقابت بین تولیدکنندگان آنها هستند.
مدل اول و معروفتر که به نام HD DVD می‌باشد توسط شرکت توشیبا تولید شده و مدل دوم یا Blu Ray توسط شرکت سونی تولید شده است.

این دو مدل با هم سازگاری نداشته و کاربرانی که با یکی از آنها کار می‌کنند توانایی استفاده از محصولات مدل دوم  را ندارند.  این موضوع مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان محصولات مولتی‌مدیا نیز بة وجود آورده است و در بسیاری از موارد آنها برای حفظ مشتریان خود مجبور به ارائه محصولات با هر دو فرمت شده‌اند. به عنوان مثال هالیوود در ابتدا محصولات خود را با فرمت HD DVD ارائه می‌کرد ولی اکنون با هر دو فرمت این کار را انجام می‌دهد.

اما بعضی از شرکتها مانند Sony Pictures ‌به دلیل وابستگی به سونی تنها فرمت Blue Rayرا ارائه می کنند و طبیعتا مشتریان زیادی را از دست می‌دهند.
این معضل در دنیای DVD ها باعث تنش‌های بسیاری بین تولیدکنندگان و به خصوص مشتریان شه زیرا بسیاری از آنها به دلیل عدم آشنایی کامل به فرمت‌ها اقدام به خرید می‌کنند و با مشکل مواجه می‌شوند. زیرا بسیاری از آنها DVD‌ را با ذهنیت CD ‌خریداری می‌کنند که تمام CD ها دارای فرمت یگانه بودند و وجود دو فرمت برای کاربران عادی کم ناملموس می‌باشد. این حالت همانند دوگانگی به وجود آمده در سال 1990 است که در آن زمان جنگ بین فیلم‌های VHS و بتامکس بالا گرفته بود و مشتریان نیز بر سر دو راهی انتخاب مدل دستگاه و فرمت آن مانده بودند. در آن زمان نیز به همین شکل هر دو طرف دعوی با تبلیغ فرمت خود قصد داشتند مشتریان را به سمت خود جلب کنند. اما نکته مهم در این بین این‌است که تحت هر شرایطی کاربران یک سری از محصولات را از دست خواهند داد به همین دلیل بسیاری از آنها و همچنین بسیاری از فروشندگان به این امید هستند که با توافق بین دو شرکت، محصول مشترکی ارائه شود که با دارای فرمت مشترک باشد و کاربران را از ای سر در گمی نجات دهد.
در این راستا و پس از تعطیلات کریسمس، شرکت وارنر بروس (زیر مجموعه Time Wraner   صاحب AOL) اعلام کرده که هفته آینده و در جریان نمایشگاه لاس‌و‌گاس محصول جدیدی را در این زمینه ارائه می‌کند که توانایی کار با هر دو فرمت HD DVD و Blue Ray را خواهد داشت. نام این محصول جدید با نام THD‌ میباشد که مخفف عبارت Total HD disc میباشد.
مسئولان این شرکت اظهار امیدواری کرده‌اند که THD ‌ بتواند به دعوی بین دو شرکت سونی و توشیبا خاتمه داده و کاربران را از سر در گمی نجات دهد. باید تا هفته آینده و نمایشگاه الکترونیک لاس‌و‌گاس  منتظر بود و دید که این محصول جدید چقدر کارگشا خواهد بود.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 12699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز