پی‌سی‌ورلد: حامیان دو فرمت پیشنهاد شده برای نسل بعدی دی‌وی‌دی‌ها در روزهای آینده به تبلیغ گسترده فرمتهای پیشنهادی خود در نمایشگاه بزرگ تجهیزات الکترونیک سی‌یی‌اس CES در شهر لاس‌وگاس اقدام می‌کنند.

گروه تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیک حامی فرمت جدید اچ‌دی- دی‌وی‌دی HD-DVD در روز هجدهم دی ماه در این نمایشگاه یک کنفرانس خبری راه‌اندازی می‌کنند و گروه حامیان فرمت بلو-ری (Blu-Ray) نیز در روز نوزدهم دی ماه در یک کنفرانس خبری دیگر به تبلیغ این فرمت می‌پردازند.

هم‌اکنون شرکتهای ان‌یی‌سی، اینتل، توشیبا،  مایکروسافت و همچنین برخی شرکتهای بزرگ فیلم‌سازی از جمله یونیورسال و وارنر برادرز پشتیبان فرمت اچ‌دی- دی‌وی‌دی بوده و در طرف مقابل، شرکتهای هیتاچی، فیلیپس،سونی، پاناسونیک، پایونییر، دل، هیولت پکارد، اپل، ال‌جی،و همچنین شرکتهای فیلم‌سازی سونی پیکچرز، دیزنی، پارامونت و توئنتی سنچوری فاکس از فرمت بلو- ری حمایت می‌کنند.

هر دوی این فرمتهای جدید پیشنهادی برای نسل بعدی دی‌وی‌دی‌ها بر خلاف دی‌وی‌دی‌های فعلی از لیزر آبی رنگ به‌جای لیزر قرمز رنگ برای نوشتن و خواندن اطلاعات روی دیسکها استفاده می‌کنند.

در فرمت بلو- ری، هر دی‌وی‌دی گنجایشی برابر با  ۵۰ گیگابایت خواهد داشت که این میزان حدود  ۶ برابر دی‌وی‌دی‌های رایج فعلی است و دیسک‌های اچ‌دی-دی‌وی‌دی با قیمتی کمتر و فناوری ساده‌تر، دارای گنجایشی در حدود  ۳۰ گیگابایت خواهند بود.

ظاهر هر دو فرمت دی‌وی‌دی جدید مشابه ظاهر دی‌وی‌دی‌های فعلی است با این تفاوت که گنجایش بالای این دیسک‌ها امکان ذخیره حجم بسیار بیشتر اطلاعات را فراهم می‌کند و به همین دلیل به‌طور مثال فیلم‌های ضبط شده روی این دو فرمت جدید دی‌وی‌دی کیفیت صدا و تصویر بسیار بهتری دارند.

البته دیسک‌های جدید تنها برای ضبط فیلم مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و اطلاعات، موسیقی و حتی بازی‌های رایانه‌ای نیز در آنها ذخیره می‌شود.

شرکت توشیبا به عنوان مهمترین پشتیبان فرمت اچ‌دی- دی‌وی‌دی سال گذشته در همین نمایشگاه دو مدل از نخستین دستگاه‌های دی‌وی‌دی‌پلیر ویژه پخش دیسک‌های فرمت اچ‌دی-دی‌وی‌دی را با قیمت‌های  ۵۰۰  و ۸۰۰ دلار عرضه کرد و در ماه دسامبر گذشته نیز دو مدل جدید از همین دستگاه‌ها را با قیمت‌های ۵۰۰  و هزار دلار ارائه کرد.

به گفته یوشی‌هیدی فوجی مدیر اجرایی بخش رسانه‌های دیجیتالی این  شرکت، بهای مدلهای جدید دستگاه‌های پخش اچ‌دی- دی‌وی‌دی احتمالاً تا ۲۹۹ دلار نیز کاهش خواهد یافت.

شرکت سونی نیز در سال گذشته مدلهای مختلفی را از تجهیزات پخش دیسک‌های جدید بلو- ری، از جمله دستگاه پلی‌استیشن، ۳ به بازار داده است و در سال جدید نیز مدلهای جدیدتر این تجهیزات را معرفی خواهد کرد.

به‌رغم آن‌که دستگاه‌های پخش هر دو فرمت اچ‌دی-دی‌وی‌دی و بلو- ری از سال گذشته به بازار عرضه شده‌اند اما فروش آنها در مقایسه با دستگاه‌های پخش دی‌وی‌دی‌های معمولی همچنان پایین است.

کارشناسان عقیده دارند مهمترین علت عدم استقبال کاربران از این تجهیزات، مشخص نبودن وضعیت آینده آنهاست زیرا در نهایت یکی از این دو فرمت به‌طور گسترده به عنوان جایگزین دی‌وی‌دی‌های فعلی پذیرفته می‌شود و در نتیجه خریداران تجهیزات مربوط به فرمت مغلوب مجبور به خریداری مجدد همین تجهیزات از فرمت غالب می‌شوند.

نمایشگاه تجهیزات الکترونیک سی‌یی‌اس از روز هشتم تا یازدهم ژانویه در شهر لاس‌وگاس برقرار خواهد بود.

کد خبر 12438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز