شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی از ارسال پرونده‌های «مسجد جامع عتیق اصفهان» و «گنبد کاووس» به‌منظور ثبت جهانی در یونسکو برای سال 2012 خبر داد.

آثار فرهنگی -تاریخی

سیدمسعود علویان‌صدرگفت: در جلسه شورای سیاستگذاری ثبت جهانی آثار تاریخی از میان 30 اثر کاندیدای ثبت جهانی 2اثر برگزیده شد که این دو اثر شامل مسجد عتیق اصفهان و گنبد کاووس یا همان گنبد قابوس است.

به گفته وی، پرونده ثبت جهانی این دو اثر که جمع‌آوری آنها حدود یکسال و نیم به طول انجامید به یونسکو ارسال شده است.
علویان صدر پرونده‌های ثبت جهانی ایران برای سال 2011 را «باغات ایرانی» و «جنگل‌های حرا» عنوان کرد.خاطرنشان می‌شود، گنبد کاووس یا گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شمال شرقی ایران قرار دارد.

مسجد جامع عتیق اصفهان نیز از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان است که سیمای کنونی آن به دوره سلجوقی و الحاقات آن به دوره صفویه مربوط می‌شود. درحالی‌که معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی از ارسال پرونده ثبت جهانی مسجد عتیق اصفهان و بنای گنبد قابوس به یونسکو خبر می‌دهد، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور نیز از ثبت 2پرونده میراث معنوی ایران در حافظه جهانی یونسکو برای سال 2011 خبر می‌دهد. به گفته آتوسا مومنی، پرونده ثبت ازدواج اقوام ایرانی و موسیقی اقوام ایرانی نیز برای ثبت در حافظه جهانی به یونسکو رفته است.

کد خبر 126959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز