همشهری آنلاین: مهاجم سابق تیم ملی عیب افشین قطبی را وعده وعیدهای او می‌داند اما در عین حال می‌گوید دلیل شکست‌های فوتبال ایران قطبی نیست.

وحید هاشمیان

 وحید هاشمیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد تیم ملی در جام ملتهای آسیا گفت: اگر بخواهیم وضعیت تیم ملی را با چهار تیمی که در نیمه نهایی حضور داشتند مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تیم ما در حد قهرمانی نبوده است. ما در دیدار برابر کره جنوبی محتاط بودیم و مشخص بود که با آن شیوه نمی‌توانستیم پیروز شویم. شما دیدید که در دیگر بازی‌های مرحله یک چهارم و به ویژه بازی عراق - استرالیا و ازبکستان - اردن، تیم‌ها چگونه محکم و شجاعانه بازی کردند اما ما برای دفاع، کشیدن بازی به وقت اضافه و احیانا کشیدن دیدار به ضربات پنالتی به زمین آمده بودیم. شیوه‌ای که شاید در سالهای آخر دهه هشتاد و نود جواب می‌داد اما فوتبال امروز آن قدرتمند و با برنامه شده که دیگر نمی‌توان با دل بستن به این شیوه به هدف رسید.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید مشکل فوتبال ایران افشین قطبی بود که انگشت اتهام بیشتر منتقدان به سمت او نشانه رفت؟ گفت: به نظرم خیلی ناجوانمردانه است که تمام دلیل باخت را قطبی اعلام کنیم. مگر قطبی مسئولیت تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید را برعهده داشت که بخواهیم بگوییم مشکل فوتبال ایران قطبی بوده است. قطبی به خاطر این که جزیی از ناکامی فوتبال ایران بوده باید جوابگو باشد اما او مسئولیت کل فوتبال ایران را برعهده نداشت.

 هاشمیان افزود: با این حال قطبی وعده‌هایی می‌داد که هیچ وقت عملی نشد. او گفت که با شناختی که از دو کره دارد تیم ملی را به جام جهانی می‌برد اما این اتفاق نیفتاد. قطبی حرف از قهرمانی در جام ملتها زد که باز هم چنین نشد و او نشان داد که شناختی از کره جنوبی ندارد. به نظرم نقطه منفی قطبی وعده‌هایی بود که می‌داد.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید مشکل فوتبال ایران با آمدن مربی بزرگ خارجی برطرف می‌شود، گفت: مربی بزرگ برای فوتبال ایران مانند مسکن است، احتمال دارد با اسم بزرگ، افکار برای مدتی منحرف شود اما واقعیت این است تا زمانی که مدیریت، نظم و برنامه درستی در فوتبال ایران وجود نداشته باشد کسب چنین نتایجی تداوم خواهد داشت. به نظرم درد فوتبال ایران نداشتن مدیریت قوی و با برنامه است اما به هر حال انتخاب مربی خارجی شاید برای فوتبال ما بهتر باشد چرا که اگر مربی داخلی انتخاب شود حاشیه‌ها به او اجازه کار نمی‌دهد.

 هاشمیان درباره معیارهای انتخاب مربی خوب خارجی گفت: مهمترین معیار این است که بدانیم مربی مورد نظر با چه امکانات و بازیکنانی به چه نتایجی در سالهای مربیگری‌اش رسیده است. دومین معیار هم باید این باشد که مربی مورد نظر از کشور صاحب فوتبال باشد و با برنامه بیاید. فکر می‌کنم مسئله دیگر باید این باشد که مربی از چهره قابل احترامی برای بازیکنان و جامعه فوتبال برخوردار باشد. نباید فردی را انتخاب کنیم که پول زیادی بگیرد و اسمی در کند و بعد از مدتی از کشور برود.

 وی در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان به نحوه عملکرد بازیکنان نظیر نکونام و شجاعی در بازی با کره جنوبی معترض بودند، آیا فکر می‌کنید این مشکل تیم ملی بود، گفت: وقتی تیم نتیجه می‌گیرد از تدارکاتچی و راننده اتوبوس در موفقیت دخیل هستند و وقتی هم تیم نتیجه نمی‌گیرد باز هم همه در نتیجه شریک هستند اما نحوه استفاده از بازیکن هم اهمیت دارد. من سالها با جواد نکونام هم بازی بوده‌ام. او بازیکن توانمندی است که می‌تواند به راحتی بخش هافبک دفاعی را پر کند اما وقتی مربی از سه بازیکن با خصوصیات یکسان در این قسمت استفاده می‌کند شاید بازیکنان نتوانند همه توانایی‌هایشان را ارائه کنند. به هر حال نکته‌ ای که نباید آن را فراموش کنیم این است که تیم ملی ایران تیم بزرگی است و همه باید به بازی در آن تیم افتخار کنند و بازیکنان وقتی وارد زمین می‌شوند به خاطر نام ایران باید همه مشکلاتی که احیانا وجود دارد را از یاد ببرند و تنها به فکر تیم ملی باشند.

 هاشمیان در ادامه در پاسخ به این سوال که دورنمای فوتبال ایران را چطور می‌بینید؟ گفت: دورنمای فوتبال ایران با نتایجی که 4 تیم ملی گرفتند مشخص است. ما باید با تغییر وضعیت شرایط را برای احیای مجدد فوتبال ایران زنده کنیم.

 بازیکن پرسپولیس همچنین درباره وضعیت خود پس از مصدومیت گفت: متاسفانه بدشانسی آوردم و مصدوم شدم اما با فیزیوتراپی که در دبی و بیمارستان ایرانیان انجام دادم و برنامه‌هایی که دکتر زرینه و مولایی انجام دادند وضعیتم بهتر شده است اما اینکه کی بتوانم همراه تیم تمرین کنم مشخص نیست، با این حال علائم به خوبی پیشرفت داشته است. آمدن به پرسپولیس برایم افتخار است و خوشحالم که این تیم بزرگ را انتخاب کردم اما دوست دارم به پرسپولیس در این شرایط کمک کنم.

 هاشمیان درباره اردوی امارات هم گفت: اردوی بسیار خوبی بود. سه بازی سخت با تیمهای مطرح اروپا داشتیم و این دیدارها می‌تواند تیم پرسپولیس را برای ادامه رقابتهای لیگ آبدیده کند. من به آینده تیم بسیار خوشبین هستم و این توان را در تیم می‌بینم که بتواند در نیم فصل دوم به رده‌های بالای جدول برسد.

 وی افزود: نکته‌ای که در تمرینات پرسپولیس به وضوح دیده می‌شود انگیزه بالای بازیکنان است. همه بازیکنان در تمرینات محکم و باانگیزه بازی می‌کنند و همه لحظه شماری می‌کنند که بازیها شروع شود و دوباره به هواداران اثبات کنند پرسپولیس تیم پرقدرتی است.

کد خبر 126923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز