گروه اقتصادی: بزرگ‌ترین نشست اقتصادی جهان دیروز طبق روال سال‌های گذشته در دهکده داووس سوئیس تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز به کار کرد.

اجلاس داووس

به گزارش همشهری در این نشست 5روزه که رهبران سیاسی 30 کشور جهان به همراه 1500 نفر از مدیران بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی جهان و همچنین کارشناسان برجسته اقتصادی از سراسر جهان شرکت دارند، مهم‌ترین مسائل و موضوعات اقتصادی جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد موضوعاتی مانند آخرین وضعیت بحران اقتصادی 2008 جهان و چگونگی مواجهه با آثار و پیامدهای آن که در رکود اقتصادی و مشکلات اجتماعی نمایان می‌شود در اولویت موضوعات باشد و فضای امسال مجمع جهانی اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

انتشار اخباری امیدوارکننده از بهبود رشد اقتصاد جهانی در سال 2011 و افزایش اعتماد مصرف‌کننده در کشورهای صنعتی به‌ویژه آمریکا و اعضای اتحادیه اروپایی، فضای اجلاس امسال را کاملا تحت‌تأثیر قرار داده است؛ شرایطی که می‌توانست با بروز علائم مشکلات اقتصادی در حوزه یورو فضای ناامیدکننده‌ای را به اجلاس بدهد.

یکی از ویژگی‌های جالب نشست امسال داووس، حضور پررنگ هیات‌های نمایندگی کشورهای نوظهور اقتصادی مانند برزیل، چین، ترکیه، هند و روسیه است که قصد دارند با توجه به‌گذار موفق از بحران اقتصادی اخیر، شرایط بهتری برای روند توسعه‌ای خود از طریق تبلیغات و رایزنی‌با بنگاه‌های اقتصادی فراهم کنند. به احتمال زیاد این کشورها درصدد تشکیل گروهی واحد برای پیگیری منافع مشترک اقتصادی در عرصه اقتصاد جهانی هستند.

بروز بحران‌های اقتصادی، تغییرات آب‌ وهوایی و بی‌‌ثباتی قیمت انرژی در جهان از موضوعات دیگر نشست امسال داووس است که به احتمال زیاد به نتایج امیدوارکننده‌ای نخواهد رسید. تجربه نشست‌ جهانی اقتصاد در داووس نشان می‌دهد که رایزنی‌ها و مذاکرات حاشیه‌ای این اجلاس که بین رهبران سیاسی و مدیران اقتصادی جهان صورت می‌گیرد مهم‌تر و مؤثرتر از دستور کار رسمی نشست است.

امسال برخلاف سال‌های گذشته هیچ نماینده‌ای از ایران در داووس حضور ندارد. در سال‌های گذشته نمایندگانی در سطح رئیس‌جمهور، وزیر خارجه یا کارشناس در این اجلاس حاضر بودند.

کد خبر 126762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز