سمیه شرافتی: متخصصان عفونی این روزها خبر از شیوع نوع جدیدی از آنفلوانزا به نام آنفلوانزای نوع B می‌دهند. این نوع جدید هم‌اکنون در کشور شایع شده و آنفلوانزای H3N2 نیز از اروپا به سمت شرق در حال گسترش است.

کودک - پزشک - واکسن

این در حالی است که دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ضمن اشاره به شیوع آنفلوانزای نوع B می‌گوید: در سال گذشته ما با پاندمی جدیدی به نام آنفلوانزای H1N1 مواجه بودیم که این نوع آنفلوانزا در تمام کشورهای جهان از جمله کشور ما شایع شد. ولی خوشبختانه با تمهیداتی که صورت گرفت و شیوع نه‌چندان جدی، این بیماری کنترل شد. به عقیده وی البته هنوز خطر این بیماری تمام نشده است به‌طوری که از ابتدای سال تا‌کنون مواردی ازآن دیده شده است ولی به‌شدت سال گذشته نیست.

«از 2هفته پیش بروز موارد جدید آنفلوانزا در کشور مجددا اتفاق افتاد و ما متوجه شدیم که این نوع، آنفلوانزایی فصلی است به نام آنفلوانزای نوع B. »

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با اشاره به این عبارات ادامه می‌دهد: آنفلوانزا به‌طور کلی 2دسته است: نوع A و نوع B که با سرد شدن هوا هر سال شاهد بروز موارد نوع A این بیماری بودیم و امسال آنفلوانزای نوع B هم به آن اضافه شده که البته علائم آن زیاد فرقی با آنفلوانزای قبلی از نظر نحوه انتقال و راه‌های پیشگیری و درمان ندارد. برای همین است که هر وقت با اپیدمی هر کدام از این دو مورد بیماری مواجه می‌شویم مردم را به رعایت توصیه‌های بهداشتی تشویق می‌کنیم.

به گفته وی،تنها تفاوت بیماری شایع جدید در این است که بیماران با علائم اسهال و تب‌بالا مراجعه می‌کنند البته همراه با سرفه، بدن درد و سردرد.

به عقیده دکتر مردانی به هر حال در هر نوعی از آنفلوانزا عدم‌ حضور در مدارس و محل‌کار، شست‌وشوی مداوم دست (روزی 10 بار)، رعایت بهداشت فردی از قبیل عدم‌روبوسی و دست دادن با فرد مبتلا و... ضروری است. در عین حال نوشیدن مداوم مایعات و مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C هم ضروری است. این متخصص عفونی البته به درمان دارویی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: تنها راه درمان این نوع آنفلوانزا و انواع دیگر، داروی تامیفلو است که در تمام داروخانه‌ها در دسترس مبتلایان قرار می‌گیرد. این دارو حاوی 10عدد کپسول است که یکی صبح و یکی شب باید مصرف شود.

آنتی‌بیوتیک ممنوع!

«آنتی‌بیوتیک به هیچ وجه راه درمان هیچ نوع آنفلوانزایی نیست». دکتر مردانی با تأکید بر این عبارت ادامه می‌دهد: فقط در مواردی که عفونت بیمار طول بکشد یا بیمار دچار سینه‌پهلو و عفونت در گوش میانی شود، باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

اما در اینجا مشکل اغلب مردم عدم‌تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزاست و اینکه باید راه‌های درمان کدام بیماری را انتخاب کنند. عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در پاسخ به این سؤال بسیار رایج اینطور توضیح می‌دهد: هر کدام از ما اگر خود را در معرض 3 مسئله قرار دهیم، می‌توانیم تفاوت این دو بیماری را در خود بفهمیم؛ اول اینکه سرماخوردگی با تب تدریجی بروز می‌کند در حالی که آنفلوانزا همراه با تب بالا و ناگهانی است.

همچنین علامت سرماخوردگی عطسه است در حالی که در آنفلوانزا بیمار از تن درد و استخوان درد شکایت دارد. در سرماخوردگی معمولا فرد دچار آبریزش بینی می‌شود در حالی که آنفلوانزا این علامت را ندارد. وی البته تأکید می‌کند که سرماخوردگی هم هیچ نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک ندارد.

کد خبر 125785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز