گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس سرانجام پس از مذاکرات فشرده و کش و قوس زیاد وضعیت اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی را مشخص و مصوب کردند:

 رئیس‌کل بانک مرکزی با پیشنهاد رئیس‌جمهور و تایید مجمع عمومی بانک مرکزی و رای اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب خواهد شد.به گزارش همشهری، پیش‌تر مجلس به حذف رئیس‌جمهور از ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی و اضافه شدن 7 اقتصاددان به ترکیب این مجمع رای داده بود اما شورای نگهبان با استناد به قانون اساسی، حضور اقتصاددانان را به‌دلیل غیردولتی بودن آنها و نقش حاکمیتی بانک مرکزی، مصوبه مجلس را مغایر با نظر شورای نگهبان اعلام کرد.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان به تغییر مصوبه اولیه مجلس رای دادند و مقرر کردند تا روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی درآیند و رئیس‌کل بانک مرکزی با پیشنهاد رئیس‌جمهور و تایید مجمع عمومی بانک یادشده انتخاب شود اما این مصوبه هم در صحن علنی دیروز مجلس رد شد.

این گزارش می‌افزاید: سرانجام نمایندگان در ادامه بررسی مواد برنامه پنجم برگشت داده شده از سوی شورای نگهبان به بررسی پیشنهادهای دیگر پرداختند و در نهایت با تصویب پیشنهاد احمد توکلی نماینده مردم تهران، قرار شد اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی شامل رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس مجمع، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و 2 وزیر به انتخاب هیات وزیران باشد.

براساس این گزارش مذاکرات نمایندگان درباره نحوه انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه یافت و سرانجام با پیشنهاد غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران و تصویب مجلس، مقرر شد تا رئیس‌کل بانک مرکزی با پیشنهاد رئیس‌جمهور، تایید مجمع عمومی بانک مرکزی و رای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب و با حکم رئیس‌جمهور منصوب شود. همچنین قائم‌مقام بانک مرکزی با پیشنهاد رئیس‌کل و تایید مجمع و با حکم رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد. به گزارش همشهری، این مصوبه در حالی با 137 رأی موافق و 73 رای مخالف به تصویب رسید که دولت با آن مخالف بود.

به گزارش خبرنگار ما، نمایندگان در ادامه بررسی مواد برگشت داده شده از شورای نگهبان بر نظر قبلی خود درباره ترکیب هیات امنای صندوق توسعه ملی باقی ماندند تا سرنوشت صندوق توسعه ملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شود.

ابهام‌های جدید در نحوه انتخاب رئیس کل

هنوز مشخص نیست که آیا شورای نگهبان با مصوبه مجلس مبنی بر انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی با رای اکثریت موافقت خواهد کرد یا نه اما ابهام اصلی اینجاست که درصورت تصویب نهایی تصمیم دیروز مجلس، آیا رئیس‌جمهور حق برکناری رئیس‌کل بانک مرکزی را دارد و آیا مجلس حق دارد تا رئیس‌کل بانک مرکزی را استیضاح کند یا همانند سایر وزرای دولت نمایندگان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود مانند سؤال و تذکر از رئیس‌کل بانک مرکزی استفاده کنند؟

کد خبر 124969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز