همشهری آنلاین: محمد نجار، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در میان جوانان تهرانی، عنوان کرد: در سال‌های اخیر مصرف «کراک» در میان جوانان تهرانی بالاترین رتبه را داشته و پس از آن «شیشه» و «تریاک» در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

محمد مصطفی نجار

 به گزارش ایسنا، مهندس مصطفی محمد نجار در هشتمین جشنواره انتخاب آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر و سوء مصرف آن با بیان این که پژوهش و اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: افکار و اندیشه‌های بلند در قالب اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی متجلی می‌شود و زیر بنای توسعه جوامع است.

 وی با اشاره به این که استفاده از تحقیق، حقایق را روشن کرده و همچنین قدرت تصمیم‌گیری مسئولان را بالا می‌برد، افزود: نقش تحقیق و پژوهش به قدری در آگاه سازی مهم است که نظام سلطه و استکبار همواره در صدد جلوگیری از رشد و شکوفایی انقلاب اسلامی بوده است.

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: علم و تحقیق همواره انقلاب اسلامی را پیش برده و همچنین باعث رسیدن به عرصه‌های رشد و پیشرفت شده است، به طوری که زمانی که کارهای فضایی در ایران شروع شد، بسیاری معتقد بودند که کسب موفقیت در این عرصه غیر ممکن است و ایران نمی‌تواند ابزارهای اولیه آن‌ها را تولید کند، در حالی که ما در سایه دانش بومی و تحقیق و پژوهش به هشتمین کشور عضو باشگاه فضایی در جهان تبدیل شدیم.

 وی ادامه داد: ایران توانست با اتکا به دانش بومی در زمینه‌های صنعت و کشاورزی به پیشرفت‌های خوبی نایل شود و امروز دشمنان برای سد کردن راه‌های توسعه و پیشرفت به اقدامات تروریستی دست می‌زنند و دانشمندان بنام ما را ترور می کنند، اما آنان باید بدانند که ایران در سایه دانش بومی هیچ گاه دست از پیشرفت بر نمی‌دارد.

نجار با تاکید بر این که دانایی یکی از راهبردهای اساسی در زمینه‌های مختلف پیشرفته است، خاطر نشان کرد: مواد مخدر یک امر پیچیده‌ای است و برای موفقیت و مبارزه با آن باید راه‌های استراتژیک داشته باشیم.

 وی تاکید کرد: بر این اساس ستاد مبارزه با مواد مخدر یک نقشه راه جامعی را تهیه کرده که علاوه بر آنکه می‌تواند در مبارزه با مواد مخدر، توزیع، عرضه مورد استفاده قرار گیرد، برای امر درمان و پیشگیری آن نیز می‌تواند موثر باشد، چرا که باید منابع کشور به صورت بهینه مورد استفاده قرار گرفته و از آزمون و خطاهای گذشته جلوگیری کنیم.

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که در گذشته اقدامات سخت افزاری در حوزه مقابله با عرضه در راس برنامه‌های ستاد بود، تصریح کرد: این رویکرد اکنون تغییر کرده و رویکرد علمی دانش محور جایگزین آن شده است.

 وی ادامه داد: تهیه نقشه راه جامع می‌تواند، گردش مواد مخدر و پولشویی، مشکلات اقتصادی، مقاصد سیاسی، فرهنگی ـ اجتماعی افراد پشت پرده عرضه مواد و مافیای مواد مخدر را مشخص و بررسی کند.

 نجار یادآور شد: تبیین نقشه راه و تحقیقات در زمینه سوء استفاده مواد مخدر، ترویج و ترغیب پژوهشگران، افزایش بودجه تحقیقات در کشور، آموزش نیروی انسانی تا مقاطع دکترا و همچنین افزایش تعامل همکاری با دانشگاه‌ها و ضرورت راه‌اندازی سامانه پردازش داده‌های آماری از برنامه‌های است که باید در راس اهداف ستاد قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در میان جوانان تهرانی، عنوان کرد: در سال‌های اخیر مصرف کراک در میان جوانان تهرانی بالاترین رتبه را داشته و پس از آن شیشه و تریاک در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

  اطلاع رسانی نادرست در حوزه مخدرهای جدید موجب کنجکاوی دانش‌آموزان می‌شود

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی درست در مدارس به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر، گفت: اطلاع رسانی نادرست در حوزه مواد مخدر به ویژه‌ مواد مخدر صنعتی و مخدرهای جدید موجب جهت گیری و کنجکاوی دانش‌آموزان و جوانان می‌شود، لذا باید تحقیق و پژوهش‌های گسترده در حوزه اطلاع رسانی و اقدامات آگاه سازی برای جوانان به ویژه‌ دانش‌آموزان انجام پذیرد.

 آغاز کنترل کمپ‌های ترک اعتیاد

وی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به جایگاه پژوهش در بحث مواد مخدر، اضافه کرد: در هشتمین جشنواره‌ای که به منظور تقدیر از متخصصان حوزه مواد مخدر صورت گرفت کتاب، تالیف، ترجمه، مقاله و پایان نامه‌های خوبی ارائه شد و یکی از کارهای ستاد نهادینه کردن پژوهش و همچنین بومی و استانی کردن مباحث مرتبط با حوزه مواد مخدر است.

 نجار ادامه داد: تحقیقات مورد نظر در حوزه مواد مخدر باید متناسب با شرایط هر استانی صورت گیرد.

 وی در خصوص کنترل و برخورد با کمپ‌های غیرمجاز نیز تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر کنترل کمپ‌ها را آغاز کرده و قطعا در جاهایی که از روش‌های غیراستاندارد برای ترک اعتیاد به کار گرفته شود، برخورد قانونی خواهد شد، چرا که فرد معتاد یک بیمار است و برخورد با بیماران باید متناسب با روش درمانی مناسب باشد.

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: میزان قابل توجهی از اعتبارات بخش مبارزه با مواد مخدر به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی اختصاص یافته و در صدد میزان افزایش اعتبارات این بخش هستیم.

 اعتیاد و فقر عمده‌ترین مسایل نظام سلامت از نظر مردم تهران

در این مراسم همچنین دکتر جغتایی ـ عضو شورای تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر ـ بیان کرد: امروزه نظام سلامت کشور، بیماران قلبی و کشته شدگان سوانح و حوادث را مبنای سلامت قرار داده و میزان سلامت جامعه را بر مبنای آن اعلام می‌کند، در حالی که در نظر سنجی که در مناطق 17، 18 و شش تهران صورت گرفته، مردم عمده‌ترین مساله نظام سلامت را «اعتیاد» و «فقر» عنوان ‌کرده‌اند.

 عضو شورای تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: این دو رویکرد نشان می‌دهد که نگاه نظام سلامت تنها بر مبنای طول عمر افراد جامعه است، در حالی که امروزه نظام سلامت باید در عرض آن مورد مطالعه قرار گیرد.

 وی با تاکید بر بازنگری در زمینه پرداختن به مباحث اعتیاد به عنوان یکی از ضرورت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و نظام سلامت کشور، یادآور شد: اعتیاد یک مساله روانی ـ جسمی و اجتماعی است و هر چه پیشرفت می‌کند، درمان آن نیز پیچیده‌تر می‌شود.

 جغتایی در پایان تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مهم دستگاه نظام سلامت و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در حوزه پیشگیری، پرداختن به مباحث پژوهشی اعتیاد باشد و اعتبارات مربوط به آن نیز افزایش یابد.

کد خبر 124707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز