درحالی‌که افشین قطبی قصد نداشت فهرست بازیکنان تیم ملی در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد، کنفدراسیون فوتبال آسیا اسامی 23 بازیکن نهایی تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا را اعلام کرد که علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، مهدی کیانی و هادی نوروزی از فهرست ایران خط خوردند و جام ملت‌های آسیا را از دست دادند.

فوتبال

این اتفاق در حالی رخ داد که سایت AFC اسامی بازیکنان تیم ملی با شماره پیراهن آنها را بدین شرح منتشر کرد: سید مهدی رحمتی(1) - ابراهیم میرزاپور(12) - شهاب الدین گردان(22)- خسرو حیدری(2) - فرشید طالبی(3)- سید جلال حسینی(4)- سید هادی عقیلی(5)- احسان حاج‌صفی(11)- ابوذر رحیمی(13)- محمد نصرتی(20) - جواد نکونام(6)- آندرانیک تیموریان(14)- قاسم حدادی‌فر(15)- محمد نوری(17)- پژمان نوری(18)- ایمان مبعلی(23)- غلامرضا رضایی(7)- مسعود شجاعی(8)- محمد رضا خلعتبری(9)- کریم انصاری‌فرد(10)- رضا نوروزی(16)- محمد غلامی(19)- آرش افشین(21).

سهم کم سرخابی‌ها

تیم ملی در شرایطی به جام ملت‌ها می‌رود که پرسپولیس و استقلال 2 تیم پر طرفدار ایران به‌ترتیب 2و یک بازیکن در تیم ملی دارند،‌در حالی‌ که در سال‌های نه چندان دور ترکیب اصلی تیم ملی از بازیکنان سرخابی شکل می‌گرفت. قابل پیش‌بینی است که قطبی به ترکیب خط دفاعی دست نزند به همین دلیل منتظری را کنار گذاشت، هر چند او هنوز برای انتخاب مدافع راست تردید دارد و هنوز مشخص نیست که در این پست خسرو حیدری بازی خواهد کرد یا محمد نصرتی. در دفاع چپ هم حاج صفی گزینه اول قطبی است هر چند که ابوذر رحیمی مدافع چپ راه آهن به عنوان ناشناس‌ترین بازیکن ایران ، در این پست به جام ملت‌ها خواهد رفت.

مهدی کیانی هافبک میانی تراکتور هم در بین خط‌خورده‌ها قرار گرفت و با توجه به حضور بازیکنانی مثل نکونام، تیموریان، مبعلی، نوری و حدادی‌فر، شانسی برای بازی نداشت. هادی نوروزی و علیرضا حقیقی 2 پرسپولیسی اردوی تیم ملی بودند که خط خوردند و این به‌دلیل بازی‌های ضعیف آنها در مسابقات اخیر پرسپولیس بود. نکته قابل توجه در فهرست نهایی تیم ملی انتخاب رضا نوروزی و آرش افشین 2 مهاجم فولاد بود. آنها در بازی‌های اخیر لیگ برتر نمایش قابل توجهی داشتند و در نهایت در فهرست قطبی قرار گرفتند. سرمربی تیم ملی در خط حمله 7 بازیکن را در اختیار دارد ولی انتخاب 3بازیکن‌ برای این پست کار او را سخت خواهد کرد.

آنها روحیه نداشتند

قطبی در مورد فهرست تیم ملی می‌گوید:«طبق مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا باید اسامی 23 بازیکن را تا تاریخ 28 دسامبر اعلام می‌کردیم. با توجه به اینکه انجام این کار نیاز به مقدماتی داشت مجبور شدیم روز 26 دسامبر فهرست مقدماتی 23 نفر را به فدراسیون ایران بدهیم تا این فهرست تا 2 روز بعد در اختیار AFC قرار بگیرد. با توجه به اینکه اردوی ما از 24 دسامبر آغاز شده بود و تنها 3 روز قبل از آن 27 بازیکن را به این اردو دعوت کرده بودیم، طبیعی بود که در فاصله 5 روز (از 21 دسامبر که اسامی اعلام شد تا 26 دسامبر که اسامی 23 بازیکن را به فدراسیون دادیم)، کادر فنی نمی‌توانست نظر قطعی درباره حذف 4 بازیکن بدهد و ما فقط یک فهرست مقدماتی 23نفره را اعلام کردیم. البته نمی‌خواستیم این فهرست رسانه‌ای شود که سایت کنفدراسیون آسیا آن را منتشر کرد.»

قطبی ادامه می‌دهد: «هدف نهایی ما این بود که در پایان این اردو یعنی 3 ژانویه (13 دی) اسامی نهایی 23 نفر را اعلام کنیم که با اعلام سایت AFC بازیکنان از آن مطلع شدند. البته من با آنها به‌طور مفصل صحبت کردم و صادقانه این روند کاری را برای آنها گفتم و به آنها اطمینان دادم که این فهرست، نهایی نیست اما 3 نفر از آنها (حقیقی، نوروزی و منتظری) با توجه به اینکه احساس می‌کردند روحیه مناسبی ‌برای ادامه کار ندارند، صلاح دیدیم که به کنار خانواده و باشگاهشان بازگردند. البته کیانی به‌دلیل اینکه پدرش در یک سانحه آسیب دیده و نگران وضعیت ایشان بود، درخواست بازگشت به ایران را داشت که موافقت کردیم و اگر بعدا به‌وجود او نیاز داشتیم، می‌تواند بازگردد.»

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سؤال که چنانچه در این مدت از این 23 بازیکن باقیمانده بازیکنان آسیب ببینند یا مشکل دیگری پیش بیاید چه خواهید کرد، تاکید می‌کند:« تا 6 ساعت قبل از نخستین بازی جام‌ملت‌ها در روز 17 دی می‌توانیم در فهرست مان تغییر ایجاد کنیم که این موضوع را روز پنجشنبه مدیر رسانه‌ای تیم ملی نیز اعلام کرد. ما پیش از این یک فهرست 50 نفره برای AFC ارسال کرده‌ایم و از این نظر دستمان باز است و چنانچه هر مشکلی پیش بیاید تا تاریخی که فرصت داریم، می‌توانیم از آن فهرست، بازیکن به تیم دعوت کنیم.»

آنگولا، پشت درهای بسته

تیم ملی در آخرین بازی دوستانه خود قبل از شروع جام ملت‌ها فردا به مصاف آنگولا خواهد رفت. دیدار ایران و آنگولا پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگران و بدون پخش تلویزیونی برگزار می‌شود. پس از آنکه تمامی ورزشگاه‌های موجود در دوحه به‌دلیل در پیش بودن رقابت‌های جام ملت‌های آسیا زیرنظر AFC بود و کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه انجام بازی در این ورزشگاه‌ها را نمی‌داد، سرانجام با موافقت مسئولان برگزاری این رقابت‌ها، قرار شد دیدار ایران و آنگولا فردا ساعت 19:15 به وقت ایران در ورزشگاه السد دوحه برگزار شود.

کد خبر 124533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز