گروه بین‌الملل: محکومیت جدید میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر سابق نفتی روسیه از سوی دادگاهی در این کشور باعث انتقاد کشورهای غربی و اتحادیه اروپا شد.

خودرو کوفسکی

میخائیل خودورکوفسکی، به‌عنوان یکی از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در آستانه پایان حبس 8ساله خود به جرم مالیات‌گریزی قرار داشت اما اکنون بار دیگر به اتهام اختلاس و پولشویی به 6 سال حبس دیگر محکوم شده است.

دادگاه روسیه در حالی با وجود انتقادات بین‌المللی، خودورکوفسکی را در مجموع به 14 سال زندان محکوم کرده است که به عقیده بسیاری از ناظران سیاسی، مسکو با این تصمیم خود، نشان داده خواهان دور نگه داشتن وی از عرصه سیاست است. انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در سال 2012 برگزار می‌شود و بسیاری عقیده دارند که ولادیمیر پوتین قصد دارد در این رای‌گیری بار دیگر پست ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد.

حکم صادر شده برای خودورکوفسکی و پلاتون لبدف، شریک او یکی از شدیدترین حکم‌هایی است که تاکنون برای چنین جرائمی صادر شده است.مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به‌دنبال صدور این حکم اعلام کرد که محکوم شدن خودورکوفسکی و شریکش به حداکثر مجازات حاکی از «سوءاستفاده از نظام حقوقی برای اهدافی نامناسب است».

یک مقام آمریکا هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که این حکم ممکن است موانعی در مسیر پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ انجام شود، ایجاد کند.آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از این حکم ابراز ناراحتی کرده است. وی با صدور بیانیه‌ای گفت که به‌نظر می‌رسد انگیزه‌های سیاسی در این محاکمه نقش داشته است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم در این رابطه ابراز نگرانی کرد و از روسیه مصرانه خواست به اصول عدالت و حکومت قانون احترام بگذارد و آنها را بدون تبعیض اعمال کند. وی اعلام کرد که انگلیس و جامعه جهانی نگران هستند که این محاکمه به منزله عقبگردی برای روسیه باشد. همچنین اتحادیه اروپا نیز از محکومیت سنگین خودورکوفسکی انتقاد کرد. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا مسئله خودورکوفسکی را بادقت دنبال می‌کند و قرار است با روسیه در این خصوص صحبت داشته باشد.

وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا از روسیه انتظار دارد به تعهدات خود درخصوص حقوق بشر پایبند باشد.وکلای خودورکوفسکی پیش از این اعلام کردند که ولادیمیر پوتین از نفوذ خود در این پرونده استفاده کرده است. پوتین به تازگی در برنامه‌ای زنده در تلویزیون دولتی روسیه، خواستار محکومیت دشمن خود شده بود.

کد خبر 124508

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز