شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس روسیه در تظاهرات شب سال نو میلادی، 130 معترض را که با درخواست "مجلس آزاد" و نیز اعتراض به تصمیم دادگاه برای نگه داشتن میخائیل خودورکوفسکی در زندان، در مسکو و سن پترزبورگ تجمع کرده‌ بودند، بازداشت کرد.

روسیه

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سری از رهبران مخالفان در میان 70 نفری بودند که در مسکو بازداشت شدند. این افراد تظاهرات 1500 نفری را در هوای یخ زده مسکو ترتیب دادند.

فعالان جناح مخالف به طور نمادین در پایان هر ماه تظاهراتی را در میدان ترایامف مسکو برگزار می‌کنند و طبق ماده 31 قانون اساسی روسیه خواستار مجلس آزاد می‌شوند. برخی از فعالان با زدن نقاب ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه و حمل پلاکاردهایی با عنوان "پوتین حشره خونخوار است"، اعتراض خود را به تصمیم پنج شنبه دادگاه مسکو برای نگه داشتن میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر سابق روسیه به مدت 6 سال دیگر در زندان نشان دادند. [غول نفت روسیه محکوم شد]

 غرب این دادگاه را دارای انگیزه سیاسی توصیف کرده و آن را محکوم کرد.[جنگ لفظی روسیه و غرب بر سر خودورکوفسکی]

 یکی از رهبران مخالف با اشاره به زندانی کردن خودورکوفسکی گفت: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا مقام‌ها را متوجه کار خود کنیم. آنها مایه خفت روسیه شدند. وی هم‌چنین با انتقاد شدید از غرب اعلام کرد: کشورهای غربی حق ندارند برای تاثیر بر روی دادگاه‌های روسیه تلاش کنند. از سوی دیگر آمریکا نیز نسبت به اینکه سیستم حقوقی روسیه مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد، ابراز نگرانی کرد.

 یکی از رهبران جناح مخالف پیش از دستگیری اش تصریح کرد: آنها چه دروغگو‌هایی هستند، چقدر می‌توانند فاسد باشند. ما هیچ عدالتی نمی‌بینیم.

 گروه‌های حقوق بشر و منتقدان کرملین جنگ از پیش شکست خورده را با مقام‌های این کشور مبنی بر "حق تجمع" شروع کرده‌اند و پلیس روسیه نیز مرتبا تظاهرکنندگان را سرکوب می‌کند. کاخ سفید به کرملین تاکید کرده است به "حق مجلس آزاد" احترام بگذارد. پلیس سن پترزبورگ از دستگیری حدود 60 تن خبر داد.

 پوتین در ماه اکتبر در اقدامی که فعالان را بهت زده کرد، به پلیس روسیه برای سرکوب تظاهر کنندگان چراغ سبز نشان داد و اظهار کرد: معترضانی که بدون مجوز تجمع می‌کنند با ضربه‌های باتوم در سر خود مواجه می‌شوند.

کد خبر 124611
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز