گروه اجتماعی: میانگین سن بیماران که تحت عمل قلب باز یا بالن آنژیوگرافی قرار گرفته اند 55 سال است درحالی که این سن در سایر کشور‌ها 10 سال بالاتر است و همچنان ایست قلبی بالاترین علت مرگ و میر تهرانی‌ها در ماه گذشته گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، بر اساس بررسی های انجام شده در مرکز قلب تهران در کشورهای پیشرفته، بیماری های قلبی – عروقی علت شایع مرگ و میر هستند اما به د‌لیل پیشگیری اولیه و ثانویه، سن ابتلا به آن بالاست  ولی در کشور ما حالت بینابینی داشته و بیماری‌های قلبی – عروقی  10 سال زودتر است و در حال حاضر  سن بروز سکته قلبی در دنیا 30 سال و بیشترین شیوع در سن  55 سالگی است.

علت بروز سکته قلبی در جوانان را می‌توان به سابقه مثبت خانوادگی، مصرف سیگار، کلسترول  بالا و استرس‌های شغلی و اجتماعی به عنوان فاکتور تشدید کننده در بیدار شدن بیماری نسبت داد که با کنترل فاکتورهای خطر، احتمال بروز سکته‌های قلبی را کاهش داد و لازم است افراد از لحاظ دیابت، فشار خون و افزایش  چربی‌های مضر خون مورد آزمایش قرار گیرند.

همچنین  با ترک سیگار، تحرک و کاهش وزن از بیماری های عروقی جلوگیری کرد و تنها موردی که در آن پیشگیری موثر واقع نمی شود سابقه  خانوادگی مثبت است که البته رعایت فاکتورهای فوق می‌تواند کمک کند.

مجتبی سالاری‌فر ، متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایسنا گفت: کنترل و پیشگیری بیماریهای قلبی - عروقی شامل چند مرحله است.

مرحله اول کنترل عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای قلبی است که این عوامل خطر شامل 2 دسته‌اند که دسته اول عوامل قابل کنترل مانند چاقی، سیگار، مصرف غذاها  با چربی اشباع شده بالا هستند.

دسته دوم عواملی‌اند که در درازمدت بیماریهای عروق کرونری را سبب می‌شوند مانند فشار خون، دیابت، افزایش چربی بد(LDL) که کنترل این ریسک‌ها و درمان آنها به خصوص در سنین جوانی و یا کسانی که چند تا از این عوامل را با هم دارند مهم است.

وی اظهار کرد: مرحله دوم کنترل را پیشگیری ثانویه تشکیل می‌دهد و معمولاً در گروهی اعمال می‌شود که به نحوی یک بار دچار بیماری قلبی شده‌اند و تشخیص بیماری قلبی برایشان محرز شده است.

سالاری‌فر تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در بیماریهای قلبی عروقی، تشخیص زودرس بیماری است.

وی در ادامه گفت: مورد مهم دیگر، مسئله انکار نکردن بیمار و جدی گرفتن علائم بیماری است.

سالاری‌فر افزود: گاهی بیمار دچار سکته می‌شود یا بعد از شروع علائم وقت زیادی را تلف می‌کنند که این اتلاف وقت با وقوع انفارکتوس می‌تواند بیمار را در معرض از دست دادن بخش وسیعی از عضله قلب قرار دهد.

وی در پایان گفت: مسئله مهم، آموزش است. همچنین بهبود شرایط اورژانس، بهبود خدمات پیش بیمارستانی و بهبود خدمات اورژانس بیمارستان است تا بتوانیم در اسرع وقت اقدامات مناسب و لازم را در مورد بیماران قلبی انجام دهیم.

کد خبر 12441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز