دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع فرانسه از آمادگی کشورش به منظور مداخله نظامی در بحران ساحل عاج خبر داد.

 فرانسه آماده مداخله نظامی در ساحل عاج است

به گزارش ایرنا ، آلن ژوپه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: فرانسه آمادگی دارد تا در صورت به مخاطره افتادن امنیت شهروندان فرانسوی مقیم ساحل عاج، مداخله نظامی کند.

فرانسه پیش از این نیز در بحران سال های 2003 و 2004 میلادی در این کشور آفریقایی، مداخله نظامی کرده است.

' لوران گباگبوگ' رییس جمهور در قدرت ولی بازنده انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور امروز فرانسه و آمریکا را به دسیسه و توطئه علیه خود متهم ساخت.

فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که قصد ندارد در بحران ساحل عاج مداخله نظامی کند.

تاکنون به دنبال درخواست دولت فرانسه از اتباع فرانسوی مقیم ساحل عاج، مبنی بر خروج موقتی از خاک این کشور، تعداد یک هزار و 500 نفر از طریق فرودگاه 'شارل دوگل'، وارد پاریس شده اند.

این در حالی است که اخیرا نیز، چهارده هزار نفر از اتباع ساحل عاج به علت ترس از به مخاطره افتادن سلامت و زندگی خود، خاک این کشور را به مقصد 'لیبریا' ترک کرده اند.

ژوپه در بخش دیگری از سخنان خود با خبرنگاران گفت: نیروهای نظامی فرانسوی در ساحل عاج، چنانچه کمترین خطری را متوجه 15 هزار شهروند فرانسوی مستفر در این کشور حس کنند، بی تردید مداخله خواهند کرد.

هم اکنون 900 نیروی نظامی فرانسوی تحت عنوان نیروهای 'لیکورن' و تحت امر سازمان ملل در ساحل عاج مستقر می باشند.

فرانسه از ابتدای آغاز بحران در ساحل عاج لحن تند و تهدید آمیزی را در زمینه گباگبو و اطرافیانش بکار بسته است.

درحالی وزیر دفاع فرانسه نسبت به استفاده از نیروهای لیکورن در ساحل عاج هشدار می دهد که این نیروها از سال 2003 برای انجام ماموریتی غیر از آن به محل اعزام شده اند.

ژوپه در پاسخ به سووالی در زمینه امکان مداخله نظامی خارجی در امور ساحل عاج خاطر نشان ساخت: اگر قرار باشد نیروی نظامی خارج از مرزها برای فروکش کردن بحران ساحل عاج دخالتی کنند، در این زمینه سازمان ملل و یا سازمان های آفریقایی تصمیم گیری خواهند داشت.

وزیر دفاع فرانسه اظهار داشت: کشور متبوعش مترصد اوضاع ساحل عاج بوده و لحظه به لحظه نیز روند اوضاع و بحران در ساحل عاج را تعقیب می کند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج در 28 نوامبر سال جاری میلادی 'آلاسان اوتارا' بیشترین آرا را کسب کرد که این نتیجه از سوی گباگبوگ رقیب وی مورد پذیرش قرار نگرفت و بحران این کشور آفریقایی را فرا گرفت.

تاکنون در درگیری ها میان حامیان گباگبو و واتارا، چند صد نفر از شهروندان ساحل عاج کشته و مجروح شده اند.

گزارش اخیرکمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز حاکی از کشته شدن تعداد 173 نفر از حامیان طرفین در درگیری های روز 16 تا 21 دسامبر سال جاری میلادی در این کشور می باشد.

کد خبر 124203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز