گروه اقتصادی: رئیس سازمان بازرگانی استان تهران در مورد آخرین تغییرات قیمت مرغ با تایید افزایش قیمت 100 تا 200 تومانی این محصول، آن را منطقی دانست و اعلام کرد که میانگین قیمت مرغ در سطح شهر تهران 3هزار و 120تومان است.

hen

به گزارش ایسنا، عباس قبادی افزایش گفت: اکنون میانگین قیمت مرغ در مناطق مختلف شهر تهران 3هزار و 120 تومان و در میادین هم 2هزار و 900 تومان است. قبادی قیمت مرغ را مربوط به بحث عرضه و تقاضای آن ذکر کرد و افزود: مرغ محصولی نیست که قیمت‌گذاری شود.

مرغ به هر شکل، تولید داخل است و مرغدارها آن را می‌فروشند و توزیع‌کنندگان نیز با سود تقریبا 10 درصدی آن را باید بفروشند که اگر سود بیش از 10درصد را به ما گزارش دهند، آن را بررسی می‌کنیم. او گفت: با توجه به افزایش قیمت سوخت و نقش مؤثر گازوئیل در قیمت مرغ، با این اصلاح قیمت در سوخت طبیعی است که این موضوع بر تولید مرغ اثر می‌گذارد و علاوه بر این، هزینه‌ حمل و جابه‌جایی نیز نباید فراموش شود.

درهمین حال وزیر جهادکشاورزی نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر دلایل افزایش قیمت مرغ، اظهار داشت: این افزایش بسیار جزئی بوده و آن هم مربوط به مشکلات شروع اجرای قانون و بخش حمل‌ونقل است و با توجه به کاهش قیمت جوجه و افزایش فعالیت این بخش، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد. به گزارش ایسنا، خلیلیان پیش‌بینی کرد که طی روزهای آتی تولید گوشت مرغ 20‌درصد رشد یابد که با این افزایش تولید، قیمت آن تعدیل خواهد شد.

افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها کنترل می‌شود

خبرنگار همشهری برای اطلاع از کم و کیف برنامه وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار گوشت مرغ با محمد علی ضیغمی، معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید.

  • دلایل افزایش قیمت مرغ پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها چیست؟

با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و همچنین کندشدن روند حمل‌ونقل در کشور، قیمت تمام‌شده گوشت مرغ اندکی افزایش پیدا کرد که به‌نظر می‌رسد این میزان تغییر صورت گرفته در قیمت مرغ منطقی و معقول است و دولت نیز برای کنترل بازار و حمایت از تولید‌کننده اقداماتی را انجام داد.

  • چرا با توجه به افزایش قیمت مرغ، وزارت بازرگانی اقدام به عرضه مرغ ذخیره‌شده نکرد؟

در این مقطع احساس شد که افزایش قیمت پایدار نخواهد بود و ما بلافاصله پس از ایجاد تغییر در بازار اقدام به استفاده از ابزارهای حمایتی و پشتیبانی کردیم که در همین رابطه برای حمایت از مرغداران و سایر بخش‌های کشاورزی روزانه 10میلیون لیتر گازوئیل با نرخ 150تومان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. از دیگر اقدامات حمایتی نیز می‌توان به تخصیص 150 میلیون لیتر گازوئیل 165 ریالی برای واحدهای مرغداری و کشاورزی اشاره کرد که برای حمایت هرچه بیشتر از واحدهای مرغداری، یک میلیون تن گندم یارانه‌ای به قیمت 175تومان نیز اختصاص داده شد.

  • آیا وزارت بازرگانی در این مقطع قائل به استفاده از ذخیره‌سازی صورت‌گرفته هست یا خیر؟

ذخیره‌سازی‌ گوشت مرغ، گوسفند و سایر کالاهای اساسی به میزان قابل‌قبول صورت گرفته است و هیچ نگرانی و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود. در رابطه با عدم‌استفاده از ذخایر نیز باید بگویم در شرایط فعلی آزاد‌سازی‌ ذخایر به تولید داخل آسیب وارد می‌کرد و دولت ترجیح داد برای حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار، اقدامات یادشده را انجام دهد اما از این پس درصورت افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها با آزاد‌سازی‌ ذخایر نسبت به تنظیم و کنترل بازار اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 124129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز