همشهری آنلاین: وزیر راه و ترابری با اشاره به عملکرد ماموران برای اطفای حریق جنگل‌های شمال گفت: آتش سوزی جنگل‌ها را نمی‌توان با شلنگ و سطل آب خاموش کرد.

بهبهانی وزیر راه

 به گزارش ایسنا، دکتر بهبهانی در چهارمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم که با شعار سازگاری و کاهش آثار زیانبار تغییر اقلیم برگزارشد، با بیان اینکه من به واردکنندگان و تولیدکنندگان اره برقی از همینجا لعنت می‌فرستم گفت: سودجویان و قاچاقچیان چوب شبانه و با استفاده از اره برقی درختان چندین ساله‌ را در یک لحظه می‌برند و این تغییر اقلیم را سبب می‌شوند.

 وی با اشاره به ورود گرد و خاک از کشورهای همسایه به داخل ایران گفت:‌ متاسفانه کشورهای همسایه به خصوص همسایگان غربی توجهی به محیط زیست و اقلیم خود ندارند و این سبب شده است که این عدم توجه بر روی زیست‌بوم کشور ما نیز اثرگذارد.

 به گفته بهبهانی در حالی که همکاری‌های منطقه‌ای برای توقف تغییر در اقلیم نیازمند است اما کشورهای همسایه برای مقابله با این امر مهم در خواب هستند.

 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیر انسان‌ها در اقلیم به آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که نیروهای کشورهای دیگر از تجهیزات و وسایل به روزی برای مقابله با حوادث و سوانح استفاده می‌کنند اما در کشور ما شاهدیم که برخی با شلنگ و سطل اقدام به خاموش کردن آتش جنگل‌ها می‌کنند.

 وزیر راه افزود: باید از مسئولان پرسید که چگونه می‌شود با سطل و شلنگ آب آتش سوزی در چندین هکتار جنگل‌ها را خاموش کرد؟

 بهبهانی جلوگیری از از بین بردن فضای سبز، استفاده درست از آبهای زیر زمینی، انتقال آب به مناطق کویری، استفاده از منابع تجدیدپذیر را راه‌های موثر برای حفظ محیط زیست و اقلیم دانست.

 وی با انتقاد به عدم برنامه‌ریزی درست در خصوص حفظ اقلیم و محیط زیست کشورمان گفت: متاسفانه با این که همه ما شعار حفظ محیط زیست سر می‌دهیم اما هیچ برنامه‌ ریزی بلند مدتی در این خصوص نداریم.

وزیر راه در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث هدفمندشدن یارانه‌ها آنرا فرصت خداوند برای مردم ایران دانست و گفت: دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها حق مردم را به دست خودشان سپرد و بار دیگر حق آنان را به مردم بازگرداند.

 وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیری بر روی حمل و نقل و راهسازی نگذاشته است گفت: تحریم‌ها تنها بر روی میز است و کشورهای خارجی با دور زدن قانون خود سعی در برقراری ارتباط با ما هستند.

 به گفته بهبهانی در آغاز انقلاب اسلامی کشورمان تنها 20 فروند هواپیما داشته اما در ابتدای دولت نهم این رقم به 57 فروند رسیده است که در پایان دولت نهم این رقم به 120 فروند می‌رسد که این امر ناشی از دید مهندسی رییس جمهوری و تدابیر وی را از علل افزایش هواپیماها بوده است.

 وی در پایان سخنان خود در چهارمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم به تمام پژوهشگران این حوزه توصیه کرد که پژوهش‌های خود را متناسب با تغییرات و محیط زیست داخل کشور انجام دهند.

در ادامه این مراسم مهندس ثنایی، رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز بابیان اینکه تغییر اقلیم بزرگترین چالش قرن 21 است گفت: موضوع تغییر اقلیم نیازمند درک و فهم انسان‌هاست.

 وی با بیان اینکه مشکل تغییر اقلیم یکی از بزرگترین مشکلات کره زمین است گفت:‌ دولت‌ها و ملت‌ها باید دست در دست یکدیگر راهکارهای موثر و مفید را برای جلوگیری از تغییر اقلیم‌ها به کار گیرند.

 رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سیل اخیر پاکستان، خشکسالی روسیه و بحران مواد غذایی در موزامبیک نشان دهنده تغییر اقلیم است گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته از چندین ایستگاه هواشناسی در کشور مشخص شده است که در پنجاه سال اخیر شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و مشهد بسیار گرم تر ازدیگر شهرهای ایران شده است به طوری که بررسی علل افزایش دمای ناگهانی این شهرها باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد.

 به گفته وی بر اساس یافته‌های به دست آمده از ایستگاه‌های هواشناسی روزهای متوالی یخ بندان در سطح کشور کاهش داشته اما روزهای متوالی گرم در 21 ایستگاه استان گزارش شده است.

 ثنایی گفت:‌ 22ایستگاه کاهش روزهای متوالی سرد و بارانی را در چند سال اخیر نشان داده است.

 وی با بیان اینکه اقلیم به عنوان یکی از منابع طبیعی دنیا شناخته می شود گفت: مردم باید در جهت تغییر رفتار خود با محیط طبیعی و اقلیم خود گام بردارند.

 وی در پایان سخنان خود با اشاره به انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربنیک در دنیا ، توقف جنگل زدایی، استفاده درست از انرژی و تکیه بر انرژی‌های طبیعی را از جمله راهکارهای مقابله با تغییر اقلیم در ایران عنوان کرد.

کد خبر 123732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز