گروه اقتصادی: رئیس‌کل و معاون اقتصادی بانک مرکزی در نخستین ارزیابی خود از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بدون اشاره به تورم احتمالی ناشی از آزادسازی تدریجی یارانه‌ها، از کاهش نرخ تورم در سال آینده خبر دادند.

central bank

این دو مقام ارشد پولی کشور در حالی نسبت به کاهش نرخ تورم از ماه‌های پایانی سال آینده خوشبین هستند که هنوز مشخص نیست آیا دولت نرخ حامل‌های انرژی را در سال آینده باز هم افزایش خواهد داد یا خیر؟ البته رئیس‌کل بانک مرکزی از عادی بودن وضعیت بانک‌ها با توجه به مراجعه مردم برای برداشت یارانه نقدی، تحت کنترل بودن بازار و نیز تسلط کامل دولت بر بازار ارز خبر داده است.

به گزارش فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه یک همایش در تهران گفت: ممکن است با اصلاح قیمت‌ها، نرخ تورم اندکی افزایش یابد اما پس از گذشت یکسال، روند آن کاهنده خواهد شد. بهمنی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده شده و بازرسی‌ها برای کنترل قیمت‌ها هم تقویت شده است، ضمن اینکه از زمان آغاز اجرای طرح، همکاران ما در بانک‌ها با آمادگی کامل اجرای طرح را آغاز کردند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به این مطلب که تعداد تراکنش‌ها و حضور مردم در بانک‌ها در روز گذشته نسبت به روزهای عادی کمتر بوده است، بیان داشت: ما با بررسی وضعیت 359 قلم کالا به سمت تورم تک رقمی و تثبیت آن حرکت می‌کنیم. وی اظهار داشت: تمهیداتی نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا اتخاذ کردیم و اجازه افزایش بهای سکه و طلا را بیش از قیمت جهانی نخواهیم داد و درصورتی‌که این موضوع اتفاق بیفتد، آن را کنترل خواهیم کرد.

بهمنی درباره نرخ ارز گفت با تمهیدات انجام شده دولت تا این لحظه کنترل بازار را در دست دارد و بر نرخ ارز کاملا مسلط است و ارز مورد نیاز بازار را تأمین می‌کند. بهمنی در مورد مدیریت ارزی گفت: در شرایط تحریم و شرایط خاص آزادی قیمت‌ها و هدفمندی قیمت‌ها نمی‌توانستیم نرخ ارز را رها کنیم که نرخ ارز افزایش پیدا کند.

تورم امسال به 13درصد نمی‌رسد

حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی هم درباره احتمال افزایش نرخ تورم ناشی از اصلاح قیمت‌ها گفت:‌ با توجه به اینکه حدود 12 ماه دیگر، عددهای نرخ تورم افزایشی نقطه به نقطه در مخرج کسر محاسباتی قرار خواهد گرفت، انتظار می‌رود که از آبان یا آذرماه سال آینده نرخ تورم مجدداً روند کاهشی در پیش بگیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ نقطه کاهش نرخ تورم براساس سیاست‌های اجرایی در جهت مهار نرخ تورم و حمایت از بنگاه‌های تولیدی می‌تواند عقب‌تر یا جلوتر برود. قضاوی در مورد افزایش تورم تا پایان سال‌جاری، گفت: به‌نظر می‌رسد با وجود افزایش تورم تا پایان سال، این نرخ به 13 درصد نخواهد رسید.

کد خبر 123651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز