گروه بین‌الملل: درحالی‌که محاصره شدید نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، جنگنده‌های این رژیم روز گذشته در یک حمله هوایی به این منطقه 5فلسطینی را به شهادت رساندند.

اردوگاه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه‌شب در حمله دیگری به نوار غزه جنوب دیرالبلح در مرکز نوارغزه را بمباران کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این حمله حداقل 5 مبارز فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. به خاطر اصابت مستقیم موشک و متلاشی شدن پیکر این افراد هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه وجود ندارد اما گفته می‌شود این مبارزان از اعضای جنبش جهاد اسلامی و یک گروه مقاومت دیگر بوده‌اند.

حملات رژیم صهیونیستی در حالی به نوار غزه ادامه دارد که1.5 میلیون فلسطینی ساکن در این منطقه همچنان به خاطر محاصره شدید این منطقه برای تامین مایحتاج اولیه زندگی خود با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. هرچند مقام‌های رژیم صهیونیستی پس از حمله مرگبار نظامیان این رژیم به ناوگان آزادی و کشته‌شدن 9نفر از فعالان حقوق بشر وعده کاهش این محاصره را دادند اما به تازگی 23 نهاد و سازمان امدادرسانی بین‌المللی در گزارشی از تغییر نکردن شرایط دشوار زندگی در
نوار غزه خبر دادند.

به‌دنبال این حملات، روز گذشته محمود الزهار، از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد که این جنبش با وجود محاصره تحمیلی بر نوار غزه همچنان قدرتمند است.وی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ بیست‌وسومین سالروز تاسیس جنبش حماس در هفته گذشته، گفت: حماس همچنان پایدار است و اگر انتخاباتی برگزار شود هم در نوار غزه و هم در کرانه باختری پیروز خواهد شد.

الزهار اعلام کرد: با وجود محاصره تحمیلی بر نوارغزه جنبش حماس در حال بازسازی تاسیسات و مؤسساتی است که ارتش رژیم صهیونیستی در جریان حملات 22روزه خود به نوار غزه آنها را تخریب کرد.این در حالی است که روز گذشته عزیز الدویک، رئیس شورای قانونگذاری فلسطین مداخله رژیم صهیونیستی و آمریکا را عامل شکست مذاکرات صورت‌گرفته بین فتح و حماس برای تحقق آشتی ملی فلسطین دانست.

رئیس شورای قانونگذاری فلسطین با ابراز امیدواری درباره اینکه مذاکرات آینده فتح و حماس نسبت به گذشته متفاوت باشد، اعلام کرد که مذاکرات گذشته آشتی ملی فلسطین به‌دلیل مداخله‌جویی‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا شکست خورده است.
وی از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا مواضع جدی‌تری برای دستیابی به آشتی ملی فلسطین اتخاذ کند.

الدویک گفت:‌ من نسبت به نیت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره صدور متنی که در آن بر از بین بردن تمام موانع دستیابی به آشتی ملی تاکید شده بود، خوشبین بودم اما بعد معلوم شد که هدف او استفاده از این مسئله به‌عنوان امتیازی در مذاکرات خود با اسرائیل بوده است.

وی تاکید کرد: محمود عباس باید بداند که تکمیل روند آشتی ملی فلسطین مهم‌ترین عامل فشار بر اسرائیل به حساب می‌آید؛ چراکه وحدت ملی‌، موضع طرف فلسطینی را تقویت می‌کند.رئیس شورای قانونگذاری فلسطین با اشاره به مخالفت تشکیلات خودگردان با مشارکت اعضای حماس در سرویس‌های امنیتی در کرانه باختری، گفت:‌ مسئولان سیاسی نباید در مقابل دستورهای دشمن سر تسلیم فرود آورند. آنها باید مواضعی اتخاذ کنند که در راستای منافع ملتشان است.

وی تاکید کرد: جنبش حماس به‌عنوان یک جنبش سیاسی بزرگ حق دارد در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسئله ملی فلسطین مشارکت کند. دور جدید مذاکرات آشتی ملی میان فتح و حماس در حالی قرار است برگزار شود که مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده است. نبیل شعث‌، عضو کمیته‌ مرکزی جنبش فتح روز گذشته در تأیید این مسئله گفت: هیچ‌کس خواهان ازسرگیری مذاکرات مستقیم با اسرائیل نیست، چون این مذاکرات اعتبار و ارزشی ندارد.

وی با اشاره به اینکه این مذاکرات در یک کمای عمیق به‌سر می‌برد، تاکید کرد:‌ فلسطینی‌ها هرگز چیزی کمتر از تشکیل کشور فلسطین را در مرزهای 1967 در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس به‌همراه بازگشت آوارگان فلسطینی نخواهند پذیرفت. وی با بعید دانستن گام برداشتن فلسطینی‌ها در شرایط کنونی در مسیر مبارزه مسلحانه گفت: الگوی ما مبارزه آفریقای جنوبی است که بر 4 رکن استوار است؛ مبارزه مردمی‌، تلاش بین‌المللی، وحدت ملی و ساخت سازمان‌های دولت.

نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم تاکید کرد که با شکست مذاکرات سازش، فتح راهکارهای دیگری از جمله رفتن به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را در اختیار دارد.مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی سرانجام با پافشاری این رژیم بر ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی به شکست انجامید.

گفته می‌شود که اکنون مقام‌های فلسطینی و دولت‌های عرب در حال آماده‌سازی‌ پیش‌نویس یک قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه هستند. این قطعنامه قرار است که اقدامات رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را محکوم کرده و خواستار فشارهای بین‌المللی برای توقف این اقدام غیرقانونی باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های رژیم صهیونیستی نگران هستند به خاطر مخالفت‌های جهانی با ادامه شهرک‌سازی‌های این رژیم، دولت آمریکا این بار از حق وتوی خود برای رد کردن این قطعنامه در شورای امنیت استفاده نکند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب در سازمان ملل روز شنبه در نیویورک گرد هم آمدند تا چارچوب این قطعنامه را مشخص کنند.

گفته می‌شود که این قطعنامه نه‌تنها اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم خواهد کرد بلکه خواستار اعمال مجازات‌هایی علیه شهرک‌سازی‌های این رژیم خواهد شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد گمانه‌ز‌نی‌ها درباره احتمال درخواست تحریم تجارت با رژیم صهیونیستی در این قطعنامه باعث ایجاد تشویش در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و دفتر نخست‌وزیری این رژیم شده است.

اویاتار مانر‌، دبیرکل امور سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و کارکنان این اداره موظف شده‌اند که در این زمینه هیچ نوع اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند. دولت آمریکا در بسته تشویقی خود برای رژیم صهیونیستی جهت توقف 90 روزه شهرک‌سازی‌ها متعهد شده بود که هر نوع قطعنامه علیه این رژیم را در شورای امنیت وتو کند اما این بسته از سوی کابینه نتانیاهو رد شد.

اکنون گفته می‌شود که ممکن است آمریکا این‌بار به‌خاطر اجماع جهانی در این رابطه از حق وتوی خود به نفع رژیم صهیونیستی استفاده نکند. با توجه نکردن رژیم صهیونیستی به درخواست‌های جهانی در این رابطه روز گذشته سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم از دولت آمریکا خواست تا به خاطر ادامه شهرک‌سازی‌ها کمک‌های سالانه خود به این رژیم را قطع کند.

کد خبر 123525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز