یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: مروری بر بازار پوشاک بیانگر آن است که اشباع بازار داخلی از انواع پوشاک وارداتی از کشورهای مختلف و عدم‌نظارت بر کنترل کیفیت و قیمت پوشاک موجب شده تا اکنون مصرف‌کنندگان داخلی برای تأمین البسه مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری مواجه باشند.

فروشگاه پوشاک

معضل تأمین البسه با قیمت و کیفیت مناسب وقتی دو‌چندان می‌شود که پوشاک عرضه شده در بازار با انواع و اقسام نام و نشان تجاری ناشناخته و با قیمت‌های بالا به خریداران عرضه شده و بسیاری از تولید‌کنندگان زیرپله‌ای پوشاک تولیدی را با انواع و اقسام مارک‌های تهیه شده از بازار و به نام پوشاک خارجی به مردم عرضه می‌کنند.

واردات بی‌رویه پوشاک چینی فاقد کیفیت و تولید پوشاک غیراستاندارد توسط برخی تولید‌کنندگان زیرپله‌ای شرایطی را فراهم کرده است که اکنون بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی صاحب نام و نشان به‌دلیل رکود حاکم بر بازار پوشاک با شرایط نابسامانی دست و پنجه نرم کرده و چاره‌ای جز کاهش تولید و تعدیل نیرو ندارند.

گرچه طی سال‌های اخیر واردات و قاچاق لجام گسیخته پوشاک، بازار داخلی را تحت‌تأثیر قرار داده اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که برندهای معتبر داخلی با انواع پوشاک خارجی بی‌کیفیت و یا تولیدکنندگان داخلی زیرپله‌ای و بی‌نام و نشان مقایسه شده و مصرف‌کنندگان داخلی البسه نیز قادر به تشخیص پوشاک مناسب با توجه به قیمت و کیفیت عرضه نیستند. این امر موجب کم رنگ شدن اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی و جولان انواع پوشاک خارجی بی‌کیفیت در بازار داخلی شده است. با این شرایط صنعت پوشاک کشور با خطراتی مانند تعدیل نیرو و کاهش اشتغال مواجه است.

حلقه گمشده صنعت پوشاک

چندی پیش رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات نساجی و پوشاک کشور با اشاره به نابسامانی و رکود حاکم بر بازار پوشاک گفت: به‌دلیل افزایش بی‌رویه واردات پوشاک بی‌کیفیت اکنون نوعی رکود بر این صنعت حاکم شده است این درحالی است که تولیدکنندگان با مشکلات دیگری همچون مالیات، بیمه‌کارگر و سایر هزینه‌ها که افزایش هزینه تمام شده تولید را به همراه دارد مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ما، محمود نبوی با بیان اینکه برند‌سازی،‌ حلقه گمشده صنعت پوشاک کشور است، افزود: اکنون بسیاری از تولیدکنندگان زیرپله‌ای کشور بدون پرداخت عوارض و مالیات و یا هیچ‌گونه نظارتی به فعالیت ادامه می‌دهند. این امر باعث شده تا قیمت نهایی محصولات آنها به‌شدت کاهش یافته و تولیدکنندگان دارای برند مجبور به پرداخت تاوان سنگینی برای تولید محصولات با کیفیت بر مبنای نام و نشان خود شوند. وی تصریح کرد: واردات کالاهای چینی بزرگ‌ترین تهدید این صنعت به شمار می‌رود و حتی وارد‌کنندگان اینگونه اظهار می‌کنند که محموله‌های آنها زودتر از خودشان به کشور می‌رسد، درحالی‌که بعید است از مبادی رسمی با این سرعت کار انجام شود، بنابراین شکی نیست که بسیاری از این کالاها از طریق مبادی غیررسمی وارد و به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.

پوشاک چینی با برند داخلی

اقبال پوشاک چینی در بازار داخلی به‌دلیل قیمت تمام شده پایین موجب شده است تا اکنون برخی تولید‌کنندگان داخلی نیز به عرضه پوشاک چینی با برند داخلی ترغیب شوند. موضوعی که عضو هیأت‌مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات نساجی و پوشاک با اشاره به آن گفت: اکنون شرایط برای تولیدکنندگان داخلی روزبه‌روز دشوارتر شده و به راحتی به آنها پیشنهاد می‌شود تا با توقف تولید و استفاده از برند داخلی از چین پوشاک وارد کنند. محسن اصفهانیان افزود: درحالی‌که تولیدکننده با هزینه‌های سرسام‌آور و افزایش قیمت تمام شده تولید مواجه است، متهم به گرانفروشی شده و باید جرایم سنگینی را پرداخت کند، حال آنکه برندهای خارجی به راحتی در داخل کشور شعبه دایر کرده و تولیدات خود را با قیمت‌های سرسام آوری عرضه می‌کنند. وی با بیان اینکه برندهای خارجی بدون هیچ‌گونه نظارت و محدودیتی محصولات خود را با قیمت‌های گزاف عرضه می‌کنند، افزود: این در حالی است که برندهای معتبر داخلی هزینه‌های گزافی را صرف کیفیت تولید و برند‌سازی‌ می‌کنند.

اصفهانیان تصریح کرد: نهادهایی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت برندهای داخلی را با تولیدکنندگان زیرپله‌ای و کالاهای وارداتی مقایسه می‌کنند این در حالی است که آنها هزینه‌ای برای پرداخت مالیات، عوارض، بیمه‌کارگران و برندسازی متحمل نمی‌شوند. در چنین شرایطی تولیدکننده نمی‌تواند به‌دنبال کیفیت بوده و تولیدکنندگان زیرپله‌ای بدون هیچ‌گونه مجوزی، فرصت مناسبی برای ادامه فعالیت‌های غیرقانونی خود پیدا می‌کنند.

حمایت از تولید‌کنندگان داخلی

شرایط نابسامان تولید و عرضه پوشاک در کشور موجب شده است تا باز هم دست‌اندرکاران صنعت پوشاک وعده‌های تازه‌ای را برای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی پوشاک مطرح کنند. به‌نحوی که چندی پیش مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صنایع و معادن در جریان بازدید از خط تولید یکی از شرکت‌های داخلی تولید‌کننده پوشاک، با اشاره به رویکردهای وزارت صنایع و معادن در حمایت از تولید گفت: برنامه‌های گسترده‌ای برای حمایت از صنعت پوشاک تدوین شده تا به‌دنبال آن زمینه رشد و توسعه این صنعت در جهت ایجاد اشتغال فراهم شود.

مهدی اسلام پناه با بیان اینکه ایجاد برند در صنعت پوشاک هزینه‌های بالایی دارد و اگر این اتفاق رخ دهد رقابت‌پذیری در این صنعت افزایش یافته و ارزش افزوده بسیار بالایی در کشور ایجاد می‌شود،افزود: برای تحقق این هدف باید ابتدا فضای رقابتی در بازار پوشاک کشور شکل گرفته و سپس زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید داخلی فراهم شود.

کد خبر 122974

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز