تاخیر در اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها و اظهارات مسئولان در رابطه با تقدم و تاخر در هدفمند‌سازی‌ یارانه‌های برخی از اقلام (از جمله نان)، منجر به پیچیده‌ترشدن معادلات هدفمند‌سازی شده‌است.

با محمود دودانگه، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به حساسیت‌های موجود در بخش آرد و نان، آیا هدفمند‌سازی‌ یارانه‌های این بخش به زمان دیگری موکول شده‌است؟

مقدمات اجرای قانون هدفمند‌سازی در بخش آرد و نان در وزارت بازرگانی فراهم شده و با تاکید کارگروه طرح تحول اقتصادی، هدفمند‌سازی‌ یارانه نان در اولویت قرار داده‌شده‌است. در بخش هدفمند‌سازی‌ یارانه آرد این نکته را باید درنظر داشت که با اجرای قانون در این بخش، قیمت آرد و گندم، ملی و قیمت نان به‌صورت منطقه‌ای محاسبه خواهد شد.

در حال حاضر قیمت نان در واحدهای آزاد پز، بالا و در واحدهای دولتی بسیار پایین است که با اجرای این قانون قیمت آزادپزها کاهش و دولتی‌ها اندکی افزایش خواهد داشت که این افزایش قیمت با بهبود کیفیت نان جبران می‌شود. با توجه به آثار مثبت هدفمند‌سازی‌ یارانه آرد و بهبود کیفیت نان، به‌نظر نمی‌رسد تاخیری در اجرای آن ایجاد شود.

  • آیا قیمت گندم، آرد و نان در کارگروه طرح تحول اقتصادی نهایی شده است؟

بله. قیمت‌ها در کارگروه طرح تحول تعیین شده و درصورت لزوم از طریق مجاری قانونی اطلاع‌رسانی خواهد شد. گندم نیز به‌طور قطع با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، با نرخی نزدیک به قیمت جهانی در اختیار کارخانه‌های آرد قرار می‌گیرد که این امر کاهش قیمت مواد‌غذایی با پایه آرد را در پی خواهد داشت.

  • تأثیر‌پذیری قیمت نان از آزاد‌سازی‌ قیمت آرد و عرضه آن مطابق با قیمت‌های جهانی چه میزان خواهد بود؟

در چرخه تولید نان، قیمت آرد، تنها 7 درصد از قیمت نان را شامل می‌شود و هزینه‌هایی مانند دستمزد کارگران، استهلاک دستگاه‌ها و حامل‌های انرژی بقیه این چرخه را تشکیل می‌دهد و حذف یارانه آرد تاثیر چندان زیادی بر قیمت نان نخواهد گذاشت.

بسته سیاستی و حمایتی آرد و نان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بسته حمایتی آرد و نان در حال حاضر نهایی شده و پس از تصویب در کارگروه طرح تحول اجرایی خواهد بود. در بسته آرد و نان قرار شده است حمایت از کشاورزان از طریق خرید‌های تضمینی و همچنین از مصرف‌کنندگان ادامه داشته باشد.

  • پس با توجه به اظهارات شما هدفمند‌سازی یارانه نان در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد؟

هدفمند‌سازی‌ یارانه نان در اولویت برنامه‌های کارگروه طرح تحول اقتصادی قرار دارد و همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها به اجرا گذاشته خواهد شد. وزارت بازرگانی نیز به‌عنوان متولی این کار بستر اجرای این قانون را فراهم کرده و با نظر کارگروه، اقدام به اجرای آن خواهد کرد.

کد خبر 121849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز