جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه آبان ماه در تهران به امامت جچت‌‌الاسلام صدیقی در دانشگاه تهران برگزار شد.

نماز حجت‌الاسلام صدیقی

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های دوم نمازجمعه تهران تصریح کرد: در اوضاع کنونی که در مرحله انتقال و صعب العبوری قرار داریم ، دشمن ناامید شده است زیرا ترفندها و توطئه‌هایش از جمله فتنه سال 88 خنثی و موجب بیداری ملت شد و این نشان داد که ملت ایران مشمول عنایات خدا است.

 خطیب نمازجمعه تهران با قدردانی از نقش رسانه ملی در اطلاع رسانی برای موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها گفت : همه اهل قلم و بیان باید روشنگری کنند و ملت نیز باید آمادگی لازم را برای مقابله با سختی‌ها داشته باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در بخش دیگری از سخنانش به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت حج اشاره کرد و گفت: ایشان در پیامی از جنس گفتار انبیاء و ائمه ، کعبه را مرکزی برای نماز وحدت و عزت و معنویت توصیف کردند و حضور مردم را از همه نقاط عالم ، فرصتی برای بازیابی انسان‌ها از همه نژادها و استعدادها خواندند.

 وی افزود: در این پیام همچنین به این موضوع اشاره شد که پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، اسطوره‌هایی شکسته و بت‌هایی سرنگون و افسانه‌ها و سحرهایی چون هیولای شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی ابطال شده‌اند.

 خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: تا مدت ها قبل، آمریکا و دنیای غرب یکه تاز عرصه تصمیم گیری برای جهان بودند اما امروز ملت‌ها دیگر تسلیم خواسته‌های آنها نیستند و این بت را امام و انقلاب اسلامی شکست و ملت‌ها به خود جرأت دادند که برای خودشان تصمیم بگیرند.

 حجت الاسلام صدیقی والمسلمین همچنین به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: غربی‌ها زمانی علم را به انحصار خود درآورده بودند و به جهان سوم اجازه جهش علمی نمی‌دادند ، آنها خودباوری‌ها را گرفته و امیدها را به یأس تبدیل کرده بودند.

 وی افزود: اما امروز مسیر دستیابی به علوم هسته‌ای و فناوری‌های نوین در ایران و کشورهای جهان اسلام در حال هموار شدن و جهش‌های فوق تصور و معجزه آسای ایران در عرصه های علمی برای دیگر ملت‌ها، درس است.

 خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه مقابله استکبار با این عظمت، ارتقاء، بصیرت، خودباوری و بیداری روزافزون ملت‌ها انکارنشدنی است، گفت: آنها دیگر به حمله نظامی امید ندارند و کاری را که به عنوان حربه و سلاح به کار گرفته‌اند ، ایجاد اختلاف و فتنه است؛ اختلاف میان شیعه و سنی ، میان سنی و سنی و میان شیعه و شیعه.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ایجاد فرقه‌ها و دامن زدن به تعصبات فرقه‌ای را خطرناک خواند و گفت: با هوشیاری ملت ها باید وحدت به وجود آید.

 وی افزود: بر علمای دینی و روشنفکران و همه ارباب هنر و جراید فرض است که رشته اتحاد را محکم‌تر و از فروپاشی عمود مستحکم وحدت جلوگیری کنند.

 خطیب نمازجمعه تهران در ادامه به دیدار جمعی از مردم اصفهان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: آنان در سالگرد روزی که شهدای بسیاری را تشییع کرده و همان روز نیز به سوی جبهه‌ها شتافته بودند ، با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: مردم اصفهان این کلاس شور جهادی و حماسی را به صورت تابلویی ترسیم کردند و امسال رهبر معظم انقلاب درباره این بیداری و حضور حماسی و اینکه این روحیه جهادی با ارزش است، نکاتی بیان فرمودند.

 وی همچنین به ایام هفته بسیج که پیش روست ، اشاره کرد و گفت: بسیج ، نیرویی مردمی و همزاد و مولود انقلاب و اثر نفس پاک امام خمینی (ره) است.

 خطیب نمازجمعه تهران افزود: زمانی فکر می‌شد بسیج در جبهه نظامی کارایی دارد اما دیدیم بسیج به معنی وسیع کلمه در همه زمینه‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی بسیجی بودن را باوری شیعی، تبعیت از اهل بیت علیهم السلام و گرایش به غدیر امیرالمؤمنین علیه السلام خواند و افزود: امروز بسیج همان نقش مالک اشتر را دارد؛ مالک اشتری که فقط نظامی نبود بلکه الگو  عنصری اخلاقی و عبد صالح خدا بود.

 وی در بخش دیگری از سخنانش به اوضاع عراق اشاره کرد و گفت: همه کارشکنی‌های آمریکا ، اشغالگران و دولت‌های منطقه که پس از انتخابات عراق صورت گرفت تا برای تشکیل دولت و سامان امور عراق مانع تراشی کنند ، نقش بر آب شد و بالأخره مردم و مسئولان عراقی برخلاف نظر آمریکا ، امور را در دست گرفتند.

 خطیب نمازجمعه تهران ابراز امیدواری کرد مردم و مسئولان عراقی قدم‌های بلندی برای برقراری امنیت و فراهم شدن زمینه خروج کامل اشغالگران از این کشور بردارند.

 خطیب جمعه تهران در خطبه نخست نماز نیز گفت : حکومت از آن کسی است که ولایت دارد و بدون توجه به امور مردم ، فقط عبادت نمی‌کند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه نفع و زیان به دست خداست و باید حریم او را در همه جای زندگی حفظ کنیم ، افزود: عالم ؛ بارگاه، محضر و منظر خدا و سررشته های امور به دست اوست.

 وی با تاکید بر اینکه باید با رضای خدا زندگی کنیم به عید سعید قربان اشاره کرد و اضافه کرد : این عید ، عید حماسه ، قدم گذاشتن در قربانگاه ، مقابله با جبهه های شرک و نفاق ، ظلم ، شیطان بزرگ و نفس اماره است و در این روز حاجیان هم به قربانگاه رفتند و هم سنگ های خود را در سه جبهه به سوی دشمن پرتاب کردند.

 خطیب جمعه تهران گفت: حاجیان ما دشمن شناسی کردند و جبهه‌های مختلف کفر و نفاق و ظلم را شناختند.

 حجت الاسلام و المسلمین صدیقی افزود : در جبهه مقابله با استکبار ، نفاق و کفر و الحاد باید مجاهدی نستوه بود و به یک بار حمله کردن اکتفا نکرد و باید با حملات پی در پی، شیطان بزرگ را از پای درآورد و بندگی خدا را در جهان مستقر کرد.

 وی مناسک حج را تمرین مبارزه تا پیروزی مطلق، اطاعت از فرماندهی ، تمرکز جهان اسلام در یک نقطه و طواف نمایندگان همه ملت ها حول محور ولایت خواند و گفت: حج بازیابی محبت ، عشق و عطش و نگهداری و پاسداری از رهاوردها و دستاوردهاست . حج ؛ بی پیرایه شدن ،‌ بیرنگ شدن ، مْجرم ها را مْحرم کردن و احترام گذاشتن به قوانین خدا است.

 خطیب نمازجمعه تهران افزود: حج ؛ آموزش دیدن بعد از عرفان و شعور و قدم برداشتن آگاهانه با عشق و شهادت به مصاف دشمن است. حج ؛ تشکیل اردوی توحیدی و در انتظار فرمان فرمانده ، چشم به راه بودن است.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: همه اینها مقدمه غدیر و حرکت در مسیر و نوردیدن بلنداها و کوهساران برای رسیدن به اوج و فتح قله های آزادگی است.

 وی در ادامه موضوع ولایت را نقش آفرین و کارساز خواند و اظهار داشت: واقعه غدیر؛ واقعه ای عظیم است که خداوند به پیامبرش درباره آن عتاب می کند و پرده از نگرانی‌های او بر می‌دارد تا این رسالت عظیم را ابلاغ کند.

 خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به آیاتی که درباره غدیر نازل شده است ، گفت: خداوند در این آیات به پیامبرش می فرماید "باید رسالت بزرگ را ابلاغ کنی در غیر این صورت رسالت خدا را ابلاغ نکرده‌ای و این یعنی سررشته تکامل همه امور به این امر (ولایت) قائم است."

 وی افزود: آنچه جامعه را آباد می کند ، حکومت و حاکم سالم است و آنچه آن را ویران می کند حکومت فاسد است و اگر فرزانگان  دانشوران، استادان، آموزگاران، مدیران ، مسئولان ، تدبیرکنندگان امور، ‌سیاستگذاران و عالمان اصلاح شوند ، فرهنگ سامان می یابد و جامعه درست می شود اما اگر وابسته بودند هرگز نمی‌توانند جامعه را به سمت جلو پیش ببرند.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امیرمؤمنان علی علیه السلام در روز غدیر به عنوان تکمیل کننده دین و اتمام کننده نعمت معرفی شد و این یعنی کسی می‌تواند زمام امور را در دست گیرد که هم با خدای لایزال ارتباط داشته باشد و هم بتواند آخرت و دنیای بشر را آباد کند.

کد خبر 121015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز