سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

دکتر علی فیاض از نخستین روزهای تأسیس حزب‌الله، در این مجموعه مقاوم و تأثیرگذار حضور داشته و عضویت در شورای سیاسی، ریاست شورای برنامه‌ریزی و مدیریت مرکز تحقیقات و پژوهش‌های حزب‌الله را تجربه کرده و هم‌اکنون نیز به‌عنوان نماینده مردم در پارلمان لبنان برگزیده شده است.

حزب الله لبنان

او دکترای جامعه‌شناسی سیاسی دارد و در برخی محافل از او به‌عنوان مغز متفکر حزب‌الله یاد می‌شود. سایت اینترنتی حوزه نیوز با این مقام حزب‌الله گفت و گویی انجام داده است.

  • چرا بعد از نمایندگی مجلس از مسئولیت خود در حزب‌الله دست کشیدید؟

سیستم اداری حزب‌الله به نماینده اجازه نمی‌دهد که دو شغل را با هم برعهده بگیرد.

  • اوضاع کنونی در لبنان چگونه است؟

سال‌های گذشته نشان داده که وضعیت سیاسی در لبنان هم پیچیده است و هم اینکه باثبات و پایدار نبوده است.

  • به‌نظر شما این روند ادامه خواهد داشت؟

گمان می‌کنم در سال‌های آینده نیز این عدم‌ثبات ادامه خواهد داشت و متأسفانه هرگونه پیامد ناگوار در اوضاع سیاسی منطقه در وضعیت سیاسی لبنان نیز اثر‌گذار است. غالبا اوضاع سیاسی منطقه (مخصوصا هنگامی که در موازنه قدرت منطقه‌ای اختلالی ایجاد می‌شود) باعث ایجاد تنش و اضطراب در عرصه لبنان می‌شود. البته ما به سمت آرام‌سازی اوضاع داخلی حکومت و روابط بین‌ نیروهای سیاسی پیش می‌رویم، ولی در سطح کلی ما در حالت عدم‌ثبات سیاسی قرار داریم و علت آن به‌نظر من این است که نظام سیاسی لبنان نسبت به فهم همه‌جانبه گروه‌های سیاسی مختلف خود ناتوان است و شاید ما برای مشخص‌کردن روش مقابله و مواجهه با این مسئله به تحقیق و بررسی بهتر آن نیاز داریم و علاوه بر آن ما باید فعالیت‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان را مد نظر قرار داده و این احتمال را لحاظ کنیم که اسرائیل دوباره علیه لبنان دست به ماجراجویی بزند؛ البته این امر در آینده نزدیک محتمل نیست بلکه در آینده متوسط و دور خواهد بود.

  • نقش آمریکا در این ماجراجویی‌ها چگونه است؟

صهیونیست‌ها با سلاح آمریکایی با ما جنگ می‌کنند، همانطور که آمریکا در سطح بین‌الملل جو سیاسی را به نفع آنها مهیا می‌کند. آمریکا به‌واسطه سلطه سیاسی بر مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی، برای رژیم صهیونیستی امکانات سیاسی و اقتصادی فراهم می‌کند. علاوه بر آن، آمریکا دائما سیاست دخالت در امور کشورهای منطقه را ادامه می‌دهد و در طول این 2دهه اخیر سیاست او در منطقه سیاست جنگ‌های کینه‌جویانه بوده است. اخیرا هم معلوم شد که آمریکا در سال‌های گذشته شروع به پشتیبانی از درگیری‌های قومی و طایفه‌ای در منطقه کرده است.

بنابراین ما با آمریکا در مسائل زیادی اختلاف داریم و فقط می‌توانیم در برابر سیاست‌های آمریکا مقاومت ‌کنیم و آنها را از اساس رد کنیم، باید در برابر آن مقاومت کرده و نگذاریم که کشورهای ما جای پایی برای آنها در منطقه شود.

  • اصلی‌ترین دلیل برای شکل‌گیری حزب‌الله در دهه80 میلادی چه بود؟

حزب‌الله یک حرکت و جنبش مقاومت است که از زمان اشغال صهیونیست‌ها در پایتخت لبنان تشکیل شد. صهیونیست‌ها وارد لبنان شدند و پایتخت و قسمت زیادی از آن را اشغال کردند و کشتار‌های صبرا و شتیلا را مرتکب شدند. طبیعی بود که هر کس که به کرامت وطنی و دفاع از سرزمین و دین خود ایمان داشت، در مقابل اشغال و تجاوز به مقاومت و دفاع برخیزد و این همان هسته‌های اساسی ولادت و به‌وجود آمدن حزب‌الله بود. حزب‌الله به‌عنوان یک جریان مقاومت متولد شد و همواره مقاومت به‌عنوان عکس‌العمل در برابر یک طرح اشغالگری به‌وجود می‌آید؛ این تمام آن چیزی بود که در لبنان روی داد.

  • البته در همان زمان هم برخی گروه‌ها و جریانات، یکسری اقداماتی داشتند و می‌توان نتیجه گرفت که اعضای حزب‌الله از فعالیت آنها راضی نبودند.

دقیقا همینطور است. حزب‌الله مجموعه‌ای از جریان‌ها و احزاب و شخصیت‌هایی است که با چشم عدم‌رضایت به دیگر حرکت‌های اسلامی نگاه می‌کرد و آنها را کافی نمی‌دانست و در جست‌وجوی تجربه‌ جدیدی بود. حزب‌الله مجموعه‌ای از شخصیت‌هایی است که به ولایت فقیه ایمان دارند و از سوی دیگر تهاجمات و ویرانی‌هایی که رژیم صهیونیستی به‌وجود آورده بود، این عوامل موجود بین ما را کامل کرده و نوعی چارچوب سیاسی اجتماعی را برای متولدشدن حزب‌الله تشکیل داد و اینگونه حزب‌الله تشکیل شد.

  • مهم‌ترین شورا در حزب‌الله کدام است؟

نمی‌توانم بگویم کدام‌یک مهم‌تر است، همه مجموعه‌ها در جای خود مهم هستند ولی بالطبع به‌نظر من مهم‌ترین شورا، شورای جهادی است، زیرا این شورا متولی جایگاه مقاومت به‌طور مستقیم و دارای عمل خاص خود بوده که غیر از اعمال حزبی و سیاسی است.

  • حزب‌الله از آغاز با همین ساختار سیاسی و اجرایی وارد عمل شد؟

هویت سازمانی حزب‌الله سریع و یکباره شکل نگرفته بلکه طی مراحل مختلف و در طول سال‌های گذشته به این شکل در آمده است.

  • دبیر کل حزب‌الله چگونه انتخاب می‌شود؟

چند سالی است که دبیر کل توسط یک شورا انتخاب می‌شود که خود این شورا از طرف اعضای مجالس(شوراهای) حزب و مسئولان حزب، اعم از مسئولان درجه دوم و سوم، انتخاب می‌شود.

  • دستاورد‌های حزب‌الله در سال‌های گذشته چه بوده است؟

اولا حزب‌الله طرح مقاومت را پی‌ریزی و پایه‌گذاری کرد، بر دشمن صهیونیستی پیروز شد، قسمت‌های زیادی از اراضی اشغال شده لبنان را آزاد کرد و زندانیان لبنانی را که در چنگ اسرائیل بودند نیز آزاد کرد. همچنین گروهی از زندانیان عرب را که در اسارت رژیم صهیونیستی بودند آزاد کرد.

به‌نظر من حزب‌الله ذهنیت و طرز تفکر عرب معاصر را تغییر داد به‌گونه‌ای که هموطنان عرب زبان ما به‌تدریج فهمید‌ند که می‌شود
رژیم صهیونیستی را شکست داد و این فرصت برای آنها وجود دارد، در حالی که این تفکر در گذشته اصلا وجود نداشت.

  • دیدگاه حزب‌الله در مورد راه‌حل حقیقی مشکلات لبنان چیست؟

همه شهروندان باید از حقوق مساوی در دولت برخوردار باشند و به‌اصطلاح دولت، طایفه‌ای نباشد و بیانی حقیقی از خواسته‌های مردم داشته باشد؛ دولتی که حقوق همه طوایف را لحاظ کرده و به دور از روابط و نسبت‌های طایفه‌ای در پی ایفای آنها باشد؛ دولتی که به قانون عمل کند. ما به چنین دولتی، حکومت توانا و عادل می‌گوییم.

  • به‌نظر شما تأثیر و نقش حزب‌الله در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مهم در لبنان چیست؟

بدون مشارکت یا در نظر گرفتن حزب‌الله، شکل‌گیری یک حیات سیاسی یا حیات یک دولت یا گرفتن موضع‌های ملی در لبنان قابل تصور نیست. هم‌اکنون حزب‌الله یک بازیگر مهم در عرصه سیاسی است و او شریک در ساختن حکومت، دولت، در انتخاب مجلس نمایندگان و در ساختن هر عمل استراتژیک ملی در لبنان است. حزب‌الله یک شریک مسلم است.

  • دلیل مشارکت حزب‌الله در فعالیت‌های سیاسی مانند انتخابات چیست؟

ما خواسته‌ها و مطالبات مردم را بیان و تشریح می‌کنیم و آنها به‌وسیله ما خواسته‌های خود را مطالبه می‌کنند. ما نمی‌توانیم به مردم و خواسته‌هایشان پشت کرده و اهمیت ندهیم. ما به مردم خود می‌گوییم که آنها را به موضع‌گیری سیاسی نمی‌فروشیم.

  • دلیل انتخاب شدن سیدحسن نصر‌الله به‌عنوان دبیرکل، بعد از شهادت سید عباس موسوی چه بود؟

سیدحسن نصر‌الله از اوصاف عالیه برخوردار است. او در درجه اول مورد اعتماد همه یاران و اعضای حزب است و از احترام بالایی در میان امت‌های عربی و اسلامی برخوردار است، بنابراین طبیعی بود که به منصب دبیرکلی برسد.

  • نقش سید حسن نصر‌الله در رهبری حزب‌الله چیست؟

ایشان رهبری بی‌همتا و دارای نقشی تضمین‌کننده در حرکت قدرتمند ما در این مسیر است. او دارای جرات کافی برای تصمیم‌گیری به شکلی حکیمانه و در عین حال شجاعانه است، علاوه بر این ایشان دارای محبوبیت مردمی زیادی در جامعه هستند.

  • در دوره دبیرکلی سید عباس موسوی، شاهد یک تغییر استراتژیک در حزب‌الله از تلاش برای ایجاد حکومت جمهوری اسلامی به سمت مشارکت در نظام سیاسی لبنان بودیم. علت این تغییر چه بود و مبتنی بر چه قاعده‌ای انجام گرفت؟

در واقع شرایط تغییر کرده است. مقایسه کردن بین این زمان و زمانی که حزب‌الله در بحبوحه جنگ داخلی گذرانده، اشتباه است. زمانی که دولت یا حکومتی وجود نداشت و حکومت در حال جنگ با مردم و جامعه خود بود، فرق می‌کرد، اما بعد از مدتی قضایا شکل‌دیگری به‌خود گرفت و نظام سیاسی در لبنان تغییر کرد و سطح مشارکت طوایف و نیروهای سیاسی لبنان افزایش یافت به همین دلیل بایستی همه اینها را مدنظر قرار داد. علاوه بر اینکه ما به تنهایی در لبنان زندگی نمی‌کنیم زیرا نصف جمعیت لبنان را مسیحیان تشکیل می‌دهند، همچنین، خود مسلمانان از طوائف مختلفی تشکیل شده‌اند و به همین دلیل باید این نکات را لحاظ کرده و فراموش نکنیم.

  • تأثیر شهادت سید عباس موسوی بر پیشرفت حرکت حز‌ب‌الله یا احیانا کند شدن آن چه بود؟

شهادت سید عباس موسوی باعث یک بیداری ملی حقیقی در لبنان شد، به‌طوری که کمی بعد از شهادت ایشان و برای نخستین بار همدلی همه جانبه‌ای را با حزب‌الله در لبنان مشاهده کردیم. ایشان با خون خود راه را برای همدلی مردم لبنان با مقاومت باز کرد.

  • چه کسی از خلع سلاح حزب‌الله سود می‌برد؟

هر تلاشی برای خلع سلاح مقاومت به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود و این آمریکا و صهیونیست‌ها هستند که از این موضوع سود خواهند برد. با این مسئله باید از دیدگاه وطنی و ملی برخورد شود؛ وقتی رژیم صهیونیستی به‌دنبال اشغال لبنان است و بارها و بارها به این کشور تجاوز کرده و لبنان را به‌طور جدی هدف شبکه‌های جاسوسی خود قرار داده است، ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به مقاومت چنگ بزنیم و در مقابل آنها بایستیم.

  • آیا طرفداران غرب می‌توانند به اهداف خود در لبنان برسند؟

گروه مقاومت در لبنان که حزب‌الله هم جزئی از آن است، راه آمریکا را سد کرده و مانع به‌دست آوردن منافعش در لبنان شده است. دیگر آن زمان گذشت که آمریکا بتواند بر لبنان حکومت کند یا اینکه از بیچارگی و بدبختی آن سوءاستفاده کند. این مسئله دیگر تمام شده است.

  • مقاومت چه نقشی در جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در لبنان دارد؟

مقاومت در این زمینه نقشی اساسی ایفا می‌کند زیرا تفاهم سیاسی بین دو جریان ملی آزاد و جریان مقاومت مانع از این شد که جدایی و دودستگی سیاسی یا انقسام دینی بین مسلمانان و مسیحیان صورت بگیرد. به همین دلیل این اتحاد و توافق، یک ضمانت در برابر لغزش کشور به سوی حفره درگیری‌ها و موضع‌گیری‌های طایفه‌ای و مذهبی ایجاد کرد.

  • عکس‌العمل حزب‌الله در مقابل حمله رژیم صهیونیستی به لبنان چه خواهد بود؟

روشن است، ما گروه مقاومت هستیم و هر تجاوزی که رژیم صهیونیستی به آن مبادرت کند، این رژیم را متحمل هزینه‌های زیادی خواهد کرد و خسارت‌های جدی خواهد دید. اگر رژیم صهیونیستی وارد سرزمین ما شود هرگز از آن سالم خارج نخواهد شد و هزینه آن را پرداخت خواهد کرد و ممکن است این هزینه به حدی زیاد باشد که مسیر امور را در منطقه تغییر دهد.

  • نفوذ مردمی حزب‌الله روز به روز در حال افزایش است. علت را چه می‌دانید؟

حزب‌الله در روابط خود با مردم صادق است و در هر لحظه‌ای آماده جانفشانی در راه خدمت به مردم و خدمت به همه جامعه است.

کد خبر 120874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز