گروه اقتصادی: شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی اجازه داد تا بازرسی‌های خود از مؤسسات اعتباری شامل بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، تعاونی‌های اعتبار، شرکت‌های لیزینگ، صرافی‌ها و تمامی نهادهای پولی دارای مجوز بانک مرکزی را تشدید کند.

centeral bank

به گزارش همشهری، این دومین مصوبه نظارتی است که در هفته جاری از سوی شورای پول و اعتبار صادر شده است. شورای یادشده دستورالعمل بازرسی مالی و عملیاتی و اخذ اطلاعات از مؤسسات اعتباری را با هدف اطمینان از صحت و به هنگام بودن گزارش‌ها و اطلاعات دریافتی از مؤسسات اعتباری و ارزیابی وضعیت آنها و نیز اطمینان از حسن اجرای قوانین و مقررات ابلاغ کرده است. با اجرایی شدن این دستورالعمل، بانک مرکزی اجازه دارد به‌طور منظم یا موردی از مؤسسات اعتباری یادشده، شعب و واحدهای تابعه آنها در داخل یا خارج از کشور، بازرسی کند.

مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار حتی این اجازه را به بازرسان بانک مرکزی می‌دهد که به‌هنگام انجام بازرسی‌های خود، از تمامی اسناد و مدارک مؤسسات اعتباری، تصویر تهیه کنند و مؤسسات اعتباری موظفند امکان بازرسی و رسیدگی به عملیات، حساب‌ها، گزارش‌ها و سایر اسناد و مدارک خود را برای بازرسان بانک مرکزی یا حسابرسان منصوب از جانب بانک مرکزی بدون هیچ‌گونه محدودیتی فراهم کنند.

به‌گزارش خبرنگار ما، بانک مرکزی و کارکنان آن و نیز سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که به مقتضای وظایفشان از طریق بانک مرکزی به اطلاعات مربوط به مؤسسات اعتباری دسترسی دارند، موظفند این اطلاعات را محرمانه تلقی کرده و از افشای آنها خودداری کنند. همچنین انتشار آمار و اطلاعات مؤسسات اعتباری به‌صورت انفرادی یا تجمیعی توسط بانک مرکزی، به‌نحوی که شخص خاصی اعم از حقیقی یا حقوقی از آن قابل تشخیص نباشد، بلامانع است.

کد خبر 119909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز