همشهری آنلاین: به نظر شما اگر جستجوی گوگل و ویکیپدیا را با هم ترکیب کنیم چه چیزی به وجود می‌آید؟

blekko

 

به گزارش اسوشیتدپرس، یک موتورجستجوی جدید به نام Blekko از روز دوشنبه تحت نسخه بتا منتشر شده‌است که به جای الگوریتم‌های کامپیوتری برای یافتن صفحات وب، از کاربران برای مرتب کردن نتایج جستجوها و اضافه کردن برچسب (Tag) به موضوعات وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند.

 به این ترتیب میزان خطایی که الگوریتم‌ها در نمایش بعضی وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند کم می‌شود و می‌توان جلوی سایت‌های قلابی که برای نمایش خود در صدر نتایج جستجو از ترفندهای خاصی استفاده می‌کنند را گرفت.

 مهم‌تر از همه اینکه این موتورجستجو اجازه نمایش نتایج جستجو از سایت‌های فروش محتوا (Content Farm) نظیر eHow.com و About.com را نمی‌دهد.

 کاربران این سایت همانند سایت ویکیپدیا می‌توانند برای موضوعات مختلف سایت‌ها برچسب مخصوص ایجاد کنند و وب‌سایت‌های مختلف را به جستجوها مرتبط کنند.

 این سایت اکثر قابلیت‌های فیلتر کردن نتایج جستجویی که گوگل دارد را داراست. برای مثال کاربران می‌توانند در چند وب‌سایت خاص جستجو کنند و یا فرمت عکس‌های مورد جستجوی خود را انتخاب کنند.

 شرکت تولید کننده این موتورجستجو از شرکت سرمایه‌گذاری US Venture Partners، CMEA Capital و مارک اندرسن که بنیان‌گذار اولین مرورگر تجاری جهان، Netscape است، 24 میلیون دلار بودجه دریافت کرده‌است. در آینده این سایت همانند گوگل با استفاده از تبلیغات جستجو محور، قصد درآمد زایی دارد.

 ریک اسکرنتا، طراح این سایت است که از سال 2007 کار برروی Blekko را شروع کرده‌است. قبل از آن وی پروژه Open Directory را مدیریت می‌کرد. هدف این پروژه استفاده از افراد داوطلب برای دسته بندی سایت‌های اینترنتی در بیش از 1 میلیون قالب و موضوع مختلف است.

 تاکنون تلاش‌های زیادی برای رقابت با گوگل انجام شده ولی هیچ کدام حتی محصولات شرکت‌های بزرگ در این کار موفق نبوده‌اند. موتورجستجوهایی نظیر Delver، Silobreaker و Cuil‌ که تولید تعدادی از مهندسین سابق شرکت گوگل است هرگز نتوانستند به بازار جستجوی اینترنتی وارد شوند. به تازگی شرکت یاهو و مایکروسافت نیز برای رقابت با گوگل، دست به همکاری در زمینه ساخت موتورجستجو زنده‌اند.

 

کد خبر 119788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز