سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

ترجمه امید جعفرنژاد: «شی جین‌پینگ» معاون رئیس‌جمهوری چین، هفته گذشته به‌عنوان معاون کمیسیون مرکزی نظامی این کشور انتخاب شد.

«شی جین‌پینگ»

بسیاری از کارشناسان سیاسی، انتخاب وی به این پست کلیدی را مقدمه‌ای برای جانشین شدن او به جای هو جینتائو در سال 2013 میلادی می‌دانند.

جین‌پینگ که به احتمال زیاد رئیس‌جمهوری آینده چین خواهد شد، نشان داده است که طرفدار پروپا قرص اصلاحات اقتصادی بازار آزاد است. با وجود اینکه مذاکرات برای انجام تغییرات سیاسی در این کشور صورت گرفته اما وی هنوز اهداف و برنامه‌های آینده خود را مشخص نکرده است.

معاون رئیس‌جمهوری چین که 57 سال دارد، در نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست به مقام مهمی ارتقا پیدا کرد. بسیاری این اقدام را گامی اساسی برای انتخاب شی جین‌پینگ به رئیس جمهوری در این کشور می‌دانند. اکنون اقبال وی برای جانشین شدن به جای هو جینتائو رئیس‌جمهوری چین در انتخابات سال 2013 میلادی افزایش یافته است.

شی جین‌پینگ پسر «شی ژونگ‌شون» یکی از قهرمانان انقلابی و معاون نخست‌وزیر سابق چین به حساب می‌آید. ارتباطات سیاسی و خانوادگی وی با حزب حاکم کمونیست، به پیشرفت و ارتقای مقام او در این حزب کمک زیادی کرده است.

مدیر کارآمد برای جلب رضایت عمومی

شی جین‌پینگ در میان مقامات سیاسی چین، به‌عنوان مدیر کارآمدی که در جلب رضایت عمومی مهارت دارد، شناخته شده است.کارشناسان مسائل سیاسی این کشور در این باره می‌گویند: وی در زمینه مدیریتی بسیار خوب عمل کرده به‌طوری که هیچ کس با او دشمن نیست.

جین‌پینگ همچنین به خاطر سرپرستی و نظارت بر مراسم‌ مهمی از جمله بازی‌ المپیک 2008 میلادی و ازدواجش با یک هنرمند مردمی، در سطح ملی در چین به شهرت رسیده است.

شی جین‌پینگ در آخرین روز نشست سالانه حزب کمونیست چین، به‌عنوان معاون کمیسیون مرکزی نظامی این کشور انتخاب شد. هو جینتائو هم قبل از آنکه در سال 2002 به‌عنوان دبیرکل حزب کمونیست و سپس در سال 2003 میلادی به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود، به همین مقام رسیده و خدمت کرده بود.

«لی چنگ» یکی از مقامات ارشد پکن که در مؤسسه بروکینز در واشنگتن فعالیت می‌کند، در این باره می‌گوید: با افزایش شهرت
شی‌جین‌پینگ در میان مردم استان‌های ساحلی فوجیان و ژجیانگ، وی به امید حزب کمونیست چین تبدیل شد. او به خوبی توانست باعث توسعه و پیشرفت اقتصاد بازار شود و از کارفرماهای اقتصادی حمایت کند.

جین‌پینگ در سال 2007 میلادی به دستور مقامات چین به‌عنوان میانجی و عاملی برای حل‌و‌فصل مشکلات، به شانگهای اعزام شد تا پس از برکناری رهبر سابق حزب آنجا به‌دلیل فساد مالی، اداره امور بزرگ‌ترین شهر آن کشور را به دست بگیرد. تنها پس از گذشت چند ماه، وی توانست به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون دائمی 9 نفره حزب کمونیست که بزرگ‌ترین هیأت سیاستگذاری چین به حساب می‌آمد، انتخاب شود.

بهره‌مندی از امتیازات خانوادگی

شی جین‌پینگ به‌دلیل آنکه پسر یکی از رهبران انقلابی چین به‌حساب می‌آید، از امتیازات زیادی بهره‌مند شده است. او به محض اینکه از دانشگاه معتبر «تسینگ هوا» در رشته شیمی‌آلی فارغ التحصیل شد، به‌عنوان دبیر و کارمند عالی وزارت دفاع چین انتخاب شد. وی در پررونق‌ترین مناطق این کشور(استان‌های شرقی) کار کرد و با سرعتی غیرمعمول و باور نکردنی به مقامی مهم در کمیته دائمی حزب کمونیست ارتقا یافت.

داشتن ارتباطات خانوادگی هم برای جین‌پینگ دردسر ساز شده بود. مائو زدونگ، رهبر سابق چین در انقلاب فرهنگی سال 1963 میلادی، دست به یک پاکسازی گسترده در حزب کمونیست زد و در پی آن پدر جین‌پینگ، 16سال را در زندان سپری کرد. جین‌پینگ جوان به روستای بدنام و ترسناکی در شمال شرق چین اعزام شد تا چندین سال در نواحی روستایی کار کند. او قبل از اینکه از سوی پلیس دستگیر شود، یک بار از آنجا فرار کرده بود.

«هوانگ جینگ» کارشناس مسائل مربوط به رهبران چین در دانشگاه ملی سنگاپور، در این باره می‌گوید: شی جین‌پینگ تجربیات دست اولی از سختی‌های زندگی داشت و می‌دانست که چقدر سیاست‌های قدیمی حزب کمونیست بسیار ظالمانه و بی‌رحمانه است.

دکتر «لی» در این باره می‌گوید: سابقه خانوادگی جین‌پینگ هم بعضی اوقات به‌نظر می‌رسید که به مانعی در حرفه سیاسی او تبدیل شده است. وی کمترین آرای کاندیداهایی را که در سال 1997 میلادی به‌عنوان اعضای جایگزین کمیته مرکزی حزب کمونیست ارتقای مقام یافته بودند، به دست آورد. این موضوع به‌دلیل آن اتفاق افتاد که مردم از کسانی که خوب مورد امتحان و آزمایش قرار نگرفته بودند، خوششان نمی‌آمد.

دیدگاه‌های سیاسی جین‌پینگ

شی جین‌پینگ به‌عنوان رهبر مکتب فلسفی حزب مرکزی چین، نشان داده که در امور سیاسی این کشور محافظه‌کاری میانه‌رو است اما اجازه نداده که او را به‌صورت علنی طرفدار اصلاح‌طلبان یا مخالف اصلاحات سیاسی کشورش شناسایی کنند.
با وجود این، جین‌پینگ اوایل سال گذشته در دیداری که از مکزیک داشت، موضوعی را مطرح کرد که توجه کشورهای خارجی به او جلب شد. وی گفته بود، مقامات خارجی افراد بی‌حوصله و شکم گنده‌ای هستند و غیراز اینکه تمام مشکلات را به گردن چینی‌ها بیندازند، نمی‌توانند کار بهتری انجام دهند.

او با سخنانی تند و گزنده به همتای مکزیکی خود گفت: نخستین چیزی که اهمیت دارد این است که چین به کشورهای دیگر جهان، انقلاب صادر نمی‌کند، دوم اینکه پکن عامل گسترش فقر و گرسنگی در جهان نیست و سوم اینکه چین باعث افزایش مشکلات کشورهای دنیا نشده و مقامات خارجی هم از دست پکن سردرد نگرفته‌اند. دیگر چه موضوعی باقیمانده است که باید به آن اشاره شود؟

پرفسور هوانگ در این باره می‌گوید: شی جین‌پینگ همانند دیگر اعضای حزب حاکم پکن که رهبری چین را در چند سال آینده بر عهده خواهند گرفت، احساس مسئولیت می‌کند و به تعهدش بسیار پایبند است تا به تداوم فعالیت این سیستم حکومتی کمک کند. پدران اعضای حزب کمونیست متعلق به نسلی بودند که باعث ایجاد انقلاب در چین شدند؛ این بدان معناست که آنها ممکن است در زمینه مبارزه با فساد مالی که حیات سیاسی و اقتصادی چین را به خطر انداخته، قاطعانه‌تر عمل کنند.

هوانگ همچنین پیش‌بینی می‌کند که بدون انجام اصلاحات سیاسی در چین، جین‌پینگ و رهبران دیگر به این موضوع پی خواهند برد که تقسیم عادلانه ثروت رو به رشد این کشور در میان مردم، امری دشوار است. وی می‌افزاید: چالش مهم رئیس‌جمهوری آینده چین، ایجاد تعادل میان جریان اصلاحات و محافظت از سیستم حکومتی در برابر آسیب‌ها خواهد بود.

کریستین ساینس مانیتور

 

کد خبر 119197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز