گروه بین الملل: حمله مردان مسلح به ساختمان پارلمان چچن و وزارت کشاورزی‌ آن، روز گذشته یادآور این نکته بود که جنگ در چچن هنوز تمام نشده است.

چچن نا آرامی

حمله صبح روز گذشته مردان مسلح به ساختمان پارلمان این جمهوری خودمختار روسیه که همزمان با سفر وزیر کشور دولت مدودف به این منطقه صورت گرفت با کشته‌شدن همه مهاجمان پایان یافت. در این حمله همچنین 17 نفر مجروح شدند.

گفته می‌شود 2نفر از کشته‌شدگان از نیروهای امنیتی پارلمان و یک نفر کارمند غیرنظامی این نهاد بوده است. حمله‌کنندگان به پارلمان چچن از اعضای گروه‌های جدایی طلب این منطقه معرفی شده‌اند اما هنوز هیچ گروهی به‌طور رسمی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، خودروهای حامل این مردان مسلح به‌دنبال ورود خودروی حامل نمایندگان در ساعت 8:45 صبح به وقت محلی وارد محوطه پارلمان منطقه چچن شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل یک بمب‌گذار انتحاری کمربند انفجاری خود را در خارج از ساختمان پارلمان در گروزنی، مرکز این منطقه منفجر کرد و سپس حداقل 2 مرد مسلح دیگر وارد ساختمان پارلمان شدند.

درحالی‌که صدای تیراندازی به گوش می‌رسید خبرهایی درباره گروگانگیری در ساختمان پارلمان منتشر شد و نیروهای ویژه نظامی بلافاصله ساختمان پارلمان را محاصره کردند. ساعاتی بعد رئیس پارلمان چچن اعلام کرد که تمامی افراد حمله‌کننده به ساختمان پارلمان توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

پس از عملیات نیروهای ویژه، رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچن در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس گفت: تمامی نمایندگان حاضر در صحن پارلمان سالم هستند و از محل پارلمان خارج شده‌اند. گفته می‌شود که عملیات نیروهای ویژه برای خنثی‌کردن این حمله تنها 20 دقیقه طول کشیده است.

این در حالی است که گزارش‌ کاملا دقیقی درباره تعداد کشته شدگان و مجروحان این حمله وجود ندارد. هر چند مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند 3 فرد مسلح در این حمله شرکت داشته‌اند اما برخی گزارش‌ها از وجود بیش از 5 شبه‌نظامی در این عملیات خبر می‌دهد. همچنین گفته می‌شود در کنار درگیری‌های مسلحانه میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی پارلمان حداقل 2انفجار هم رخ داده است.

هنوز مشخص نیست که این گروه کوچک از مردان مسلح چطور توانسته‌اند بدون مشکل خاصی وارد ساختمان پارلمان چچن شوند که به‌شدت از سوی نیروهای امنیتی این منطقه حفاظت می‌شود. قرار است رشید نورگالیف، وزیر کشور روسیه که برای شرکت در مراسمی به گروزنی سفر کرده است جریان حمله به پارلمان چچن را در جلسه ویژه‌‌ای با مقام‌های این منطقه مورد بررسی قرار دهد. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد رمضان قدیروف، رئیس این منطقه به‌صورت تلفنی ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه را در جریان جزئیات این حمله قرار داده است.

بسیاری عقیده دارند که حمله به پارلمان چچن نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقام‌های دولت روسیه این منطقه هنوز با شرایط با ثبات و آرام فاصله‌ای طولانی دارد. سال گذشته دولت روسیه پایان عملیات «ضد‌تروریسم» و پیروزی خود را در مقابل جدایی‌طلبان چچن اعلام کرد و از آن زمان این منطقه با دولت تحت حمایت کرملین به ریاست رمضان قدیروف تقریبا شرایط آرامی را تجربه کرده‌است. با وجود این بسیاری عقیده دارند که آرامش نسبی در منطقه چچن پس از این دوره، به وسیله دولت تحت حمایت روسیه به بهای محدودیت شدید آزادی‌های سیاسی و نادیده گرفتن موازین حقوق بشر برقرار شده است.

حمله به پارلمان چچن اما نشان می‌دهد که جدایی‌طلبان چچن در حال تجهیز دوباره خود و طراحی حملات جدید هستند. برخی عقیده دارند که حمله به پارلمان نشان‌دهنده تغییر تاکتیک حملات جدایی‌طلبان چچن است. به‌نظر می‌رسد جدایی‌طلبان برخلاف گذشته اکنون تصمیم گرفته‌اند که حملات خود را به‌صورت مستقیم علیه منافع روسیه و دولت تحت حمایت کرملین انجام دهند.

چچن در منطقه قفقاز شمالی در جنوب روسیه قرار دارد و اکثر جمعیت آن مسلمان هستند. شبه نظامیان مدت زمان طولانی است که برای دستیابی به منطقه‌ای خودمختار، با دولت تحت حمایت مسکو در این منطقه مبارزه می‌کنند. روسیه پس از 2 جنگ با جدایی طلبان چچن در دهه 1990 سرانجام دولت مورد حمایت خود را در سال 2000 در این منطقه مستقر کرد.

جنگ داخلی چچن هزاران کشته و ویرانی‌های گسترده‌ای را برجای گذاشت و منتقدان دولت روسیه و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، دولت روسیه و تشکیلات مورد حمایت آن در چچن را به اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان در جریان جنگ متهم کردند. با وجود این، عملیات جدایی‌طلبان چچن در طول سال‌های گذشته ادامه داشته است.

در مرگبارترین مورد در سپتامبر سال 2004 افراد مسلحی که خواستار استقلال چچن بودند یک مدرسه را در شهر بسلان به تصرف در آوردند که حمله خشن نیروهای نظامی کشته‌شدن بیش از 330نفر را به‌دنبال داشت. بیشتر کشته‌شدگان این حمله کودکان بودند و این مسئله باعث انتقادهای شدید از دولت روسیه شد.

وقایع مهم چچن

دسامبر 1994 تا آوریل 1996: نخستین جنگ بین روسیه و جدایی طلبان چچن رخ داد. حدود ۱۰۰ هزار نفر طی این جنگ و در جریان تلاش روسیه برای به دست گرفتن کنترل دوباره این منطقه کشته شدند.

می 1997: در پیمان صلح مسائل مربوط به استقلال بدون ارائه راه حل بی‌پاسخ ماند.

2000-1999: جنگ دوم چچن توسط نیروهای روسیه در سال 1999 آغاز شد و مسکو بار دیگر، به دست گرفتن کنترل این منطقه را اعلام کرد.

اکتبر 2002: شورشیان چچن ۸۰۰ نفر را در سالن تئاتری در مسکو به گروگان گرفتند. با حمله نظامیان روسیه، ۱۲۰نفر در این سالن کشته شدند.

سپتامبر 2004: جدایی‌طلبان چچن یک مدرسه در بسلان را به تصرف درآوردند. حمله خشن نظامیان روسیه این‌بار هم باعث کشته شدن 330 نفر شد که نیمی از آنها دانش‌آموز بودند.

آوریل 2009: دولت روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد که عملیات «ضد‌تروریستی» در چچن به پایان رسیده است.

مارس 2010: بمب‌گذاری انتحاری در متروی مسکو باعث کشته شدن 39 نفر شد. دولت روسیه جدایی طلبان چچن را عامل این بمب‌گذاری معرفی کرد.

کد خبر 118769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز