لیگ برتر فوتبال ایران در حالی هفته یازدهم خود را پشت سر گذاشت که تاکنون، دو مربی با تصمیم مدیران باشگاه‌هایشان به طور قطعی برکنار شده‌اند و با اخراج رسول کربکندی و محمد احمدزاده از راه‌آهن و پیکان، مهدی تارتار و حمید علیدوستی جای آنها را گرفته‌اند.

فوتبال - مربیان

دیگر مربی اخراجی لیگ برتر هم لوبیسا تومباکوویچ سرمربی صرب استیل آذین است که البته قطع همکاری او با این باشگاه تهرانی به‌صورت رسمی اعلام نشده و مسئولان استیل‌آذین به‌دلیل مبلغ بالای قرارداد تومباکوویچ نمی‌توانند به راحتی با او فسخ قرارداد کنند. در این میان مربیان دیگری هم روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری وضعیت متزلزلی دارند و انتظار می‌رود که تا پایان لیگ برتر شاهد تغییر و تحولات دیگری روی نیمکت تیم‌ها باشیم. این تغییر و تحولات یا براساس تصمیم مدیران مبنی بر اخراج سرمربی خواهد بود یا اینکه با استعفای مربیان همراه خواهد شد.

کربکندی، نخستین اخراجی

رسول‌کربکندی نخستین مربی اخراجی لیگ برتر بود. او فصل گذشته در میانه‌های لیگ راهی صبای قم شد و در این تیم نتایج قابل‌قبولی گرفت. هنوز هم برای خیلی‌ها مبهم است که چرا همکاری او با صبای قم در فصل جدید تداوم نداشت ولی در نهایت این مربی اصفهانی با صبا قطع همکاری کرد و راهی راه‌آهن شد؛ تیمی که در تغییر سرمربی سابقه دیرینه‌ای دارد.
کربکندی امیدوار بود در راه‌آهن نتایج خوبی بگیرد ولی همه چیز برخلاف پیش‌بینی‌های او پیش رفت. هر چند خیلی‌ها به تصمیمات محمدحسن انصاری‌فرد در تعویض پیاپی مربیان تیمش انتقاد می‌کند ولی روند نتیجه‌گیری راه‌آهن طوری بود که برای مدیرعامل این باشگاه دیگر راهی جز قطع همکاری با کربکندی باقی نمانده بود. او سرانجام حکم به اخراج این مربی داد تا مهدی تارتار جایگزین کربکندی شود.

تارتار مربی‌ای بود که سال قبل سابقه همکاری با راه‌آهن را داشت ولی انصاری‌فرد او را کنار گذاشت. وقتی مدیرعامل راه‌آهن دوباره سراغ تارتار رفت، این مربی در پرسپولیس دستیار علی دایی بود ولی به پیشنهاد راه آهن پاسخ مثبت داد و طبیعی بود که تارتار و انصاری‌فرد بعد از توافق در مصاحبه‌های خود بگویند که فقط به‌دلیل سوءتفاهم با یکدیگر قطع همکاری کرده‌ بودند.

پیش‌بینی‌ها در مورد عملکرد تارتار در راه‌آهن مبهم بود ولی او در 4 هفته‌ای که روی نیمکت این تیم نشست عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست از 4بازی 10امتیاز بگیرد. راه‌آهن معمولا در رده هفدهم یا هجدهم جدول قرار داشت ولی 10 امتیازی که این تیم با مربیگری مهدی تارتار به دست آورد باعث شد تا آنها تا رده دوازدهم جدول صعود کنند. راه آهن فعلا روزهای خوبی را با این مربی جوان تجربه می‌کند ولی فوتبال معمولا روزهای بد هم دارد و باید دید این تیم درصورت ورود به بحران با چه شرایطی مواجه خواهد شد.

کارنامه ضعیف احمدزاده

محمد احمدزاده یکی دیگر از مربیان اخراجی لیگ برتر لقب گرفت. او که سال گذشته نتوانست در مقاومت سپاسی نتایج خوبی بگیرد سرانجام با این تیم به لیگ دسته اول سقوط کرد اما اتفاق عجیب این بود که احمدزاده دوباره با پیشنهاد یک تیم لیگ برتری مواجه شد و به پیکان قزوین رفت. او بعد از گرفتن نتایج ضعیف در مقاومت سپاسی از طرف رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت و با توجه به کارنامه ضعیف این مربی، بیشتر انتقادها منطقی بود. احمدزاده به اندازه کافی فرصت داشت تا از سقوط مقاومت جلوگیری کند ولی در این راه ناکام ماند. او با شروع فصل جدید لیگ برتر به پیکان رفت تا روزهای بد سال گذشته را جبران کند ولی نتایج ضعیف این مربی در پیکان دیگر راهی را جز اخراج احمدزاده برای مسئولان این باشگاه نگذاشته بود و او که از 11بازی فقط 7امتیاز کسب کرده بود، در نهایت برکنار شد.

پس از اخراج احمدزاده، مسئولان پیکان با چند مربی وارد مذاکره شدند ولی در نهایت تصمیم به انتخاب حمید علیدوستی گرفتند که چند سال پیش سابقه فعالیت در همین تیم را داشت. علیدوستی که سابقه هدایت پیکان و تیم ملی جوانان ایران را در کارنامه خود دارد، پس از دوری از لیگ برتر فوتبال ایران، مدتی در لیگ دسته اول مربیگری کرد.

او که زمانی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران بود، حالا راه بسیار سختی را در پیش دارد و در شرایطی هدایت پیکان را قبول کرده که این تیم فقط با کسب 7امتیاز در رده آخر جدول دست و پا می‌زند. با این حال مسئولان باشگاه پیکان امیدوارند که علیدوستی تیمشان را نجات دهد ولی خیلی‌ها معتقدند که این تیم با فقر بازیکن مواجه است و یکی از نامزدهای سقوط محسوب می‌شود.

ناکامی تیم پرستاره

استیل‌آذین قبل از شروع لیگ پرسروصداترین تیم فصل نقل و انتقالات بود. وقتی ستاره‌های لیگ برتر با مبالغ نجومی راهی استیل‌آذین شدند، مسئولان این باشگاه تصور می‌کردند که در این فصل قهرمان خواهند شد ولی همه چیز برخلاف پیش‌بینی‌های آنها رقم خورد. استیل‌آذین لیگ برتر را با یک مربی صربستانی آغاز کرد و تومباکوویچ در هفته‌های ابتدایی نتایج خوبی گرفت. روند امتیازگیری استیل‌آذین طوری بود که خیلی‌ها این تیم را جدی‌ترین مدعی قهرمانی قلمداد می‌کردند ولی یکباره همه چیز به هم ریخت و حاشیه‌های این تیم زمانی شروع شد که علی کریمی علیه مدیرعامل سابق باشگاه مصاحبه کرد.

این تیم چند هفته‌ای است که در لیگ برتر نتایج خوبی نمی‌گیرد و مسئولان باشگاه هم در نهایت به این نتیجه رسیدند که تومباکوویچ را اخراج کنند. آنها برای استخدام این مربی، مبلغی بیش از یک میلیون دلار هزینه کردند و حالا دیگر نمی‌توانند سراغ یک مربی گرانقیمت بروند. افشین پیروانی برای هدایت استیل آذین، انتخاب مسئولان این باشگاه است و البته گفته می‌شود که برخی از بازیکنان با سرمربی‌شدن او مخالف بوده‌اند. در این میان خیلی‌ها معتقدند که استیل آذین با کادر فنی جدید هم نمی‌تواند خودش را به‌عنوان یک مدعی جدی قهرمانی نشان دهد. هرچند آنها چند ستاره گرانقیمت جذب کرده‌اند ولی استیل‌آذین از لحاظ تاکتیک تیمی خصوصا در کارهای دفاعی مشکل دارد و باید دید که آیا بحران نتیجه‌گیری این تیم به پایان خواهد رسید یا اینکه روزهای بدتری در انتظار این تیم تهرانی خواهد بود.

خطر اخراج

در بین تیم‌های پایین جدول شهرداری تبریز هم وضعیتی بحرانی دارد. این تیم سال گذشته با هدایت اکبر میثاقیان به لیگ برتر صعود کرد و جالب اینجاست که حتی یک شکست هم در کارنامه‌‌اش نداشت ولی آنها با صعود به لیگ برتر تا هفته یازدهم نتایج خوبی نگرفته‌اند و با 9 امتیاز در رده هفدهم قرار دارند. در هفته‌های گذشته بارها بحث اخراج میثاقیان مطرح شده و با ادامه این روند دور از ذهن نیست که مسئولان تیم تبریزی تغییراتی را در کادر فنی به‌وجود آورند. البته میثاقیان امیدوار است که این شرایط را تغییر دهد و قول دادن‌های او برای سقوط نکردن، معمولا یکی از سوژه‌های جالب مربیگری میثاقیان است. سرمربی شهرداری می‌گوید:«ما در فصل بدنسازی و نقل و انتقالات زمان بسیار کمی داشتیم و همین موضوع برای ما مشکلات زیادی را به‌وجود آورد ولی من قول می‌دهم که شهرداری را در لیگ برتر نگه‌دارم. ما فقط به زمان احتیاج داریم تا به هماهنگی برسیم.»

شاهین بوشهر هم جزو تیم‌هایی است که پس از 11هفته نتایج چندان خوبی نگرفته است. آنها فصل را با حمید استیلی شروع کرده‌اند ولی نتایج شاهین در حد انتظار نبوده و البته وضعیت این تیم برای استیلی هم راضی‌کننده نیست. البته این مربی در باشگاه بوشهری چهره محبوبی دارد و تا به امروز هم بحث اخراج او از شاهین مطرح نشده است. اگر این تیم بازی خود را به پاس همدان واگذار می‌کرد، شاید جایگاه استیلی متزلزل می‌شد ولی تیم او در خارج از خانه یک پیروزی با ارزش به دست آورد تا استیلی نسبت به آینده امیدوارتر باشد؛ با این حال تیم او با مشکلات زیادی مواجه است که یکی از آنها به مسائل مالی مربوط می‌شود. وضعیت شاهین طوری است که هر لحظه امکان ورود این تیم به بحران وجود دارد و باید دید مربیگری استیلی در این تیم بوشهری تا چه زمان دوام خواهد داشت. البته تیم او فوتبال را تهاجمی و تماشاگر‌پسند بازی می‌کند ولی مشکل گلزنی دارد.

سایپا هم با محمد مایلی‌کهن از 11بازی فقط 13امتیاز گرفته و در رده سیزدهم قرار دارد. اگر این تیم در آخرین بازی خود
استیل آذین را شکست نمی‌داد، احتمال برکناری مایلی‌کهن وجود داشت ولی برد در بازی آخر شرایط این تیم را کمی بهتر کرد. مایلی‌کهن هنوز هم جایگاه چندان مستحکمی در سایپا ندارد ولی امیدوار است که با در اختیار داشتن بازیکنان جوان و تأثیرگذار از رده‌های انتهایی جدول فاصله بگیرد.

کد خبر 118637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز