گروه بین‌الملل: ‌مهاجمان مسلح در پاکستان در نخستین ساعات بامداد امروز با حمله به کاروان تدارکاتی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان 27 تانکر سوخت را به آتش کشیدند.

nato tankers

به گزارش آسوشیتدپرس، حمله به تانکرهای سوخت ساعاتی پس از نیمه شب صورت گرفت و گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل 10 شبه‌نظامی در آن حضور داشته‌اند. این حمله زمانی صورت گرفت که رانندگان تانکرها در نقطه‌ای در حوالی شهر شکارپور، در نزدیکی مرز ایالت سند، توقف کرده بودند.

در این حمله کسی کشته یا زخمی نشده اما تا ساعت‌ها پس از این حمله شعله‌های تانکرهای سوخت ناتو این منطقه را مانند روز روشن کرده بود. حمله به کاروان تدارکات برای نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان یک روز پس از آن صورت گرفت که مقام‌های دولت پاکستان گذرگاه مرزی تورخم با افغانستان (مهم‌ترین گذرگاه مرزی میان 2 کشور) را در اعتراض به عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی مستقر در افغانستان، مسدود کردند.

مقام‌های دولت پاکستان اعلام کرده‌اند که عملیات غیرقانونی نیروهای ناتو در خاک پاکستان باعث کشته شدن حداقل 3 نظامی این کشور شده است. مقام‌های ائتلاف بین‌المللی در افغانستان هدف این عملیات را تعقیب گروهی از شبه‌نظامیان اعلام کردند که از مرز عبور کرده و وارد خاک پاکستان شده بودند.

مقام‌های ناتو مدعی شده‌اند که نیروهای آنها برای دفاع از خود حق دارند وارد خاک پاکستان شوند. دولت پاکستان با اعتراض شدید به این عملیات تاکید کرده است که نیروهای خارجی حق ورود به خاک این کشور را نداشته‌ و نخواهند داشت. به گزارش مقام‌های امنیتی پاکستان در این عملیات حداقل 3 بالگرد ناتو وارد حریم هوایی پاکستان شده و یک پایگاه را هدف قرار داده‌اند.
نزدیک به 80 درصد مایحتاج نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان از طریق پاکستان منتقل می‌شود.

هرچند آمریکا و ناتو به‌دنبال مسیرهای جایگزین برای این منظور هستند اما عبور از خاک پاکستان همچنان ارزان‌ترین مسیر ممکن به حساب می‌آید. با وجود این حمله، مقام‌های مرزی پاکستان اعلام کردند که کاروان تدارکاتی برای افغانستان هنوز هم اجازه عبور از مرز تورخم را ندارد. بسیاری عقیده دارند که ادامه بسته‌بودن این گذرگاه می‌تواند مشکلات جدی برای نیروهای خارجی حاضر در افغانستان ایجاد کند چون بخش زیادی از سوخت هواپیماهای نظامی از این مسیر تامین می‌شود. گذرگاه مرزی تورخم در منطقه خیبر، نقطه اصلی ورود کاروان‌های تدارکاتی نیروهای ائتلاف از پاکستان به خاک افغانستان است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که صدها کامیون حامل تدارکات برای نیروهای ناتو اکنون در مرز تورخم در انتظار مجوز عبور هستند. تانکرها و کامیون‌های حامل تدارکات برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی در مسیر خود به سوی مرز افغانستان، بارها هدف حمله شورشیان مستقر در خاک پاکستان قرار گرفته‌اند. به آتش‌کشیدن ده‌ها تانکر سوخت ناتو هر چند تلفاتی به‌دنبال نداشته اما برای شبه‌نظامیان پاکستان یک برگ برنده تبلیغاتی با گسترده شدن خشم عمومی از آمریکا در میان مردم این کشور به حساب می‌آید.

پاکستان یکی از متحدان اصلی آمریکا در جنگ به‌اصطلاح با تروریسم به حساب می‌آید اما افزایش گسترده حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ماه‌های اخیر خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشته است. دولت پاکستان درباره عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که تاکنون باعث کشته شدن صدها غیرنظامی در این کشور شده تاکنون واکنش چندان شدیدی از خود نشان نداده است.

بسیاری عقیده دارند مقام‌های پاکستانی اکنون با واکنش سخت درباره عملیات نیروهای خارجی در افغانستان در تلاش هستند انتقادها از دولت این کشور را در میان افکار عمومی کاهش دهند. مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند که در حال تحقیق درباره این عملیات هستند اما به‌نظر می‌رسد آنها برای پیشبرد عملیات خود در افغانستان مجبور هستند هر چه سریع‌تر با دولت اسلام‌آباد برای باز شدن مجدد این گذرگاه مرزی به توافق برسند.

کد خبر 117340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز