یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: زمانی راننده‌های تاکسی و آژانس، شما را با دانش حیرت‌آورشان از کوچه و پس‌کوچه‌ها و راه‌های میان‌بر شهر تهران حیرت‌زده می‌کردند.

 ولی حالا با یک دستگاه GPS مجهز به نقشه‌ای دقیق و جزیی از شهر تهران، هر راننده تازه‌کاری می‌تواند با اطلاع از کوچه و پس‌کوچه‌های پرشمار شهر تهران، از ترافیک فرار کند.     


از سال 1978 وزارت دفاع آمریکا 24 ماهواره را به‌تدریج در مدار زمین قرار داد که با پوشش کل سطح کره زمین و ارسال سیگنال‌های رادیویی که قابل رمزگشایی توسط دستگاه‌های گیرنده روی زمین بود، GPS یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی را به‌وجود آوردند. گیرنده‌های GPS با دریافت سیگنال از سه ماهواره از این 24 ماهواره در هر لحظه، می‌توانند موقعیت دقیق خود را بر اساس طول و عرض جغرافیایی تعیین کنند. هرچند هزینه نگهداری این ماهواره‌ها سالانه 400 میلیون دلار است، اما استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی برای مصارف غیرنظامی رایگان است.


GPS اول برای کاشفان و ماجراجویانی کاربرد داشت که نمی‌خواستند آواره کوه و بیابان شوند، اما شهرهای شلوغ و پرپیچ و خم قرن بیست‌ویکم هم دست کمی از نقاط ناشناخته ندارند! برای همین یک شرکت در سال 1990 با طراحی یک دستگاه GPS ویژه اتومبیل، به کمک رانندگانی آمد که نمی‌خواستند در کلان‌شهرها سرگردان شوند. استفاده از دستگاه‌های GPS در اتومبیل‌ها چند سالی است که در جهان همه‌گیر شده و تنها هم مختص اتومبیل‌های لوکس و رانندگان پولدار نیست و حتی در بسیاری از شهرها تاکسی‌ها هم از این دستگاه‌ها دارند.


به گزارش همشهری،2 شرکت کره‌ای و آلمانی نخستین نمونه از این دستگاه‌های موقعیت‌یاب را برای خیابان‌های ایران طراحی کرده‌اند. برای استفاده کارآمد از سیستم‌های موقعیت‌یاب در شهرها، به نقشه‌ای دقیق و جزیی نیاز است. مگافورس از مدتی پیش کار تهیه این نقشه‌ها را آغاز کرده است و در حال حاضر نقشه‌های تهران و کرج با تمام بزرگراه‌ها، خیابان‌های اصلی و فرعی، میادین، بن‌بست‌ها و جهت آنها (یک‌طرفه و دوطرفه بودن) تقاطع‌ها و تعداد کثیری از اماکن مهم از قبیل پمپ‌بنزین‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید روی جی‌پاد ثبت شده است.


تا پایان سال 1385 اطلاعات کل جاده‌های کشور نیز به دستگاه‌های جی‌پاد اضافه می‌شود و اطلاعات راه‌های مشهد، اصفهان و گلستان نیز در حال حاضر در دست تهیه است. از دیگر قابلیت‌های جی‌پاد سیستم شبیه‌سازی است که به وسیله آن و با وارد کردن مکان مبدأ و مقصد، این دستگاه، مسیرهای مختلف رسیدن به مقصد را شبیه‌سازی کرده و نمایش می‌دهد. جی‌پاد علاوه بر این امکان نمایش سه‌بعدی مسیر، خیابان‌ها و کوچه‌ها، امکان انتخاب نوع مسیر را هم به کاربر ارایه می‌دهد که در این صورت، کاربر می‌تواند مواردی از قبیل کوتاه‌ترین مسیر، سریع‌ترین مسیر، استفاده از بزرگراه، عدم استفاده از بزرگراه و از این دست را انتخاب کند. 


یک تیم ویژه با جست‌و‌جوی کوچه به کوچه، هر دو ماه یک‌بار با جمع‌آوری آخرین اطلاعات و تغییرات شهری مانند یک‌طرفه یا دوطرفه شدن خیابان‌ها، نقشه دستگاه‌های جی‌پاد را به‌روز می‌کند. جی‌پاد یک صفحه نمایش 4 اینچ رنگی دارد و باتری داخلی آن بین یک تا 2 ساعت شارژ را در خود نگه می‌دارد و همچنین از طریق شارژر خانگی یا داخل خودرو قابل شارژ مجدد است.

کد خبر 11727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز