با اتمام مهلت تعیین شده مؤسسه استاندارد به شرکت‌های خودروسازی داخلی و فرارسیدن موعد ممانعت از شماره‌گذاری اینگونه خودروها و درحالی که تازه‌ترین خبرها از عزم این مؤسسه برای اجرایی شدن قانون مذکور حکایت دارد، آخرین گمانه‌زنی‌ها از وتوی این قانون توسط وزارت صنایع و معادن و احتمال تداوم تولید برخی خودروهای فاقد استاندارد حکایت دارد.

کارخانه خودروسازی


با این شرایط به‌نظر می‌رسد تلاش‌های انجام شده برای تصویب قانون ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل ره به جایی نبرده و خودروسازان مجاز به تولید و عرضه برخی خودروهای فاقد استاندارد مانند وانت پیکان، وانت مزدا، پراید و... خواهند بود. درحالی که آخرین اخبار از شماره‌گذاری‌نشدن برخی خودروهای داخلی غیراستاندارد براساس نشست چندی پیش ناجا حکایت داشت، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که مجوز شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 55گانه احتمالا تا پایان امسال تمدید خواهد شد.

براساس جلسه‌ای که چند روز پیش در وزارت صنایع ومعادن برگزار شده گویا قرار است فرصتی 6 ماهه به‌خودرو‌سازان داده شود تا مشکلات محصولات غیراستانداردشان را برطرف کنند. این در حالی است که طبق اعلام مؤسسه استاندارد، وانت مزدا دو کابین تولیدی گروه بهمن، پراید 141 و صبا سایپا و وانت پیکان ایران خودرو (باردو) فاقد استانداردهای 55گانه هستند. پیش‌تر وانت نیسان زامیاد، روآ و پژو405 نیز در این فهرست قرار داشتند که گویا توانسته‌اند تا مهلت مقرر اقدام به دریافت استانداردهای 55گانه کنند.

این نرمش وزارت صنایع و معادن در مقابل تولید و عرضه خودروهای فاقد استانداردهای 55 گانه در شرایطی صورت می‌گیرد که علی‌اکبر محرابیان پیش از این در جلسات شورای سیاستگذاری خودرو چندین بار با قطعیت اعلام کرده بود از ابتدای مهر ماه اجازه تولید هیچ خودرو بدون استانداردهای 55گانه را نخواهد داد. این موضوع در نشست خبری چندی پیش وزیر صنایع و معادن با تبیین این دیدگاه محرابیان که وی همواره حامی حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بوده و با تولید و عرضه خودروهای فاقد استاندارد مخالفت می‌کند، مورد تأکید قرار گرفت.

عقب نشینی مؤسسه استاندارد

پس از انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای مذکور، مشاور رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به ایسنا اعلام کرده بود مؤسسه مذکور روی حرفش ایستاده و نامه مربوط به جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 55گانه نیز آماده شده و قرار است برای نیروی انتظامی فرستاده شود اما اظهارات فریدون بلغاری از سوی مؤسسه استاندارد تکذیب شد. در نمابر این مؤسسه با بیان اینکه خبر موثق و تکمیلی در زمینه خودروهای فاقد استانداردهای 55 گانه متعاقبا اعلام خواهد شد، اعلام شده نامبرده مسئولیت اجرایی درخصوص نظارت بر کیفیت خودروها را در این سازمان نداشته و نظر نهایی باید از طریق ریاست سازمان استاندارد اعلام شود.

کد خبر 117022

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز