گروه سیاسی: 4طرح مهم در حوزه جغرافیایی که توسط متخصصان سازمان جغرافیایی وزارت دفاع تولید‌، آماده و اجرا شده، در دومین روز از هفته دفاع مقدس با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

احمد وحیدی طی سخنانی در رونمایی از این دستاورد‌ها در تشریح پروژه‌های افتتاحی گفت: نقشه جهان با مرکزیت زمانی مکه مکرمه از طرح‌های بسیار مهمی است که پس از یکسال تلاش و کار فراوان در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به ثمر نشست و ما امروز شاهد رونمایی از این نقشه هستیم.

او ادامه داد:‌ در این نقشه، نصف‌النهار مبدأ که به‌عنوان مبدأ زمانی محاسبات کشورها مورد استناد قرار می‌گیرد از خانه کعبه به‌عنوان مرکز عالم هستی عبور داده شده و این نقشه می‌تواند در توجه هرچه بیشتر جهان به اهمیت و جایگاه کعبه به‌عنوان کانون مهم مورد اهتمام جهان اسلام مؤثر باشد و به همسویی هرچه بیشتر ملل اسلامی منجر شود.

وحیدی در تشریح سامانه اطلاعات مکانی کنترل عملیاتی دریایی ذالنون گفت:‌ این سامانه قابلیت تشخیص موقعیت مکانی اجسام متحرک از جمله کشتی‌ها و زیردریایی‌ها را به‌صورت لحظه‌ای دارد و برای نخستین‌بار در کشور قدرت فرماندهی‌، کنترل و تصمیم‌گیری مکان‌یابی زیرسطحی را بدون نیاز به حضور در مناطق عملیاتی امکان‌پذیر می‌سازد.

او با بیان اینکه تعیین معابر مناسب برای تردد سطحی و زیر سطحی از دیگر قابلیت‌های این سیستم به‌شمار می‌رود، افزود:‌ مرزهای آبی کشورمان با استفاده از این سامانه تحت‌مراقبت و مانیتورینگ قرار می‌گیرند و موجب توسعه و ارتقای حضور در آب‌های آزاد دریاهای جنوب و کنترل کامل تردد شناورهای سطحی و زیرسطحی برای مقابله با تروریسم و دزدی‌های دریایی خواهد شد.

وزیر دفاع دولت دهم با اشاره به توانایی رصد تمامی تحرکات منطقه‌ای توسط این سامانه گفت:‌ متناسب با تهدیدات احتمالی‌، سطح آمادگی خود را افزایش داده‌ایم و دیدبانی پیشرفته، از امتیازات ویژه این سامانه است که بهره‌های فراوانی برای کشورمان دارد و موجب تقویت و تحکیم توسعه پایدار شود.

وحیدی درباره مرکز ملی مکان‌یابی ایران نیز گفت:‌ این مرکز با داشتن بانک اطلاعات مکان محور ملی قادر به طراحی سامانه‌ای با مدل تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی برای وزن‌دهی معیارهای تصمیم‌گیری در انتخاب مکان‌های مناسب سایت‌های دریافت تصاویر ماهواره‌ای است.

در این سامانه از لایه‌های اطلاعاتی گوناگون تأثیر‌گذار مانند اقلیم‌، زمین‌شناسی‌، لایه‌های شهری و مسکونی و راه‌های دسترسی به منابع محیطی نظامی استفاده شده است. او درباره اطلس کویرهای ایران نیز خبر داد: سازمان جغرافیایی وزارت دفاع در راستای شناسایی شرایط جغرافیایی کشور و با توجه به ضرورت شناسایی کویرها‌، اطلس کویرهای ایران را برای نخستین‌بار منتشر کرد.

کد خبر 116774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز