گروه بین‌الملل: مردم افغانستان امروز برای شرکت در دومین انتخابات پارلمانی این کشور پس از سقوط حکومت طالبان در حالی باید به پای صندوق‌های رای بروند که شرایط بد امنیتی این رای‌گیری مهم را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

افغانستان

درحالی‌که نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا بیش از 9 سال است که در این کشور حضور دارند به خاطر شرایط امنیتی دولت افغانستان تنها 5هزار و 816 حوزه رای‌گیری را برای برگزاری این انتخابات درنظر گرفته است. مقام‌های انتخاباتی افغانستان اعلام کرده‌اند که به خاطر چالش‌های امنیتی قادر به رای‌گیری در 1019 حوزه رای‌گیری که عمدتا در جنوب و شرق این کشور هستند، نخواهند بود. قرار است در انتخابات پارلمانی امروز 249 نفر از نمایندگان پارلمان افغانستان از میان 2500 نامزد انتخاب شوند.

با وجود اینکه گفته می‌شود تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری این انتخابات درنظر گرفته شده است، شبه نظامیان طالبان روز گذشته 19 نفر از افراد مرتبط با این رای‌گیری از جمله یک نامزد این انتخابات را ربودند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این 19 نفر شامل یک نامزد انتخابات، 8 مقام دولتی برگزاری انتخابات و 10 نفر از کارکنان ستادهای انتخابات هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تأیید کرده است که حیات‌الله حیات، نامزد انتخابات پارلمانی در اختیار شبه نظامیان است. ذبیح‌الله گفت: ما از مردم می‌خواهیم که در این انتخابات شرکت نکنند، هر شخص و گروهی که با این انتخابات همکاری کند مورد هدف ما قرار خواهد گرفت.

شبه‌نظامیان طالبان در هفته‌های گذشته تهدید کرده بودند که شعب اخذ رای، کارمندان انتخاباتی و نیروهای امنیتی را هدف حملات خود قرار خواهند داد و مانع از برگزاری این انتخابات می‌شوند. شبه نظامیان همچنین هشدار داده‌اند که رای دهندگان درصورت شرکت در انتخابات آسیب خواهند دیدو نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات آتی پارلمانی این کشور ترور خواهند شد.

عبدالرحمان، رئیس کمیسیون انتخابات مستقل افغانستان در ولایت بادغیس هم در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، طالبان یک نامزد انتخابات، 8 نفر از مقامات مسئول برگزاری این انتخابات و 10 نفر از کارکنان ستادهای انتخاباتی را ربوده است.

4/11 میلیون نفر از مردم افغانستان واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند اما به خاطر چالش‌های امنیتی با وجود وعده‌های مقام‌های آمریکا پیش‌بینی می‌شود که تعداد زیادی از این افراد نتوانند پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. در چنین شرایطی، حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته از مردم این کشور خواست بدون توجه به تهدیدهای طالبان در این انتخابات مهم شرکت کنند.

دولت افغانستان اعلام کرده است برای تامین امنیت انتخابات پارلمانی بیش از 300 هزار مامور امنیتی به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند. وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) هم اعلام کرده است که سربازان آمریکایی در کار تامین امنیت انتخابات فردا به نیروهای امنیتی افغان کمک خواهند کرد.

با وجود این مقام‌های کمیسیون انتخابات افغانستان هم نگرانی‌های امنیتی را مهم‌ترین مشکل در مسیر برگزاری این رای‌گیری می‌دانند. نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان آمادگی کامل دارد که روند انتخابات به‌صورت درست انجام شود اما هنوز هم ما در مورد تامین امنیت نگران هستیم. افغانستان در حالت جنگ قرار دارد، به همین دلیل ما نمی‌توانیم ۱۰۱۹ مرکز رای‌گیری را باز کنیم.

آمارها نشان می‌دهد که میزان خشونت‌ها در افغانستان به بالاترین حد خود از سال 2001 تاکنون رسیده است. در طول 48 ساعت گذشته ایست‌بازرسی‌های متعدد در شهرهای مختلف افغانستان ایجاد شده است و نیروهای امنیتی به بازرسی خودروها می‌پردازند. این در حالی است که نگرانی‌های فراوانی هم درباره احتمال بروز تقلب گسترده در این انتخابات وجود دارد.

کمیسیون انتخابات افغانستان تأیید کرده است که مراکزی در داخل و خارج افغانستان برای تقلب در انتخابات اقدام به چاپ برگه‌های جعلی رای کرده‌اند. برخی رسانه‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که این برگه‌های جعلی در چاپخانه‌هایی در پاکستان تهیه و به افغانستان منتقل شده است. خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته گزارش داد که این برگه‌های رای تقلبی به‌صورت گسترده‌ای میان مردم پخش شده‌است.

کد خبر 116233

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز