گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سال گذشته سمفونی مقاومت در تالار وحدت اجراشد و امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس این ساخته مجید انتظامی مجددا در 30 شهریور با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی در میدان آزادی برگزار خواهد شد.

انتظامی مجید

نشست خبری «سمفونی مقاومت» صبح دیروز با حضور مجید انتظامی، آهنگساز، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، محمد عبدالحسینی و نیما مسیحا خواننده در تالار وحدت برگزار شد؛ نشستی که حاشیه‌های آن بسیار تاثیرگذارتر دراصل خبر اجرای این کنسرت بود.

اجرای تور سمفونی مقاومت همراه با 2 قطعه از موسیقی فیلم‌های «کرخه تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» از ساخته‌های مجید انتظامی درمیدان آزادی برگزار خواهد شد و سپس در 31 شهریور در سمنان، اول مهرماه در گرگان و 8 و 9 مهرماه در شیراز اجرا خواهد شد. با پایان این اجراها در شهرستان‌ها، ارکستر از 4 تا 6 مهر در تالار وحدت این سمفونی را اجرا خواهد کرد.

گلایه‌های مجید انتظامی از برچسب زدن خبرنگاران که او را هنرمندی سفارشی کار معرفی کرده‌اند، آغازگر صحبت‌های این هنرمند بود. او که از پوشش کنسرت‌هایش گله داشت در این جلسه عنوان کرد: خبرنگاران از قبل موضع می‌گیرند که آثار من سفارشی و دولتی است و ذهن مخاطب را گمراه می‌کنند و به حواشی می‌پردازند تا از کار من استقبال نشود و خارجی‌ها هم از مطبوعات ایران استفاده کنند و اراجیف بنویسند.

او با اشاره به اینکه این برخوردها باعث شده که او گوشه‌گیر و منزوی شود به ‌ حماسی بودن کارهایش اشاره کرد. البته سخنان انتظامی بازتاب‌های متفاوتی میان خبرنگاران داشت؛ چرا که آنان همواره کارهای این هنرمند را به‌خوبی پوشش داده‌اند. اما نکته دیگری که او اشاره کرد مبحث مالی و دستمزدش برای کارهایی بود که سفارش نوشتن آن را گرفته‌است: هیچ‌ وقت هم دستمزد‌های آنچنانی که شما فکر می‌کنید، نگرفته‌ام و اگر دستمزد سالانه‌ام را بر 12 ماه سال تقسیم کنم از یک ماشین‌نویس هم کمتر دستمزد گرفته‌ام.

شاید شائبه سفارشی کار کردن مجید انتظامی به سابقه ساخت سمفونی‌های «ایثار»، «مقاومت» و «انقلاب» برمی‌گردد که همواره با یک نهاد دولتی کار کرده‌است. به گفته این هنرمند شیوه نگارش قطعاتش حماسی است و غیر از بخش دولتی، بخش خصوصی این نوع کار را سفارش نمی‌دهد. او دلیل عدم‌سفارش را مسائل مالی و عدم‌بازگشت سرمایه عنوان کرد.

وی اجرای این آثار را در اجرای کنسرت‌های دیگر مؤثر دانست و گفت: اجرای این کارها باعث شد که گروه‌های دیگر مجوز بگیرند و روز‌به‌روز به موسیقی و این هنر مظلوم، بها داده شد.انتظامی این کار را سوئیت سمفونیک خواند و با توجه به اجرای این کار در فضای باز میدان آزادی اعلام کرد: وقتی در کشورهای دیگر کنسرتی در فضای باز برگزار می‌شود یک گروه تکنسین با ابزار آلات پیشرفته آن را صدا برداری می‌کنند؛

به‌گونه‌ای که انگار ضبط استودیویی صورت گرفته اما ما در ایران این امکان را نداریم و نباید توقع داشته باشیم در میدانی که هواپیما بلند می‌شود و اتوبوس‌ها در تردد هستند صدای ایده‌آلی از ارکستر داشته باشیم؛ هر چند که در تالار‌ها هم شاهد صدای خوب و ایده‌آل نیستیم.

به گفته این هنرمند، امکانات وسیعی برای صدابرداری درنظر گرفته شده‌است تا صدا کیفیت مطلوبی داشته باشد.سال گذشته ارکستر سمفونیک تهران «سمفونی انقلاب» را به رهبری منوچهر صهبایی در اروپا اجرا کرد.گرچه هنرمندان حاضر در جلسه این موضوع را نقطه عطف کارنامه ارکستر سمفونیک اعلام کردند اما پرسش خبرنگاران به قطع همکاری ارکستر سمفونیک با صهبایی بعد از این تور و دادن بلیت رایگان به ایرانیان مقیم خارج اختصاص داشت؛ مسائلی که حواشی زیادی برای ارکستر سمفونیک تهران رقم زد.

بابک رضایی در جایگاه مدیرعامل انجمن گفت: قرارداد منوچهر صهبایی با ارکستر سمفونیک یکساله بود و پس از پایان یکسال، مدیریت تشخیص داد که او یکسال دیگر ارکستر را همراهی کند. در کنسرت اروپا نیز مجید انتظامی به‌دلیل بیماری و مشکلی که برای گردنش پیش آمد، نتوانست گروه را همراهی کند و چون صهبایی رهبر ثابت ارکستر بود، ارکستر را همراهی کرد و به خاطر همراهی‌اش پاداش خوبی را هم دریافت کرد و از زحمات او تجلیل شد اما وقتی قرار‌داد او در پایان سال 88 به اتمام رسید، براساس عملکرد او تصمیم گرفته شد که دیگر قرار‌دادش تمدید نشود.

او عملکرد ارکستر سمفونیک تهران در سال 89 را نسبت به سال گذشته مثبت‌تر تلقی کرد. به گفته وی ارکستر سمفونیک در سال گذشته 19 برنامه اجرا کرد درحالی‌که در 4 ماه اول امسال، ارکستر 12 برنامه اجرا کرده و تا قبل از شروع ماه محرم 17 برنامه برای ارکستر سمفونیک پیش‌بینی شده‌است.

همچنین او درباره بلیت میهمان که در اجراها برای پرکردن سالن به سازمان‌های دولتی داده می‌شود اعلام کرد: اینها مهم نیست، مهم این است که آن چند نفری که می‌آیند با رضایت بیرون بروند. به علاوه تمام برنامه‌ها بلیت‌فروشی داشته و بلیت هم فروخته است.سمفونی مقاومت به‌عنوان دومین حلقه ارکسترهای سه‌گانه ایثار، مقاومت و پیروزی است که با تغییراتی که در بخش مدیریت بنیاد شهید صورت گرفته تصمیم و صحبتی درخصوص ساخت آخرین سه‌گانه یعنی سمفونی پیروزی صورت نگرفته است.

این سمفونی شامل 4 بخش با عناوینی چون جوشش، آواز رود، امید و بانگ پیروزی است که شعر 3 قسمت آن را ساعد باقری و قسمت آخر را بیگی حبیب آبادی سروده است و مجید انتظامی بعد از 20 سال تکنوازی آن را برعهده خواهد داشت. همچنین سمفونی «مقاومت» در دومین جشنواره ملی موسیقی مقاومت نیز اجرا خواهد شد.پنجشنبه 25 شهریور ماه فروش بلیت شهرستان‌ها و اجرای مهرماه ارکسترسمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی در تالار وحدت، از طریق سایتt-nay.ir آغاز می‌شود.

کد خبر 116123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز