همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران از همگرایی ایران و آفریقا به عنوان حرکتی مبارک یاد کرد و گفت: ان شاء الله این اقدام حرکت به سمت صلح، امنیت و عدالت واقعی در کل جهان را محقق خواهد کرد.

نشست ایران و آفریقا

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد در پایان سخنان روسای جمهور مالاوی، سنگال و رییس سابق کمیسیون اتحادیه آفریقا در همایش هم اندیشی ایران و آفریقا ابراز امیدواری کرد که این همایش آغاز حرکتی گسترده به سمت همگرایی، گسترش دوستی و همکاری‌های همه جانبه باشد.

وی با بیان این که اظهارات سخنرانان همایش تهران تاکید بر موضوعات واحد در عین استفاده از واژه‌های متفاوت بود تصریح کرد: ما قبل از جلسه درباره موضوعات سخنرانی مذاکره نکردیم اما همگان دیدند که نقطه نظرات ما درباره جهان مشترک است.

رییس جمهور با اشاره به سخنان رییس جمهور سنگال در خصوص اهمیت موضوع امنیت غذایی خاطر نشان کرد: برای توسعه و ارتقای امنیت غذایی باید کشاورزی و صنایع تبدیلی گسترش یابد.

وی افزود: کود، بذر، ماشین آلات و شیوه کشت می‌تواند بین ایران و کشورهای آفریقایی مبادله شود و به کمک توسعه کشاورزی در این قاره بیاید.

وی در ادامه از قاره آفریقا به عنوان قاره‌ای بزرگ یاد کرد که سهم شایسته‌ای در فرهنگ و تمدن و اقتصاد امروز جهان دارد و افزود: حق این قاره استیفا نشده و بیش از آن که به جهان مقید بوده و ثمر داده خود تحت ظلم و ستم بوده است و از حاصل تلاش‌ها و امکانات لازم برای پیشرفت محروم مانده است.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات رییس سابق کمیسیون اتحادیه آفریقا گفت: حاضران در این نشست بر این نکته اشتراک نظر دارند که مسایل جهانی نباید فقط توسط چند قدرت حل و فصل شود و همه ملت‌ها باید در مدیریت جهان مشارکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: این که آزادی و محدوده آزادی به خوبی تعریف شود و ارزش‌های الهی از تعرض چپاولگران مصون بماند و همچنین ضرورت قطع وابستگی فکری و ایدئولوژیک یک حرف بسیار اساسی است.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: به عنوان تجربه ملت ایران عرض می‌کنم که پایه استقلال حقیقی ملت ایران قطع وابستگی فکری و ایدئولوژیکی به دنیای سلطه بود.

وی افزود: سال‌ها به ما تحمیل کرده بودند که اندیشه آنها بهترین است اما اتفاقا در دوره‌ای که ما این موضوع را باور کرده بودیم کشوری عقب افتاده و وابسته بودیم.

احمدی نژاد گفت: تا زمانی که امام خمینی (ره) این باورهای غلط را در هم شکست و ارزش های بومی جایگزین غرب شد همه شرایط به نفع ایران عوض شد.

وی خطاب به مقامات عالیرتبه آفریقایی حاضر در نشست اظهار داشت: امروز در تمام نقاط ایران امید، انگیزه و کار برای سازندگی جریان دارد و ایران در حال پیشرفت در همه عرصه هاست که همه این ها را میدون قطع وابستگی فکری و ایدئولوژیکی به غرب هستیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: نظم امروز جهان بر طبق سوداگری عده‌ای خاص و واریز ثروت ها به جیب آنها ایجاد شده و حتی آنها حاضر نیستند در قبال آن به ملت ها یاری رسانند.

وی در ادامه با حمایت از ایده تشکیل ایالات متحده آفریقا این ایده را ایده‌ای مقدس خواند که با هوشیاری رهبران این قاره قابل تحقق است.

رییس جمهور همچنین گفت: نشست امروز ما تاکیدی است بر این که همه پیروان ادیان الهی محترم و برابرند و باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

وی خاطر نشان کرد: همکاری های ایران و آفریقا صرفنظر از اعتقادات شخصی و دینی است چرا که ادیان الهی از یک حقیقت و ریشه هستند و حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت محمد (ص) اختلافی ندارند و احساس بین آنها احساس برادری و دوستی است.

وی با تاکید بر این که دوران رنج ها و سختی‌ها خواهد گذشت و دوران نشاط و آبادی و فراخواهد رسید تاکید کرد: آینده از آن آفریقا و ملت‌های مستقل و عدالتخواه است.

احمدی نژاد افزود: ایران و افریقا همه منابع مورد نیاز برای پیشرفت را در اختیار دارند و ما در حال مبارزه مستمر با تحمیل‌گری، سلطه گری و مقابله با کسانی که خود را مالک جهان می‌شناسند و برای ملت‌ها هیچ ارزش و حقی قایل نیستند هستیم.

وی با اشاره به عزم و اراده مقامات عالیرتبه شرکت کننده در همایش تهران بر گسترش مناسبات ایران و آفریقا، عملی شدن این دیدگاه را خواستار شد و گفت: این همایش راه را برای همکاری نامحدود در مسیر سازندگی بازخواهد کرد.

رییس جمهور در پایان از سخنرانان این همایش و مهمانان عالیرتبه از جمله رییس مجلس ساحل عاج به خاطر حضور در ایران تشکر کرد.

کد خبر 116108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز