گروه ادب و هنر: آیین نکوداشت چهاردهمین جشن سینمای ایران شامگاه یکشنبه با تجلیل از یک عمر فعالیت هنری حسین ترابی، محمدرضا فیروزفر و محمد سریر در ایوان شمس برگزار شد.

سینما

در این مراسم که با مجریگری حسین پاکدل برگزار شد، فرهاد توحیدی، دبیر جشن امسال و محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما سخن گفتند. ابتدا توحیدی گفت: ایرانی در نهادش شادی را بیشتر از اندوه دوست دارد و در جست‌وجوی خردمندانه خود به‌دنبال شادی عمیق است.

جان‌های عاشق بی‌هیچ چشمداشت به کار ساختن جهان مشغول‌اند. امشب از این عاشقان قدردانی می‌کنیم. با بنیاد گذاشتن جایزه مرحوم سیف‌الله داد حلقه مفقوده‌ای که بین صنعت و سینما وجود داشت پیدا شد. خوشحالیم که امشب نمایندگان بخش صنعت هم در این جشن حضور دارند.

پس از سخنان دبیر جشن، وله‌ای پخش شد تا نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین عکس، پوستر، آنونس و تیزر معرفی شوند. ابراهیم حقیقی روی سن آمد و از مهدی روشنایی برای طراحی پوستر فیلم صداها تقدیر کرد. بهرام دهقانی تدوینگر باسابقه هم چند دقیقه بعد به حقیقی ملحق شد تا از بهترین تیزر و آنونس تقدیر کند. در بخش بهترین تیزر دیپلم افتخار به میثم مولایی برای تیزر فیلم سینمایی دعوت به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا رسید. تعدادی از تیزرهای دعوت در این بخش روی پرده رفت. در بخش بهترین آنونس، دیپلم افتخار به رضا شیروانی برای ساخت آنونس فیلم سینمایی پرسه در مه به کارگردانی بهرام توکلی رسید.

علیرضا زرین‌دست، فیلمبردار باسابقه سینمای ایران برای تجلیل از محمدرضا فیروزفر روی سن آمد و دقایقی درباره تلاش‌های مهندس فیروزفر برای رشد تکنولوژی در سینمای ایران صحبت کرد. مهندس امیر بدیع یکی دیگر از فعالان حوزه لابراتوار و امور فنی و کامران ملکی یکی از اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما دقایقی بعد به زرین‌دست ملحق شدند.

مهندس فیروزفر پس از پخش فیلمی کوتاه روی سن آمد و تندیس سیف‌الله داد را برای یک عمر فعالیت در عرصه سینما از دستان زرین‌دست دریافت کرد. پس از این بخش، دقایقی موسیقی زنده پخش شد و بخش بعدی، تجلیل از حسین ترابی مستندساز باسابقه بود.

محمود کلاری یکی دیگر از فیلمبرداران باسابقه سینمای ایران برای تجلیل از این مستندساز روی سن آمد، به خاطره‌هایی از گذشته‌های دور اشاره کرد و پس از آن احمد مسجدجامعی به کلاری پیوست تا تجلیل از استاد سپیدموی عرصه مستند انجام شود. در این بخش هم فیلمی کوتاه درباره ترابی روی پرده رفت. بخش‌هایی از چند مستند شاخص کارنامه این مستندساز هم در این فیلم گنجانده شده بود. بخش تقدیر از محمد سریر، آهنگساز، پایان‌بخش مراسم دیشب بود.

این بار یک آهنگساز روی سن آمد تا درباره یکی از همکارانش صحبت کند؛ فرهاد فخرالدینی در میان تشویق حاضران روی سن آمد، به ابراز احساسات جمع با لبخند و تواضع پاسخ داد و از روی کاغذ متنی را خواند که درباره اخلاق، سلوک و شیوه کاری محمد سریر بود. سیروس الوند در ارتباط با شخصیت سریر گفت: این یک نوع تجلیل از من است که در این میزانسن در کنار فخرالدینی هستم و این تقدیر را انجام می‌دهم.

خودم علاقه زیادی به موسیقی دارم. سریر نیز در هنگام دریافت جایزه خود گفت: خیلی سخت است که من در آینده کاری انجام دهم که پاسخگوی این مهر شما باشد. بیشتر از اینکه کاری برای سینما کرده باشم، یاد گرفته‌ام. سینمای ما هنر شریف است و پشتوانه آن عشق است. من خیلی سپاسگزارم.

من کار زیادی نکرده‌ام. فکر می‌کنم این تقدیر انگیزه‌ای شود تا اگر عمری باقی بود کاری بکنم تا شرمنده نباشم. این تندیس را به همسرم برای همه لحظاتی که پشتوانه فکری و اندیشه من بوده است، تقدیم می‌کنم. نظام‌الدین کیایی، فرهاد فخرالدینی و سیروس الوند تندیس محمد سریر را اهدا کردند؛ آهنگسازی که نیمی از سالن به احترام اخلاق و کارنامه حرفه‌ای پربارش دقایقی ایستاده و او را تشویق کردند. پایان بخش مراسم نکوداشت سینماگران، اجرای 2قطعه از ترانه‌های زنده‌یاد محمد نوری با صدای محمدرضا صادقی یکی از شاگردان این خواننده فقید بود.

کد خبر 116035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز