گروه بورس: سازمان تربیت بدنی اعلام کرد: پس از دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال با تشکیل کارگروه ویژه‌ای، پیگیر واگذاری سهام این دو باشگاه است.

بورس

به گزارش همشهری، سازمان تربیت بدنی در واکنش به انتشار گزارشی که دلیل واگذار نشدن سهام این دو باشگاه را تعلل این سازمان اعلام کرده بود، توضیح داد: کار گروه ویژه‌ای در سازمان تربیت بدنی مشغول تهیه مقدمات واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است.

بیش از 5سال است که هیات دولت با واگذاری سهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی موافقت کرده اما موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه هرگز جنبه اجرایی پیدا نکرده است. در این مدت گزارش‌های متعددی در مورد تعلل سازمان تربیت بدنی برای واگذاری سهام این دو باشگاه منتشر شده بود ا ما این سازمان هرگز واکنشی در این باره نشان نداده بود. جای امیدواری است که سرانجام سازمان تربیت بدنی به انتشار مطالب گوناگون در این باره واکنش نشان داد اما این موضوع طولانی شدن فرایند واگذاری سهام این 2 باشگاه را توجیه نمی‌کند.

نخستین بار در آذر ماه سال 84، میر علی اشرف پوری حسینی، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی‌ با اطمینان از فروش سهام باشگاه پرسپولیس سخن گفت و اعلام کرد:«ورقه وکالت فروش از سوی سازمان تربیت بدنی داده شده و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی سهام و رفع نواقص هستیم و در نخستین فرصتی که بتوانیم سهم را برای فروش آگهی خواهیم کرد.»

پوری حسینی چندین ماه پس از این اظهارنظر باسازمان خصوصی‌سازی‌ خداحافظی کرد و عنان کار را به غلامرضا حیدری کرد زنگنه سپرد. او نیز چون همتای خود پس از تکیه برمسند خصوصی‌سازی‌ از واگذاری سهام این دو باشگاه خبر داد. هرچند پیش‌تر از این اسماعیل غلامی معاون وی در 20 مهر ماه سال 86 وعده داده بود سهام پرسپولیس تا اسفند ماه سال 86 واگذار می‌شود. او حتی پارا فراتر گذاشته و اعلام کرده بود: 20درصد سهام نیزبه هواداران پرسپولیس واگذار خواهد شد.

حتی امیررضاخادم رئیس فراکسیون ورزش مجلس هفتم در تیر ماه همین سال از تصمیم قطعی سازمان تربیت‌بدنی برای واگذاری سهام تیم‌های پرسپولیس و استقلال به یک سرمایه‌گذار خصوصی و سپس عرضه مابقی سهام این دو تیم خبر داده بود.
پس از این تاریخ غلامرضا حیدری کرد زنگنه 9 اردیبهشت سال 87 بار دیگر از واگذاری سهام این دو باشگاه خبر داد و اعلام کرد: سهام پرسپولیس و استقلال تا اسفند 87 واگذار می‌شود.

اما این وعده‌ها هرگز محقق نشد تا اینکه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ابتدای سال گذشته به سازمان تربیت‌بدنی دستور داد مقدمات واگذاری سهام این دو باشگاه مهیا شود. با وجود آنکه سازمان خصوصی‌سازی‌ در این مدت سهام بسیاری از شرکت‌ها را برای واگذاری آماده کرده اما هنوز خبر دقیقی درباره زمان واگذاری سهام این دو باشگاه در دست نیست و این در شرایطی است که در طول سال‌های گذشته سهام شرکت‌های بزرگ با پیچیدگی‌های فراوان که ارزش آنها بیش از ده‌ها میلیارد دلار است در مدت زمان کوتاهی به بخش خصوصی واگذار شد.بر این اساس مشخص نیست سازمان تربیت بدنی به چند دهه زمان نیاز دارد تا مقدمات واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را فراهم کند.

پرسپولیس گزارش نداده است

در همین رابطه معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با اعلام زیان‌ده بودن 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: باشگاه استقلال صورت‌های مالی خود را از مدت‌ها پیش ارائه کرده اما باشگاه پرسپولیس چنین مدارکی را به سازمان خصوصی‌سازی‌ نداده است.

به گزارش فارس، مهدی عقدایی با بیان اینکه طبق قانون بودجه، این دو باشگاه باید در سال‌جاری واگذار شوند در برابر این سؤال که نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس به چه صورتی خواهد بود؟ توضیح داد: این باشگاه‌ها در شرایطی از طریق بازار سوم فرابورس و بدون پذیرش واگذار خواهند شد که فعلا تصمیم گرفته شده درصدهایی از سهام این باشگاه‌ها در قالب 2 بلوک به هواداران و سایرین به‌صورت مزایده‏ای واگذار شود.

واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال درحال پیگیری است

سازمان تربیت‌بدنی با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه همشهری اعلام کرد: از ابتدای دستور رئیس جمهوری مبنی بر واگذاری 2 باشگاه بزرگ و مردمی استقلال و پیروزی به بخش خصوصی، کارگروه ویژه‌ای در سازمان تربیت‌بدنی تشکیل شد و به‌دلیل مهم بودن این موضوع جلسات متعددی در سازمان تربیت‌بدنی برگزار شد که راهکارهای در اختیار گرفتن این‌دو باشگاه توسط بخش خصوصی مورد مطالعه دقیق و کار کارشناسی قرار گرفت.

ذکر این نکته ضروری است که به دلیل نوع فعالیت باشگاه‌های ورزشی در کشور از جمله باشگاه استقلال و پیروزی می‌بایست مقدماتی برای این واگذاری‌ها از سوی سازمان تربیت‌بدنی و سازمان خصوصی‌سازی اجرا شود.

بر همین اساس سازمان در حوزه شفاف‌سازی‌ تراز مالی باشگاه و موضوعات مدیریتی اقداماتی را انجام داد و بر همین اساس پس از نهایی شدن کار کارشناسی، علی سعید‌لو معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت‌بدنی طی نامه‌ای در تاریخ 1/4/89 به غلامرضا حیدری کرد زنگنه، معاون وقت وزیر محترم اقتصاد و دارایی و رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی در اجرای ماده 17 قانون اصلاح مواردی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با تأکید بر ایجاد بستر لازم برای واگذاری، آمادگی سازمان تربیت‌بدنی را برای اجرای بند ج ماده 17 قانون اصلاح مواردی از قانون برنامه چهارم توسعه اعلام کرده‌است.

از سوی دیگر علی سعیدلو معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی بارها در گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ای خود بر واگذاری 2 باشگاه استقلال و پیروزی به بخش خصوصی تأکید کرده است. سازمان تربیت‌بدنی از همان ابتدای امر که ماموریت واگذاری این دو باشگاه را دریافت کرد، به صورت جدی این موضوع را در دستور کار خود گذاشت و همانطور که ملاحظه شد در ابتدای تیرماه آمادگی خود را برای واگذاری براساس قانون اعلام کرده است.

کد خبر 116028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز