شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

برخی شهروندان چنانچه بخواهند برای کارهای اشتباه خود دلیل و برها‌ن بیاورند از هیچ مغالطه و سفسطه‌ای دریغ نمی‌کنند.

زباله

برای نمونه هنگامی‌که در حال پرتاب بطری آب یا نوشابه به داخل جوی آب هستند چنین دلیل می‌آورند که کارگران بازیافت پلاستیک هم باید نان بخورند. قطره قطره جمع گردد وانگهی در برخی کوچه‌ها یک درآمد آب‌آورده نصیبشان می‌شود.

حال آنکه این مغلطه از آن‌رو اشتباه است که هما‌نطور که در تصویر مشاهده می‌کنید بطری‌ها به قول این دوستان قطره‌قطره جمع گردند اما وسط کوچه و خیابان دریا شوند به‌طوری که آب آلوده‌ای که از تجمع این بطری‌ها از جوی‌ها خارج می‌شود گاهی سراسر کوچه و خیابان را می‌پوشاند و هر خودرویی هم که از روی آن عبور می‌کند آب را به رهگذران و خودرو‌های پارک شده می‌پاشد.

از سوی دیگر پلاستیک‌جمع‌کن‌های خارج از طرح‌های شهرداری نیز گاهی این پلاستیک‌ها را به کارگاه‌هایی تحویل می‌دهند که از آنها برای تولید ظروف پلاستیکی مورد استفاده برای مواد‌غذایی استفاده می‌کنند.

تئاتر نفس نمی‌کشد

بحث چرایی خالی بودن صندلی‌های‌ تئاتر در شرح وظایف نگارنده‌های این ستون نیست اما آنچه گاهی در برخی سالن‌های تئاتر حسابی عرصه را به همین اندک‌ مخاطبان باقیمانده تنگ می‌کند نبود تهویه مناسب است به‌طوری که بادبزن‌های تماشاچیان یا همان بروشور‌های نمایش، یک‌لحظه از حرکت باز نمی‌ایستد.

از سوی دیگر بازیگران زحمتکش نیز علاوه بر خاک صحنه خوردن این اواخر باید حین تمرین و اجرا چند ساعتی شرایط سونای‌خشک را هم تحمل کنند. به‌هر حال بد نیست در شرایطی که مسئولان برای احیای تئاتر به آن تنفس مصنوعی می‌دهند تمهیداتی نیز برای نفش‌کشیدن سالن‌های تئاتر اندیشیده شود.

پول ران اما استخوان

با بالا رفتن قیمت انواع گوشت؛ بسیاری از خانواده‌ها باید از پیش به‌قول معروف دودوتا چهارتا بکنند تا بتوانند مقداری از این فراورده پروتئینی را در سبد خریدشان قرار دهند و آخر ماه هم پول کم نیاورند. همین موضوع باعث می‌شود تا آنها برای خرید حتی نیم‌کیلو گوشت هم حسابی وسواس به خرج دهند که دست آخر کلی دنبه و استخوان گیرشان نیاید.

با‌وجود این، بعضی از فروشندگان این صنف چون مجبور هستندگوشت را از دامداری‌ها و مراکز توزیع اصلی به قیمت بالا بخرند، مقدار استخوان و چربی همراه گوشت را تا می‌توانند بیشتر کرده و تحویل مشتری می‌دهند. این در حالی است که نه‌تنها مشتری پول گوشت بی‌استخوان را می‌دهد بلکه گهگاه این مقدار استخوان و چربی به طرز عجیبی از چشمان او پنهان می‌شود. برای نمونه خریدار پول گوشت بی‌استخوان گوسفندی را می‌دهد اما قلم‌ها و دنده‌های سینه بدون گوشت گوسفند را نیز تحویل می‌گیرد.

پرش طول از روی ظروف

بهتر است مانند دونده‌های دو و میدانی مهارت پرش طول را در خود تقویت کنید چراکه گاهی برای خارج‌شدن از خانه به‌دردتان می‌خورد. برخی از فروشندگان دوره‌گرد با چیدن کریستال‌ها، ظروف چینی و پلاستیکی یا هر نوع لوازم خانگی دیگر جلوی مجتمع‌های مسکونی چنان بساط می‌کنند که جدا از اشغال پیاده‌رو، افراد داخل مجتمع را هم برای خروج با مشکل مواجه می‌کنند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که اغلب در برابر اعتراض ساکنان مجتمع، پیاده‌رو را حریم عمومی می‌دانند یا خیلی بخواهند زحمت بکشند، بساط خود را جلوی یک مجتمع دیگر پهن می‌کنند. خرید از آنها هم مشخص نیست که عاقبت خوشی در پی داشته باشد؛ خرابی جنس و غیب‌شدن فروشنده. گفتنی است برای هرگونه سد معبر دستفروشان و فروشندگان می‌توانید با مرکز 137‌تماس بگیرید.

کد خبر 115857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز