سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

گروه حوادث: به‌دنبال دستگیری 4 عضو باند قاچاق عتیقه، کتیبه سنگی به سرقت رفته از مسجد وکیل شیراز کشف شد.پلیس احتمال می‌دهد که سارقان کتیبه سنگی، همان افراد دستگیر شده باشند که برای رد گم کردن، کتیبه مسروقه را در اختیار ماموران قرار داده‌اند

لوح سرقت

اواسط مرداد امسال ماموران پلیس آگاهی استان فارس از طریق منابع اطلاعاتی خود در جریان فعالیت یک باند قاچاق عتیقه قرار گرفتند که قصد فروش یک محموله تاریخی را داشتند.با این اطلاعات، تیمی از کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان وارد عمل شدند و بررسی‌های تخصصی برای ردیابی متهمان شروع شد.

سرنخ‌هایی که پلیس از منابع اطلاعاتی خود به دست آورده بود، تیم تحقیق را به خانه‌ای حوالی شیراز رساند که مخفیگاه قاچاقچیان بود. این خانه به محاصره تیم‌های عملیاتی پلیس درآمد و ماموران با دریافت دستور قضایی وارد آنجا شدند. با دستگیری 4 نفر از اعضای باند، تعدادی شیء عتیقه از جمله قطعه سنگی که روی آن حکاکی شده بود، در مخفیگاه متهمان کشف شد و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. متهمان نیز به اداره آگاهی انتقال یافتند و بازجویی از آنها شروع شد.

تماس عجیب

هنوز چند روز از دستگیری قاچاقچیان نگذشته بود که پلیس تماس مشکوکی دریافت کرد. فرد تماس‌گیرنده مدعی بود که افراد ناشناسی، یک تخته سنگ قدیمی را در اطراف شهرستان مرودشت مخفی کرده‌اند و پس از آن تماس تلفنی را قطع کرد. به‌دنبال این تماس، ماموران راهی محلی شدند که مرد ناشناس نشانی آنجا را به پلیس داده بود.

آنها به محض حضور در محل با یک کتیبه سنگی روبه‌رو شدند که در این محل مخفی شده بود و آن را در اختیار میراث فرهنگی قرار دادند. کارشناسان میراث فرهنگی نیز به محض مشاهده آن، تایید کردند که این تخته سنگ قدیمی همان کتیبه‌ مشهوری است که اردیبهشت امسال توسط سارقان ناشناس از مسجد وکیل شیراز به سرقت رفته بود.

ماجرا چه بود؟

سرهنگ محمدی، رئیس پلیس آگاهی استان فارس، با تایید این خبر به همشهری گفت: اردیبهشت امسال، ماموران پلیس در جریان سرقت یک کتیبه قدیمی از مسجد وکیل شیراز قرار گرفتند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که دزدان بعد از ورود به مسجد و سرقت کتیبه، با نگهبان آنجا روبه‌رو شده و بعد از بستن دست و پای او، کتیبه را به سرقت برده و متواری شده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه در این میان توجه پلیس را به‌خود جلب کرده، این است که به محض دستگیری4 عضو یک باند قاچاق عتیقه توسط ماموران پلیس آگاهی استان فارس، فرد ناشناسی با پلیس تماس می‌گیرد و محل پنهان شدن کتیبه سنگی به سرقت رفته از مسجد وکیل را لو می‌دهد. سرهنگ محمدی افزود: پلیس احتمال می‌دهد که کتیبه سنگی از سوی 4 مرد دستگیر شده به سرقت رفته باشد و همدستان آنها برای اینکه وانمود کنند متهمان در سرقت کتیبه نقشی نداشته‌اند، با پلیس تماس گرفته و محل اختفای این شیء قدیمی را لو داده‌اند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی فارس، هم‌اکنون این فرضیه از سوی ماموران پلیس در دست بررسی است و تحقیقات تکمیلی برای کشف راز سرقت کتیبه سنگی از سوی پلیس آگاهی ادامه دارد.

کد خبر 114710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز