چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت:‌ مصرف با عجله سحری، بدترین نوع غذا خوردن است و موجب تشدید مشکلات گوارشی می‌شود.

وعده سحری

برخی افراد بویژه نوجوانان در فاصله کوتاهی تا اذان صبح از خواب بیدار می‌شوند و سریع سحری می‌خورند در حالی که این کار، عوارض گوارشی را در پی دارد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی؛ فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به برخی از عادت‌های غلط پس از صرف افطار اظهار کرد: برخی از افراد بلافاصله پس از خوردن این وعده غذایی برای هضم بهتر آن، دراز می‌کشند و بعضی دیگر سیگار می‌کشند در حالی که انجام این کارها باعث تشدید رفلاکس (برگشت اسید معده به مری) می‌شود.[مفاهیم: ریفلاکس معده به مری چیست؟]

وی افزود: افراد مبتلا به رفلاکس هنگام افطار و شام باید از نوشیدن دوغ و نوشابه، خوردن غذاهای چرب و خوردن موادغذایی چون گوجه‌فرنگی و مرکبات خودداری کنند.

ابراهیمی دریانی نفخ را یکی از مشکلات گوارشی دانست و توصیه کرد: موادی مانند نخود، لوبیا، باقلا، عدس، ماش و غذایی چون آش‌رشته بهتر است کمتر در ماه رمضان مصرف شود چون این مواد دارای رافینوز هستند. رافینوز در روده کوچک جذب نمی‌شود و وارد روده بزرگ می شود و با تبدیل شدن به اسیدهای چرب، هیدروژن و بی‌کربناک، گاز ایجاد می‌کند.

وی افزود: مبتلایان به نفخ در صورتی که رفلاکس نداشته باشند، می‌توانند یک قاشق مرباخوری عرق نعنا هنگام سحر و افطار مصرف کنند چرا که این ماده رفلاکس را تشدید می‌کند؛ علاوه بر آن خوردن ریحان، بابونه و حتی زیره سیاه، نفخ را کاهش می‌دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد توصیه کرد: افراد بین افطار و سحر باید آب فراوانی بنوشند و سبزی، سالاد و روغن زیتون بخورند و از مصرف چربی خودداری کنند، چون دفع چربی از معده در مقایسه با پروتئین و کربوهیدرات کندتر است.

ابراهیمی دریانی در گفتگو با ایسنا افزود: افراد می‌توانند روزه خود را با خرما، یک لیوان شیر یا حتی آب ولرم افطار کنند و هنگام خوردن افطاری نباید با کسی صحبت کنند. همچنین لازم است غذا را با آرامش بجوند، علاوه بر آن، نوشابه یا دوغ را با نی ننوشند چون همراه نوشیدنی، هوای زیادی وارد معده می‌شود که نفخ و تشدید مشکلات گوارشی را در پی دارد.

کد خبر 113934
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز