همشهری آنلاین: گنجینه‌ کم‌نظیری از نسخه‌های خطی شامل 1595 نسخه قرآن و کتاب خطی از سوی رهبرمعظم انقلاب در سه ماهه اول سال جاری به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است

رهبر

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس این سازمان با بیان این مطلب گفت: در مجموعه‌ اهدایی معظم له تعداد هفت نسخه قرآن و تعداد 1588 نسخه کتاب خطی وجود دارد.

«محمدهادی زاهدی» گفت: در میان آثار اهدایی کتاب‌های ارزشمندی در موضوعات مختلف نظیر طب، حکمت، ریاضی، نجوم، ادبیات، تاریخ، فقه، اخبار و حدیث وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که این مجموعه در اسرع وقت ‌شناسایی، ثبت و در اختیار محققان و نسخه‌شناسان قرار خواهد گرفت افزود: در این گنجینه نفایس بی‌شماری مانند شرح «مفتاح‌العلوم» از قطب‌الدین تألیف 827 هجری قمری، «قواعد‌الاحکام» کتابت 946 هجری قمری، «عروس عرفان» از قاضی محمود، کتابت 1116 هجری قمری حاشیه التلویح، تاریخ کتابت قرار دارد.

همچنین‌ کلیات اشعار فدا، دیوان انوری، تاریخ کتاب قرن دوازدهم هجری قمری، مصباح و اشعار فارسی با آرایه‌های هنری وجود دارد که علاوه بر آن‌که از نظر علمی و تاریخ نفیس است، از نظر هنر کتاب‌آرایی، کاغذسازی و جلدسازی نیز دارای اهمیت فراوان است.

زاهدی تصریح کرد: فهرستهای گنجینه اهدایی رهبر معظم انقلاب در قالب 14 جلد به صورت موضوعی توسط کارشناسان و فهرست‌نگاران سازمان در دست تهیه است که تاکنون تعداد 6 چاپ و منتشر شده است.

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به واسطه انتساب آن به بارگاه ملایک پاسبان رضوی کانون توجه مسلمانان جهان بوده که بر همین اساس مجموعه‌های خطی ارزشمندی توسط واقفان و اهداکنندگان بزرگی در طی زمان وقف روضه منوره حضرت رضا (ع) شده است که رهبر معظم انقلاب با اهدای بیش از 11 هزار نسخه بزرگترین واقف کتب خطی در طول تاریخ آستان قدس رضوی است.

کد خبر 113759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز