همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی از افزایش 5 هزار میلیارد دلاری سرمایه این بانک خبر داد و گفت: سرمایه این بانک از 20 هزار میلیارد ریال به 25 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر ، محمود بهمنی درباره مصوبات پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد ، گفت : با افزایش این سرمایه می توانیم در رتبه جهانی بالاتری قرار گیریم.

 رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این مجمع بر اجرای کامل بانکداری الکترونیک ، کنترل و نظارت بر مصرف منابع ، ساماندهی موسسات پولی غیر متشکل و رعایت ضوابط و دستورالعمل ها به وسیله این موسسات تاکید شد.

 وی با بیان اینکه 25 درصد سود بانک مرکزی را باید مالیات دهیم و 40 درصد از سود را به خزانه واریز می کنیم ، گفت : بخشی را نیز به عنوان ذخیره احتیاط داریم که قسمتی به افزایش سرمایه و بقیه آن به خزانه واریز شد.

برگزاری پنجاهمین مجمع سالیانه بانک مرکزی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پنجاهمین مجمع سالیانه بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و جمعی از مقامات پولی و بانکی کشور در محل این بانک برگزار شد.

در این مجمع، ابتدا  محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی از عملکرد بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف پولی، بانکی و اقتصادی ارایه نمود. ایشان دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه اقتصادی را بسیار ارزشمند توصیف و با اشاره به کنترل تورم در سال 1388 و کاهش آن از 4/25 درصد در سال 1387 به 8/10 درصد در سال 1388، ابراز امیدواری کرد که با اقدامات و تمهیدات بانک مرکزی روند کاهش نرخ تورم تداوم یابد. ایشان کنترل پایه پولی و کاهش رشد آن از 6/47 درصد در پایان سال 1387 به 9/11 درصد در پایان سال 1388 ، افزایش ضریب فزاینده نقدینگی و کاهش بدهی ‌بانک‌ها با بانک مرکزی را از جمله اقدامات ارزشمند بانک مرکزی در سال 1388 برشمرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نظارت این بانک بر فعالیت بازار پول تاکید نمود که بانک مرکزی مصمم است تا با تقویت بخش نظارتی این بانک بر فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری، ساماندهی و نظارت بر بازار غیر متشکل پولی (فعالیت تعاونی‌های اعتبار) و تقویت مبارزه با پولشوئی بیش از پیش شاخص‌های انضباط و سلامت را در بازار پول کشور حاکم نماید. ایشان با اشاره به عملکرد مثبت و قابل توجه بانک مرکزی در سال 1388 در حوزه اعتباری مبنی بر ایجاد و گسترش سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، تأمین منابع جهت جایگزینی خودروهای فرسوده، حمایت از بخش مسکن به ویژه مسکن مهر، تامین اعتبار در راستای حمایت از بخش توسعه و اشتغال (تأمین اعتبار به میزان 25 هزار میلیارد ریال بابت طرح های نیمه تمام و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، امهال بدهی‌های 6671 واحد تولیدی جمعا" به مبلغ 7/27 هزار میلیارد ریال به مدت یکسال و نیز تمدید 26 هزار میلیارد ریال خطوط  اعتباری اعطایی 1387 در سال 1388) ، عنوان نمود که بانک مرکزی در حوزه اعتباری عملکرد موفقی داشته است. بنا به گفته دکتر محمود بهمنی، بانک مرکزی در سال 1388 در زمینه ایجاد ابزارهای پولی (بازار بین بانکی ریالی، سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی(تابا) ، خرید دین، صکوک،انتشار اوراق مشارکت ارزی ) اقدامات ارزشمندی داشته و در زمینه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تلاشهای گسترده‌ای انجام داده است که در این ارتباط می‌توان به طراحی و اجرای سامانه‌ کارتهای هدفمند کردن یارانه‌ها، تنظیم دستورالعمل های هدفمند کردن یارانه‌ها و تهیه بسته سیاستهای پولی قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره نمود. همچنین رئیس کل بانک مرکزی به تمهیدات این بانک در مقابله با تحریم‌های تحمیلی در مجامع بین المللی اشاره و تاکید کرد که با برنامه‌ریزی و اقدامات بازدارنده بانک مرکزی، تحریم‌های مزبور دارای کمترین اثر بر فعالیت‌های سیستم بانکی و سایر بخش‌های اقتصادی بوده و خواهد بود. ایشان با ابراز خرسندی از روند گسترش بانکداری الکترونیک و پاسخ‌گویی به نیازهای کشور، با اشاره به خودکفایی کشور از واردات مطلس و تولید آن در کارخانجات داخلی آن را یکی دیگر از افتخارات بانک مرکزی برشمرد.

 در ادامه آقای دکتر محمود احمدی نژاد توصیه‌هایی مبنی بر اجرای صحیح بانکداری اسلامی، سیاست‌گذاری در جهت سوق منابع بانکی به سمت فعالیت‌های سالم اقتصادی و تولیدی، گسترش نظارت بر شبکه بانکی و برخوردهای لازم با بانک‌های متخلف، تکمیل سامانه جامع اطلاعات مشتریان، آمادگی سیستم بانکی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، نظارت بر تخصیص و توزیع تسهیلات قرض‌الحسنه با تاکید بر نیازمندان واقعی، عملیاتی کردن تغییر واحد پول ملی پس از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها، توجه به نوآوریهای جدید در زمینه فعالیت‌های بانکی و ... را ارائه نمود و از اهتمام و توجه بانک مرکزی در تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر قدردانی کرد.

 در پایان اعضای مجمع، ضمن تصویب صورت‌های مالی بانک مرکزی منتهی به پایان سال 1388، با افزایش سرمایه بانک مرکزی به میزان 5  هزار میلیارد ریال موافقت نمودند.

کد خبر 113680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز