شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

مانند سنت هر ساله، روز خبرنگار بهانه‌ای شده است تا آیین‌های مختلف برگزار و شخصیت‌ها و مسئولان در بیان شأن و جایگاه و رسالت خبرنگار مطالبی را یادآور شوند

Journalism

البته انتظار بجای خبرنگاران این است که فراتر از سخنرانی‌های ملاطفت‌آمیز یکروزه، پاسداشت مقام خبرنگار را در عمل و در طول سال شاهد باشند در مهم‌ترین این آیین‌ها، دیروز رئیس‌جمهوری کار رسانه‌‌ای را یک کار مقدس دانست. وی درباره حرفه ‎خبرنگاری نیز افزود: کسوت خبرنگاری یعنی کسوت یک مجاهد فرهنگی و اندیشه‌ای که در خط مقدم یک ملت فرهنگ و تمدن ایستاده است. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید همواره حق را بگویند،

اظهار داشت: البته این معنایش این نیست که همه حقایق گفته شود زیرا برخی اوقات باید حقایق را در سینه نگه داشت اما اگر گفته شد باید حق گفته شود. وی در بخش دیگری از سخنانش، سردبیران را چنین مورد خطاب قرار داد: کمتر به خبرنگاران و تهیه‌کنندگان خبر فشار آورید؛ همه از یک خانواده‌ایم و نباید دوستی مان به هم بخورد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری، غربی‌ها را مورد انتقاد قرارداد که با رسانه‌های خود و بمباران تبلیغاتی مانع از انتشار حقایق در دنیا شده‌اند. وی گفت: ارتش آمریکا را طوری از طریق رسانه‌ها معرفی کرده‌اند که گویا سرباز آمریکایی شکست‌ناپذیر است. به‌عبارت دیگر ابهت دروغینی با ابزار رسانه در دنیا درست کرده‌اند.

احمدی‌نژاد در سخنان خود، دولت را نیز مورد خطاب قرارداد و گفت: باید دولت هم سعه‌صدر و همراهی‌اش را با اصح­اب رسانه بیشتر کند و خود را با خبرنگاران یک خانواده بدانیم. وی بر تعامل بیشتر بین دولت و رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: آنهایی که می‌خواهند به تقابل بین دولت و رسانه‌ها دامن بزنند، از ما نیستند. رئیس‌جمهوری مشارکت فعال رسانه‌ای را لازمه ساختن کشور دانست و اضافه کرد: مگر می‌شود عدالت بدون حضور گسترده رسانه‌ها در کشور برقرار شود و مگر می‌شود بدون رسانه‌ها اموال ملت را از حلقوم غارتگران بیرون کشید؟ او افزود: آنچه موج عدالت‌خواهی را در ‎کشور بلند می‌کند، رسانه است.

رئیس‌جمهور همچنین به همکاری دولت با رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم بیشترین سطح تماس با رسانه‌ها را در دولت نهم و دهم داشته‌ایم. من خودم اینقدر ارتباط دارم که برخی اعتراض می‌کنند که چرا اینقدر زیاد. من اینجا اعلام می‌کنم که هر دستگاهی در هر جایی از هر خبرنگاری طرح شکایت کرده از طرف دولت شکایتش را پس بگیرد.

بالاترین سطح آزادی در ایران است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بالاترین سطح آزادی در جمهوری اسلامی ایران است و عده‌ای کاری نکنند که این را مخدوش کنند و بهانه به دست برخی از افراد ندهند. محمود احمدی‌نژاد در مراسم دولتی بزرگداشت روز خبرنگار و تجلیل از خانواده شهدای رسانه که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه امروز کسانی که شعار اطلاع‌رسانی آزاد، دسترسی آزاد به اطلاعات و اینکه دانستن حق مردم است می‌دهند، برعکس این شعارها عمل می‌کنند،

گفت: می‌بینید خبرنگاری که 30 سال کار کرده به خاطر یک کلمه نوشتن در وبلاگ شخصی‌اش و اینکه مطلبی گذاشته که گوشه‌ای به صهیونیست‌ها می‌زند با خشونت هر چه تمام‌تر او را از محل کارش اخراج می‌کنند. او ادامه داد: این کار از سوی کسانی صورت می‌گیرد که مدعی این حرف‌ها یعنی آزادی اندیشه و اطلاع‌رسانی هستند. احمدی‌نژاد تاکید کرد: در آمریکا سنگین‌ترین خفقان فکری و اندیشه وجود دارد.

راجع به من این اتفاق نیفتاد

رئیس دولت دهم در همین سخنرانی با اشاره به اینکه طبق قانون هر کس اتهامی را به امام و رهبری و رئیس‌جمهور، وارد کرد، باید مدعی‌العموم خود وارد شود و شکایت کند، گفت: البته راجع به من این اتفاق نیفتاده است. او با بیان اینکه من ناراحت این موضوع نیستم ادامه داد: اما دیگران نیز نباید برخی مصونیت‌هایی را برای خود تصور کنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: جالب است اتفاق اخیری که رخ داد، هیات منصفه به اتفاق آرا گفته بود که فلان فرد به خاطر انتشار فلان مقاله مجرم نیست و در واقع فقط انتقاد کرده ولی قاضی مربوطه گفته است که من اجازه دارم برخلاف هیات منصفه رای بدهم و 7ماه حبس تعلیقی برای این فرد، درنظر گرفته است.

همانطور که دوستان تأکید کردند، مکتب ایران

رئیس‌جمهور در همین سخنرانی با بیان اینکه رسانه‌ها در عرصه‌ داخلی و بین‌المللی مسئولیت دارند، گفت: همانطور که دوستان تاکید کردند امروز ایران یک کشور در کنار سایر کشورها نیست. ایران یک جغرافیا و یک قوم نیست. ایران امروز یک فرهنگ است. ایران امروز یک مکتب و جریان تاریخی است و پرچمدار ایستادگی در برابر زورگویان.

بی‌عرضه‌ترین مدیریت، ضعیف‌ترین ارتش

رئیس‌جمهور در این سخنرانی با بیان اینکه بی‌عرضه‌ترین، کم‌بهره‌ترین و ناکارآمدترین مدیریت را کشورهای غربی دارند، گفت: من می‌توانم این را اثبات کنم. ما با چه درآمدی کشور را اداره می‌کنیم، چه مقدار نفت می‌فروشیم و چقدر مالیات می‌گیریم؟ اینها همه معلوم است ولی آنها از کجا آورده‌اند و روی هم چیده‌اند، از کدام کشورها آورده‌اند؟ رئیس‌جمهور با بیان اینکه ضعیف‌ترین ارتش در طول تاریخ، ارتش آمریکا بوده است و در هیچ جنگی پیروز نشده است، گفت: آنها هر جا وارد شدند شکست خوردند ولی با رسانه و تبلیغات، جور دیگری خود را معرفی می‌کنند و ابهت دروغین برای خود درست می‌کنند.

فساد اقتصادی کم شده

رئیس دولت دهم در بخش دیگری از همین سخنرانی تاکید کرد: مفاسد اقتصادی خیلی کم شده ولی کمش هم بد است. او افزود: ما امیدواریم که مفسدان اقتصادی مجازات شوند تا مردم خوشحال شوند. احمدی‌نژاد ادامه داد: من مشکلی در نام بردن مفسدان اقتصادی ندارم و مطمئن باشید اگر روزی به جایی برسیم که کارها در این زمینه جلو نرود و با اسم بردن از مفسدان اقتصادی کارها پیش برود بدانید این کار را می‌کنم اما هنوز مایوس نشده‌ام و امیدوارم که دیگران نیز همراهی کنند.

کد خبر 113362

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز