شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبق آماری که روز جمعه به صورت رسمی منتشر شد، استونی که قرار است از سال آینده به منطقه یورو ملحق شود، با کاهش اندک نرخ تورم سالانه خود در ماه ژوئیه مواجه شده است.

estonia

خبرگزاری آلمان از تالین گزارش داد، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئیه 2010 میلادی در مقایسه با ماه ژوئیه سال گذشته 2.9 درصد افزایش یافت. ارقام ماه ژوئن 3.5 درصد بود.

مرکز آمار استونی اعلام کرد علت بخشی از این ارقام شامل شدن افزایش مالیات ارزش افزوده سال گذشته است. نرخ این مالیات در ژوئیه 2009 از 18 به 20 درصد افزایش یافت.

ویولتا کیوینه (Violeta Klyviene)، تحلیلگر مسایل بالتیک در بانک دانسکه (Danske) گفت: کمتر بودن فشار تورمی به روند منفی قیمت نفت مرتبط است.

سطح بدهی و کسری بودجه استونی در پنج سال گذشته همواره پایین‌تر از این سطح در کشورهای عضو منطقه یورو بوده است.

نرخ تورم در این کشور پس از پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2004 افزایش یافت و در ژوئن 2007 به نقطه اوج خود که 11.4 درصد بود، رسید، اما با تدابیر شدیدی که دولت نخست‌وزیر آندروس آنسیپ (Andrus Ansip) اتخاذ کرد، طرح‌های این کشور برای پیوستن به منطقه یورو جان دوباره گرفت.

بانک مرکزی اروپایی و کمیسیون اروپایی پیشنهاد استونی را پذیرفته‌اند و در حال حاضر پیش از آنکه استونی ارز خود را تغییر دهد، قیمت کالاها در سراسر این کشور به صورت یورویی به نمایش در می‌آید.

استونی نخستین جمهوری استقلال یافته از شوروی خواهد بود که یورو را به عنوان ارز خود به جریان خواهد انداخت.

کد خبر 113221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز