گروه بین‌الملل: در روزهای اخیر اخباری درباره قراردادهای نظامی ارتش عراق برای خرید تجهیزات پیشرفته منتشر شده‌است

تانک عراق

فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در عراق اخیرا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت آمریکا با درخواست عراق نسبت به خرید 18فروند جنگنده اف 16موافقت کرده و در آینده‌ای نزدیک دولت آمریکا طبق تعهدات خود این هواپیماها را در اختیار نیروی هوایی عراق قرار می‌دهد.
دیروز نیز در بغداد اعلام شد که ناتو نخستین سری تانک‌های ام‌یک را طی ماه جاری در اختیار ارتش عراق قرار می‌دهد.
هیات ناتو در عراق اعلام کرد که نخستین سری این تانک‌ها طی ماه جاری یعنی همزمان با عقب نشینی نیروهای رزمی آمریکا از عراق به پایگاه ارتش خواهد رسید.

ژنرال مایکل باربیرو، معاون فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق و رئیس هیات ناتو گفت: تکمیل آمادگی ارتش با زمان تعیین نمی‌شود زیرا ارتش‌هایی بزرگ هستند که هیچگاه آموزش و تجهیز را متوقف نکرده‌اندو همچنان به توسعه قابلیت‌ها و توانمندی‌هایشان ادامه می‌دهند. وی گفت: ارتش عراق طی ماه جاری سری اول تانک‌های ام‌یک و انواع دیگر سلاح‌ها را دریافت می‌کند.

بابکر زیباری، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق دیروز در حاشیه کنفرانسی که با حضور افسران بلندپایه‌ ارتش و فرماندهی ناتو و نیروهای آمریکایی در بغداد برگزار شد، درباره تجهیز نیروهای ارتش عراق به هواپیماهای اف16 گفت: این قرارداد برای بغداد اهمیت زیادی دارد و ارتش عراق از جهت تکمیل آمادگی‌اش در تمامی زمینه‌ها ازجمله رویارویی با تجاوزهای خارجی به چنین قراردادی نیاز دارد.

وی افزود: ‌عراق هرگز به هیچ‌یک از همسایگانش حمله نخواهد کرد اما حق سازماندهی توانمندی‌های پیشگیرانه و دفاعی‌اش را دارد و در همین راستا قرار داد اولیه را در این خصوص -که در برگیرنده‌ اعزام تعدادی از افسران عراقی برای آموزش استفاده از این هواپیماهاست- امضا کرده است.

دیروز همچنین وزیر خارجه عراق با بیان اینکه عقد قرارداد خرید جنگنده‌های اف 16 قراردادی بسیار مهم است تاکید کرد که این کشور هرگز به همسایه‌های خود تجاوز نمی‌کند.هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه الصباح چاپ عراق اظهار داشت: ارتش عراق تلاش می‌کند به‌منظور تکمیل آمادگی خود و مقابله با هرگونه تجاوز خارجی به جنگنده‌های اف16 دسترسی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال ایجاد نیروهای مسلح حرفه‌ای هستیم که عنصر اصلی آن نیروهای زمینی زرهی هستند که قابلیت واکنش سریع داشته باشند و از سوی نیروهای هوایی و دریایی قابل اعتماد و فعال پشتیبانی شوند.وزیر امور خارجه عراق در ادامه گفت: من تاکید می‌کنم که عراق هرگز قصد ندارد به همسایه‌های خود تجاوز کند اما در اختیار داشتن توانمندی‌های دفاعی و بازدارنده حق ماست لذا به موجب این قرارداد به برخی از افسران عراقی آموزش استفاده از جنگنده‌های اف16 نیز داده می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: نیروهای پلیس عراق در حال حاضر می‌توانند امنیت داخلی شهرهای عراق را بر عهده بگیرند و ما هم‌اکنون در حال همکاری با وزارت کشور هستیم تا شرایط واگذاری امنیت داخلی شهرها به نیروهای ارتش عراق فراهم شود؛ همانطور که این امر در برخی شهرها و استان‌های کشور اتفاق افتاده است.

کد خبر 113167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز