دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بین الملل: با وجود گذشت 5 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و افزایش شدید خشونت‌ها، رایزنی‌های سیاسی در این کشور برای تشکیل دولت جدید اکنون با چالش جدید و سختی مواجه شده است

عراق-نوری مالکی-حکیم

درحالی‌که بسیاری امیدوار بودند اتحاد ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم با تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان، موفق به حل و فصل بحران سیاسی این کشور شوند اکنون ائتلاف ملی عراق اعلام کرده است که تا وقتی نوری مالکی نامزد نخست‌وزیری است، دیگر به مذاکرات ادامه نمی‌دهد.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که جریان صدر به‌عنوان یکی از متحدان اصلی ائتلاف ملی عراق به‌صورت قاطع اعلام کرد که به هیچ عنوان ابقای نوری مالکی را در مقام نخست‌وزیر عراق برای دومین دوره نمی‌پذیرد.قصی السهیل، از مقام‌های ارشد جریان صدر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: همه احزاب ائتلاف ملی عراق اعتقاد دارند که پافشاری مالکی برای باقی ماندن در مقام نخست‌وزیری مانع اصلی تشکیل دولت عراق است. وی گفت: به همین خاطر ائتلاف ملی عراق به‌صورت متفق‌القول خواستار معرفی شخصی جایگزین است.

مشرق ناجی از اعضای ائتلاف ملی هم با اشاره به تعلیق مذاکرات با ائتلاف دولت قانون از پایبندی دو طرف به پیمان اتحاد امضا شده میان خود خبر داد و گفت: اتحاد ملی همچنان بزرگ‌ترین تشکل پارلمانی عراق است و حق تشکیل دولت را در اختیار دارد.
این در حالی است که ائتلاف دولت قانون همچنان بر نامزدی مالکی برای پست نخست‌وزیری تاکید دارد و به هیچ عنوان حاضر به تغییر موضع خود نیست. حاجم الحسینی، سخنگوی این ائتلاف روز گذشته اعلام کرد: ائتلاف دولت قانون هیچ جایگزینی غیر از شخص نوری مالکی برای نخست‌وزیری آینده عراق نخواهد داشت.

حیدر العبادی، از اعضای ارشد دولت قانون هم با ابراز تأسف از تصمیم ائتلاف ملی عراق گفت: این تلاش اشتباهی برای فشار بر ما در حالی است که مردم عراق در انتظار مذاکرات عمیق گروه‌های سیاسی برای تصمیم‌گیری هستند.

بحران جدید در جریان تشکیل دولت عراق یک عقبگرد سیاسی در این کشور پس از ماه‌ها رایزنی جریان‌های سیاسی این کشور به حساب می‌آید. این گره جدید در حالی آینده دولت جدید عراق را مبهم‌تر از گذشته کرده است که کمتر از یک ماه دیگر به وعده آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از این کشور باقی مانده است.

دولت آمریکا وعده داده است که تا اول سپتامبر، تنها 50 نیروی نظامی این کشور در عراق باقی‌بمانند. این در حالی است که بحران تشکیل دولت عراق و افزایش خشونت‌ها باعث نگرانی‌های فراوانی در این کشور شده است و مراجع دینی عراق بارها در مورد لزوم تسریع مذاکرات و توافق جریان‌های سیاسی این کشور هشدار داده‌اند.

براساس آمار دولت عراق تنها در ماه جولای 535 نفر بر اثر عملیات تروریستی در این کشور کشته شده‌اند که این ماه را به مرگبارترین ماه در این کشور از می سال 2008 تبدیل کرده است. این در حالی است که ارتش آمریکا آمار تلفات در این ماه را کمتر از نصف این رقم می‌داند.

با وجود بن‌بست کنونی که در مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق ایجاده شده، به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده، بغداد شاهد رفت‌وآمد فراوان نمایندگان کاخ سفید برای جهت‌دهی به روند سیاسی این کشور باشد. مالکی روز گذشته هم در دیدار با یک هیات آمریکایی اعلام کرد که تشکیل دولت عراق یک موضوع کاملا عراقی است و باید به دور از دخالت‌های خارجی انجام شود.

نخست‌وزیر عراق در این دیدار که با حضور کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در عراق و ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در این کشور برگزار شد بر تلاش‌های در حال انجام جهت تشکیل دولت عراق در نزدیک‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.
جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق هم در دیداری جداگانه با این فرستادگان کاخ سفید گفت: روند دمکراسی در عراق هنوز نوپاست و طبیعی است که در راه تحکیم این تجربه با مشکلاتی روبه‌رو شویم.

دولت آمریکا قصد دارد به‌زودی سفیر جدید و فرماندهی کل دیگری را به عراق اعزام کند و مقام‌های کاخ سفید بسیاری از کارشناسان قدیمی مانند برت مک‌گورک، مشاور سابق جورج بوش و سعدی اتمان، مشاور سابق ژنرال دیوید پترائوس را برای تحلیل شرایط سیاسی عراق به سر کار بازگردانده‌اند. این مسائل نشان می‌دهد که آمریکا به‌شدت، نگران شرایط سیاسی عراق و احتمال حرکت آن برخلاف میل خود است

کد خبر 112950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز