یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

ترجمه آرش نهاوندی: محققان آمریکایی می‌گویند داشتن شبکه‌ای از دوستان خوب می‌تواند شانس زنده‌ماندن افراد مسن را تا 50درصد افزایش دهد. به گزارش بی‌بی سی، تیمی از محققان وابسته به دانشگاه بریگهام یانگ با بررسی و شمارش اطلاعات 150 تحقیق به این نتیجه رسیدند. آنها در تحقیقات خود ارتباط میان زنده‌ماندن افراد و شبکه‌های اجتماعی را مورد ارزیابی قرار دادند.

کودکان

آنها همچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که داشتن دوستان کم به اندازه 15نخ سیگار کشیدن در روز است. آنها معتقدند افرادی که دیگران برایشان مهم هستند به مراقبت از خود نیز اهمیت می‌دهند. محققان اما هشدار می‌دهند که در دنیای مدرن امروزی، شبکه‌های اجتماعی در خطر از بین رفتن قرار گرفته‌اند. از دست دادن حمایت اجتماعی بیش از چاقی و ورزش نکردن می‌تواند افراد را در معرض خطر مرگ قرار دهد.

جولین هولت لاندستاد، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: حضور در جمع دوستان، همکاران و اعضای خانواده می‌تواند به دلایل زیادی باعث ارتقای سلامت افراد شود. او می‌افزاید: زمانی که فردی با یک گروه ارتباط دارد و برای افراد دیگر عضو این گروه احساس مسئولیت می‌کند، این به معنای آن خواهد بود که او از خود نیز به‌طور ویژ‌ه‌ای مراقبت خواهد کرد.

محققان دانشگاه بریگهام در جریان تحقیقات خود وضعیت 300هزارنفر از 4قاره جهان را در یک دوره زمانی 7ساله مورد بررسی قرار دادند. در نتیجه این تحقیق مشخص شد افرادی که بیشتر از سایرین اجتماعی بودند از سلامت بهتری برخوردار بوده و 5/1برابر احتمال زنده‌بودنشان در هر سنی از سایر افرادی که کمتر اجتماعی بودند بالاتر بود.

در این تحقیق افرادی از هر سن و سال و با هر سابقه‌ای در گذشته‌شان حضور داشتند، با این حال نتیجه یافته‌ها به مرور زمان و با گذشت سال‌ها تغییر نکرد. تیموتی اسمیت از محققان ارشد این تحقیق می‌گوید: تأثیرات داشتن ارتباطات گسترده اجتماعی تنها به افراد مسن‌تر محدود نمی‌شود و داشتن دوستان زیاد، نوعی از حمایت و حفاظت را برای افراد در سنین مختلف فراهم می‌کند.

این محقق اما هشدار می‌دهد که لوازم جدید ارتباطی و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند این تصور را در اذهان ایجاد کند که دیگر نیازی به دیدارهای رو در رو وجود ندارد. او می‌گوید: ما متوجه موهبت ارتباطات فردی رو در رو و حضوری نیستیم زیرا زمینه این ارتباطات به‌خودی خود برای ما فراهم شده است. ما مانند ماهی‌هایی هستیم که چندان به آب به عنوان عنصر حیات‌بخش توجهی نمی‌کنند و آب دیگر برایشان عنصری عادی است و نمی‌توانند تصور کنند بدون آب چه بر سرشان خواهد آمد.

ارتباط مستمر اجتماعی نه تنها از نظر روانشناختی برای بشر مفید است بلکه به‌طور مستقیم نیز تأثیر مطلوبی بر سلامت افراد می‌گذارد. محققان می‌گویند یکی از دلایل تأثیرات مثبت روابط اجتماعی این است که مغز ما به‌طور ناخودآگاه از حالات دیگران تبعیت می‌کند.

کد خبر 112776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز