گروه شهری: محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم آغاز ساخت ایستگاه متروی کهریزک خبر داد: فردا در جلسه‌ای مشترک با متخصصین خارجی در باره تبدیل روزانه بیش از 7 هزار تن زباله شهر تهران به انرژی تصمیم‌گیری خواهد شد

قالیباف-مترو

به گفته قالیباف، ‌ انتقال زباله تهران به خارج شهر، اشکالات بهداشتی و زیست‌محیطی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.شهردار تهران در حضور رئیس شورای شهر، شهردار کهریزک و جمعی از ساکنین این منطقه قول داد، معضل 40 ساله دفن غیربهداشتی زباله در کهریزک و آسیب‌های وارده از این ناحیه را حداکثر ظرف 2سال آینده جبران کند و مجددا سبزی و شادابی را به این نقطه جغرافیایی که روزگاری تفرجگاه مردم بود بازگرداند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین قول داد بهار سال آینده همزمان با مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) کار ساخت ایستگاه متروی کهریزک به پایان برسد.به گفته قالیباف همه دغدغه شهرداری، افزایش کیفیت زندگی شهروندان، همزمان با ابعاد معنوی آن است.وی اظهار داشت: امروز رسالت مسئولان در هر سطحی از نظام مقدس جمهوری اسلامی باید این باشد که زندگی را برای مردم در تمام ابعاد مادی و معنوی راحت‌تر کنند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد که در 40 سال گذشته هیچ کس دغدغه حل معضل دفن غیر بهداشتی زباله‌ها را نداشت و با وجود اینکه شهرداری تهران نیز قانونا در این منطقه جغرافیایی مسئولیتی ندارد اما در راستای رویکرد کاهش فاصله میان شمال و جنوب شهر تهران، وارد عمل شده است.

ویژگی‌های ایستگاه متروی کهریزک

شهردار تهران در بخش دیگری ازمراسم آغاز عملیات اجرایی مسیر و ایستگاه متروی کهریزک با اشاره به اینکه ایستگاه کهریزک در ادامه خط یک و حرم امام خمینی(ره) احداث می‌شود، تاکید کرد: پس از خطوط تهران ـ کرج این نخستین مسیری است که در خارج از محدوده شهر تهران احداث می‌شود.شهردار تهران تاکید کرد اصولی تر و بهتراین است که مسیر 2کیلومتری ایستگاه کهریزک به جای روی زمین به‌صورت تونل زیرزمینی ساخته شود.

به گزارش همشهری، عملیات اجرایی مسیر و ایستگاه «کهریزک» در خط یک متروی تهران به طول 2کیلومتر با زیربنای 8هزار متر مربع به‌صورت جزیره‌ای صورت خواهد گرفت و با بهره‌گیری از این مسیر و اتصال آن به خط یک متروی تهران در ایستگاه حرم مطهر، مسافران این مناطق به‌ویژه اهالی کهریزک، باقر شهر، حسن آباد، شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های آن محدوده و تردد از طریق جاده قدیم قم به شبکه متروی تهران متصل شده و از تسهیلات آن بهره‌مند خواهند شد.

16 قطار جدید با بودجه شهرداری به خطوط مترو اضافه می‌شود

شهردار تهران دیروز همچنین با حضور در جمع خبرنگاران از ورود 7قطار ساخت داخل تا شهریور ماه به خطوط مترو خبر داد.قالیباف افزود: این قطارها در خط 4مترو از میدان شهدا تا میدان شهیدکلاهدوز و در خط2 مترو برای ادامه مسیر تا فرهنگسرای طبیعت اختصاص می‌یابد. شهردار تهران ادامه داد: علاوه بر 7قطار جدید، 9 قطار دو طبقه دیگر نیز به‌زودی وارد خط تهران ـ کرج می‌شود.
نکته مهم اعلام شده از سوی شهردار تهران این بود که قطارهای جدید نه از سوی دولت که با بودجه شهرداری تولید و وارد خطوط شده است.

به گزارش همشهری، این درحالی است که چنانچه اعتبارات لازم از سوی دولت برای تامین تجهیزات خارجی قطارهای مترو تامین شود، تا پایان سال 89، 30 دستگاه قطار به مجموعه ناوگان فعلی خطوط یک، 2 و 4 اضافه خواهد شد که بدین‌ترتیب ظرفیت حمل مسافر تا حدود 600 هزار نفر افزایش خواهد یافت به همین مناسبت شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد تعهد دولت برای اجرایی کردن قانون برداشت از حساب ذخیره ارزی برای قطار مترو در کلانشهرها توضیح داد: متأسفانه هنوز این قانون اجرایی نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا قانون اجرا شود، چرا که این کمک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای کم کردن مشکلات مردم داشته باشد.قالیباف ادامه داد: چنانچه برداشت یک میلیارد و 300 میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی محقق شود، در کمتر از 8ماه ظرفیت حمل‌ونقل در تهران دوبرابر خواهد شد.

سخنرانی‌های دیروز و امروز

دیروز پس از پایان مراسم کلنگ زنی ایستگاه کهریزک، شهردار تهران به همراه هیات همراه راهی محل کارخانه واگن‌سازی‌ مترو شد تا در حضور اصحاب رسانه شخصا نخستین قطار متروی ساخت ایران را در مسیر خط یک مترو به راه‌اندازد.در بدو ورود به کارخانه واگن‌سازی،‌ خبرنگاران شاهد پخش تصاویری از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری بودند، تاریخ حک شده در پایین این تصویر سال 85 را نشان می‌داد، هنگامی که ریاست‌جمهوری در حضور مقام معظم رهبری و تعداد زیادی از مقامات لشکری و کشوری طی سخنانی بر لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید و حتی از آن به‌عنوان تنها راه حل کاهش مصرف انرژی نام برده بود.

رئیس‌جمهوری در این سخنرانی حتی از بستن قرارداد خرید 700 واگن قطار سخن گفت که در آن زمان به گفته ایشان دوبرابر کل قطارهای موجود در کشور است بلافاصله پس از نمایش تصاویر وعده‌های احمدی نژاد، سخنرانی محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو پخش شد.

سخنانی که 4 سال بعد در مراسم افتتاح ایستگاه شهید کلاهدوز از سوی محسن هاشمی ایراد شد نشان‌دهنده آن بود که با وجود گذشت همه این سال‌ها اما به‌دلیل نبود واگن و قطار مترو، برای نخستین بار ایستگاهی افتتاح می‌شود که امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد

کد خبر 112744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز